Canada, 1974
Instruktion: Bob Clark
DK-titel: Morder i dit hus, En
AKA: Silent Night, Evil Night / Stranger in the House

Produktion: Canadian Film Development Corporation / Famous Players / Warner Bros. Pictures / August Films / Film Funding Ltd. of Canada / Vision IV
REVIEW af Caspar Vang [01/01/98]

Stalker-gyset En morder i dit hus udspilles på et pigekollegium hvor julen nærmer sig. Beboerne har deres småproblemer med druk, kærester, studiet og livet generelt, mens af flere af pigerne går sig klar til at rejse hjem til højtiden. Både den elskværdige Jess (Olivia Hussey) og den promiskuøse Barb (Margot Kidder) har problemer med kæresterne. Men kollegielivet forstyrres af en morder, som foruden at befinde sig på kollegiets loftværelse, det meste af tiden (et slet skjult symbol på den lurende aggressive seksualitet), ringer obskøne telefonopkald til beboerne. En af husets beboere forsvinder, så politiet og den puritanske fader Mr. Harrison dukker op, og da det første lig dukker op er det tydeligt at morderen ikke har tænkt sig at stoppe her, så politiet planlægger at fange morderen med pigernes (og telefonens) hjælp.

Den amerikaneren Bob Clark, der debuterede i 1967 med transvestit komedien The She Man, instruerede i 70'erne en række glimrende gysere, som desværre næsten er endt i glemmebogen, men som alle fortjener mere opmærksomhed. Dødens nat (Dead of Night) og Children shouldn't Play with Dead Things, skrevet med partneren Alan Ormsby (Deranged), var de første i rækken og Clark instruerede En morder i dit hus, en lille perle af en gyser, inden han kastede sig over den stjernespækkede Sherlock Holmes/Jack the Ripper-film Murder by Decree og senere de puerile Varme drenge-film i Porky's-serien.

Ved første øjekast ligner En morder i dit hus da også en traditionel Slasher (om end en god og stemningsfuldt en af slagsen), men den bevæger sig aldrig ned på de plan, hvor de fleste af denne type film befinder sig på. Det går ret hurtigt op for én at En morder i dit hus er betydelig mere intens og alvorlig end størstedelen af det slasher-slam som udgives i dag og stemningen gennem hele filmen er da også herligt fordrejet, rå og ubarmhjertig, hvilket leder tankerne hen mod Fred Waltons upolerede og ligeledes glimrende Når en morder ringer (When a Stranger Calls). Sjovt nok, foregriber En morder i dit hus, Maskernes nats (Halloween) berømte subjektive kameraarbejde med et par år, og her er varen leveret næsten lige så stilfuldt som Carpenters klassiker og de indledende POV shots fra morderen, som lyder som en mild udgave af Darth Vader, der kryber ind i huset og skjuler sig er meget stemningsfulde og har en garanteret høj gåsehuds kvotient. Ligeledes er de ubehagelige telefonopkald fra morderen der bruger flere stemmer samtidig, ekstremt uhyggelige. Normalt skal der meget til at få en gammel horror-rotte som mig til at gyse, men her fik den kære hr. Clark virkelig skovlen under mig. En ekstra Uncut-kassette for det. Hvis man har set mange af denne type film, kommer morderens identitet næppe som nogen overraskelse og halvvejs gennem filmen har de skarpsindige seere sikkert gættet sammenhængen. Men fortvivl ikke, for Bob Clark trækker alligevel tæppet væk under dig i sidste akt.

Skuespillet er overordentligt godt. Keir Dullea er som sædvanlig god (og meget ungt udseende) som den forvirrede kunststuderende Peter. Den charmerende Olivia Hussey lægger rigeligt med tyngde i sin rolle som den gravide teenager, der må lære at stå på egne ben for at overleve og hendes rapkæftede veninde spilles glimrende af den tidligere genrefavorit Margot Kidder. Marion Waldman giver en munter præstation som den gnavne husbestyrerinde Mrs. Mac og John Saxon er usædvanlig god og velcasted som den sympatiske kriminalbetjent Lt. Fuller. Cronenberg-veteranerne Art Hindle og Les Carlson kan ses i mindre roller. Carl Zittrers stemningsfulde musik skal også have et rosende ord med på vejen.

Det taler til filmens fordel at den aldrig bliver så hysterisk og billig i sine kneb, som de film inden for slasher sub-genren, der er røget ud på de stakkels videohylder i løbet af 90erne, så hvis man også har fået nok af Kevin Williamson og Wes Cravens, forhåbentligt kortvarige, monopol på genren, er denne lille gyser sikkert lige noget for én, hvis man ellers kan støve denne relativt sjældne sag op. Med En morder i dit hus er der lagt i ovnen til halvanden times glimrende gys med den næsten glemte, men forbavsende kompetente, Bob Clark.

For videosamlernes skyld skal det lige nævnes at der på Video Bio/Panoramas danske udgivelse gemmer sig grinagtige trailers til Mazurka på sengekanten og The Man from Hong Kong. En lille bonus til "camp-fans".

Anmeldt version: Black Christmas. Dist.: Midget Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 94 min.
Black Christmas. Dist.: Midget Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 94 min.

Billig-DVD-selskabet Midget Entertainment har været så flinke at sende Bob Clarks fremragende, lille jule-slasher Black Christmas (ikke at forveksle med Glen Morgans remake, Black Christmas (2006)) på slædetur til de danske DVD-hylder, hvor den kan samles op i prislejet omkring en 50'er. Er man frisk på yderligere julesplat, har Midget også udgivet Silent Night, Deadly Night (1984) og Silent Night, Deadly Night Part 2 (1987) samt den spanske jule-slasher X-Mas Tale (Cuento de navidad, 2005) fra gyser-tv-serien Películas para no dormir.

Midgets release af Black Christmas er anamorfisk letterboxed (1,78:1), ganske flot med dybe farver og et lidt kornet billede, hvilket sikkert skyldes kildematerialet. Desværre indeholder skiven ikke noget bonusmateriale, hvilket er lidt ærgerligt, da filmen bestemt er en af markedets bedste slashers (i hvert fald den bedste jule-slasher), og man bliver nysgerrig efter en grundig ”behind the scenes”-dokumentar.

Caspar Vang (december 2007)
Kim Bruun Dreyer