MISSION: IMPOSSIBLE II
USA, 2000
Instruktion: John Woo
DK-titel: Mission: Impossible II

Produktion: Paramount Pictures
REVIEW af Mark Sander Svensson [26/08/14]

Tingene går en smule mere som planlagt i Mission: Impossible II, hvor Ethan Hunt (Tom Cruise) endnu engang sendes på en opgave. Han får selv mulighed for at vælge sit hold bortset fra et enkelt medlem, som er forudbestemt: Nyah Nordoff-Hall (Thandie Newton) - og at få hende med på holdet skal snart vise sig at være en semi-umulig mission i sig selv.

Mission: Impossible bliver af Tom Cruise selv beskrevet som en platform, hvorpå han kan få lov at lave “ting han finder cool”. På den måde virker det meget passende, at han gik til John Woo med opgaven om at skabe den næste film i serien. Efter ord som biljagter, romantik og motorcykler er blevet kastet frem og tilbage mellem de to, er det hele endt ud i en film, der er nøjagtig ligeså over the top i sin helhed, som den originale film var det i sit klimaks.

Her holdes ikke igen, og Ethan Hunt eleveres til et nyt niveau, når man vælger at indlede filmen med, at manden tager en ensom klatretur på et gigantisk bjerg uden nogen form for beskyttelse. Allerede her sættes tonen for resten af filmen, og inden længe hives seeren igen med af den overmenneskelige agents vilde løjer.

Mission: Impossible franchisen har forandret sig en smule i andet kapitel, men bortset fra det faktum, at der er skruet op for actionelementerne og ned for mysteriet, er nogle ting stadig de samme. Eksempelvis er filmens overordnede mål fortsat at underholde sit publikum, hvilket lykkedes bedre for film nummer 2 end originalen. For selvom plottet stadig er over-the-top, følger actionscenerne nu med. Det gør det nemmere for seeren basalt set at slå hjernen fra og lade sig involvere i den velfortalte og flotte film.

John Woo holder mere eller mindre stilen fra sin film “Face/Off” og holder hverken igen med intens håndholdt action eller slowmotion skud der nærmer sig at være blær fra instruktørens side. Woo var tilbageholdende overfor opgaven, men efter forsikringer fra Cruise om, at han ikke behøvede tage hensyn til den foregående film eller for den sags skyld tv-serien, tog Woo alligevel mod opgaven, og det har resulteret i en stram, stilsikker og herligt overblæst actionfilm.

Udover Tom Cruise er der af gode grunde ikke mange gengangere blandt castet. Ving Rhames er dog tilbage i en mindre rolle.Ikke at vi i øvrigt snydes for nogle store såvel som talentfulde navne i filmen. Brendan Gleeson dukker op og et lille besøg fra Anthony Hopkins bliver det også til. Mindre velkendt er Thandie Newton, som gør et rigtig fint stykke arbejde i den lidt utaknemlige rolle som kvinden Ethan Hunt uværgerligt må og skal forelske sig i. Newton får ikke rigtig lov at hæve sig selv så frygtelig meget over det, selvom scenerne mellem hende og Dougray Scott er umanerligt intense til tider.

Generelt set er det ikke dialog, der er denne films største styrke. Robert Towne har alene stået for manuskriptet i denne omgang, og selvom dialogerne enkelte gange flyder fint, er samtalerne ikke af den samme høje kvalitet, som det var tilfældet i originalen. Heldigvis gør skuespillerne meget for de til tider lidt forcerede replikker, hvilket i sidste ende får filmen til at glide naturligt.

Det er i øvrigt ikke fordi, der holdes tilbage på slutningen i Mission: Impossible II, men i modsætning til originalen, hvor slutningen blev problematisk, passer klimakset i denne omgang langt bedre overens med den øvrige films ekstravagante kvaliteter.

Andet kapitel i franchisen er ikke perfekt, men frygteligt underholdende, og selv Richard Roxburghs ekstreme overspil kommer her til at virke som en del af den ekstreme underholdning i stedet for at være et irritationsmoment. Ligeledes er det også sjovt at se Ethan Hunt udvikle sig yderligere, selvom der ikke rigtig er nogen kontinuitet filmene imellem.

Anmeldt version: Mission: Impossible II. Dist.: Paramount. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 123 min.
Overtagende for instruktør Brian De Palma er på Mission: Impossible II John Woo, der med film som “Face/Off” slog sit navn fast i Hollywood. Instruktøren var opsat på at skabe en mere romantisk actionfilm, og siden hvert kapitel har sin egen stil, lod producer Tom Cruise sig hurtigt rive med af denne idé.