MISSION: IMPOSSIBLE
USA, 1996
Instruktion: Brian De Palma
DK-titel: Mission: Impossible

Produktion: Paramount Pictures
REVIEW af Mark Sander Svensson [26/07/14]

En mission går galt, og den eneste overlevende er Ethan Hunt (Tom Cruise), som nu beskyldes for at have saboteret missionen. Ikke alene det, men agenten mistænkes for at have været illoyal flere gange. Hunt må nu kæmpe for at modbevise beskyldningerne samtidig med, at han eftersøges af det agentur, han i mange år har kæmpet sammen med.

Franchises udvikler sig ofte til noget andet end deres udgangspunkt. Det er også tilfældet med Mission: Impossible- serien, der i øjeblikket tæller 4 film. En del af franchisens tilgang er, at hvert kapitel er stilistisk forskelligt, hvilket blandt andet opnås ved at have en ny instruktør hver gang. Der er opstået en tendens til, at hele serien har taget en mere actionpræget retning efter den første film, som skiller sig yderligere ud fra flokken ved at have mere fokus på spion- og mysteriesiden af historien.

Det understreger instruktør Brian De Palma med en film, der i sine bedste øjeblikke er spændende og stemningsfuld. Alt, hvad der fungerer godt i denne film, er repræsenteret af åbningssekvensen. De gode dialoger, der gør karaktererne sympatiske, og den mesterlige brug af suspense er i top her og styrkes via nogle ekstreme og skæve kameravinkler, der gør Ethan Hunts indledende mareridt ganske rammende. Sekvensen sætter samtidig et niveau, som det aldrig lykkes resten af filmen at leve op til.

Generelt set er filmen sat i verden for at underholde, og det gør den også delvist. Ethan Hunt og hans gruppe er sympatiske og godt selskab, alt imens plottet er tilpas intrigant til at holde seeren fanget undervejs. Det er samtidig disse vridninger og drejninger, der gør filmen forkludret og ender med at overskygge de ellers så gode virkemidler. Hvad der indledningsvist virker som et fascinerende plot at begrave sig i, drukner trinvist i figurativ støj fra et manuskript, der hele tiden forsøger at overraske tilskueren uden at have et tilfredsstillende formål hermed. Slutningen fremstår nærmest parodisk, da det afsløres, hvad der egentlig er foregået filmen igennem. Det afholder ikke Cruise fra at give en vanligt intens præstation - denne gang tilsat en smule glimt i øjet. Den gode Ethan Hunt er tegnet en smule mere usikker i denne første film, end han senere bliver det, og det får dramaet til at virke mere nærværende.

Mission: Impossibles let klodsede klimaks får med sine kvalitetsmæssigt varierende effekter frataget filmen yderligere pondus. Det resulterer i, at både Jon Voight, Tom Cruise og Jean Reno bliver ufrivilligt morsomme at betragte, hvilket står i bidende kontrast til den alvorsfulde og dygtigt sammensatte åbningssekvens, der er filmens højdepunkt.

Emmanuelle Béarts lever op til Cruises charmerende præstation, der meget fint repræsenterer en af filmens styrkepunkter, nemlig det veloplagte cast. Ligesom Cruise har lidt mere glimt i øjet her i filmen, omgives han også af skuespillere, der formår at skifte mellem det intense og det morsomme. Det hjælper i den forbindelse også, at David Koepp og Robert Towne har skrevet nogle undertiden ganske underfundige dialoger, der får såvel eksposition som karakterudvikling til at flyde. Sidstnævnte kunne man argumentere for, at der ikke er nok af, men samtidig er det svært at beskylde en film som denne for ikke at have tredimensionelle karakterer. Filmens mål er ikke så meget at forundre som det er at fungere som små to timers eskapisme. Netop derfor bliver den rodede historie forstyrrende og næsten ødelæggende for oplevelsen.

Mission: Impossible står tilbage som en rodet filmoplevelse. Det er svært at gennemskue, hvorvidt filmen prøver at parodiere den gamle serie eller blot rammer totalt ved siden af og er ufrivilligt morsom, men uanset hvilken af delene, der er tilfældet, er det påfaldende at opleve De Palmas hånd så usikker, som den fremstår her. Lige så drevent udført én scene fremstår, lige så kluntet kan den næste forekomme, hvilket er absolut ukarakteristisk for De Palma. Mission: Impossible holder i øjeblikket den tvivlsomme ære som den mindst fængende film i den alsidige franchise.

Anmeldt version: Mission: Impossible. Dist.: Paramount. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 110 min.
I 1996 blev det besluttet at skabe en filmversion af 60er-serien Mission Impossible. Tom Cruise spiller ikke alene hovedrollen men har både på denne første og de senere film været en drivende kraft i arbejdet med at få filmene til verden.