THE SCORPION KING: RISE OF A WARRIOR
USA, 2008
Instruktion: Russell Mulcahy
DK-titel: The Scorpion King: Rise of a Warrior

Produktion: Universal Pictures
REVIEW af Mark Sander Svensson [22/06/14]

The Scorpion King: Rise of a Warrior er nemlig en direkte-til-video prequel til en prequel skabt fra en sequel til et remake. Således ligger handlingen efterhånden en del år i fortiden. I fordums tid er en ung Mathayus (Michael Copon) i færd med at vinde sin konge Sargons (Randy Couture) tillid. Vores unge helt så som ganske ung sin fader dø som resultat af at have udsat sig for Sargons vrede. Mathayus forpurrer snart sit eget forsøg på at komme tæt på Sargon og må nu finde en alternativ måde at hævne sin fader på.

Det er svært at afgøre, om nærværende film reelt har haft gode intentioner bag sig, eller om den er ligeså dovent tænkt, som den er leveret. Stephen Sommers to CGI-blockbusters om The Mummy var allerede ganske klichéprægede, og her bliver det kun værre. Replikkerne er en knivspids mere forudsigelige, skuespillet er væsentligt værre, og CGI-effekterne, som der ikke bliver sparet på, er horrible.

At beskrive Russell Mulcahys film som en pendant til tv-film, ville være en fornærmelse mod sidstnævnte, som ofte emmer af langt mere kreativitet og passion, end denne film gør. Det eneste, der virkelig fungerer, er set- og produktionsdesignet samt de momenter, hvor filmen benytter sig af fysiske effekter. Det kommer bedst til udtryk i en af filmens mørkere segmenter, der indeholder en større mængde døde spredt i et skovlignende område. De døde slikker sig om munden og holder øje med hovedkaraktererne, hvilket er det nærmeste, filmen kommer at være engagerende.

Det er svært at leve sig ind i illusionen i The Scorpion King: Rise of a Warrior. Selvom design og kostumer er fint lavet, bliver skuespillernes levering af replikker og måden, de bevæger sig i de dygtigt fremstillede omgivelser, ganske hurtigt ødelæggende for oplevelsen. Der er et udefinerbart element i den filmiske illusion, som er det, der ofte refereres til som filmmagi - et sidste lag, der gør hele forskellen - og det er ikke til stede her. I stedet sidder man hele tiden med bevidstheden om, at man betragter en film. Det til trods for, at der er enkelte gode kræfter bag kameraet. Klaus Badelts soundtrack er eksempelvis stemningsfuldt i momenter.

Hele problemet ligger formentlig i, at man har valgt at lave en film, der så hjertens gerne vil kunne leve op til en storfilm, når det kommer til såvel action som visuelle indfald, uden at kunne følge med på budgetfronten. Havde man i stedet rettet ambitionernes fokus mod det indholdsmæssige og forsøgt sig med kreative løsninger, var vi måske blevet dette CGI-kaos foruden.

Den eneste præstation, der har en smule værdi i filmen, er Natalie Beckers. Desværre har hun kun en mindre rolle, men hun ejer med sit aggressive overspil skærmen i den tid, hun medvirker, hvilket er særdeles underholdende. De øvrige skuespillere er relativt uinteressante at betragte, og særligt hovedrolleindehaver Michael Copon er uheldigt castet og skaber mindelser om Taylor Lautners stive præstation i Abduction.

Karen David prøver som Layla at skabe en stærk kvindelig karakter, men Randall McCormicks manuskript giver hende ikke meget at arbejde med, og hun synes ikke at have evnerne til at redde McCormicks klodsetheder. Kombinationen af et klichéfyldt plot og nogle mestendels uinteressante karakterer er uheldig og gør den overordnede oplevelse både forudsigelig og uinteressant. De knap to timer bliver på den måde ret lange at komme igennem, hvilket kan siges at være overraskende for en film, der velsagtens er tænkt som netop det modsatte - en luftig popcornsfilm, som enhver kan forholde sig til. Det kan de fleste sikkert også, men det er samtidig et fåtal, der ikke vil være i stand til at gennemskue filmens mislykkede forsøg på at genbruge nogle velkendte virkemidler.

Jeg kan på ingen måde anbefale, at man bruger sin tid på The Scorpion King: Rise of a Warrior. Ikke alene er filmen klodset skrevet og spillet, den er også uden nogen form for charme. Selvom The Mummy på ingen måde er en god film, vækkede den i sin tid en langt større indlevelse (jeg var heller ikke så gammel), end denne film formår at fremkalde.

Anmeldt version: The Scorpion King: Rise of a Warrior. Dist.: Universal. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 109 min.
2002s The Scorpion King var et spin-off af Stephen Sommers’ The Mummy og dennes sequel, som var et remake af den klassiske monsterfilm af samme navn. Derudover var filmen en prequel, idet den foregik før begivenheden i The Mummy Returns. Forvirret? Det bliver værre endnu.