ELEPHANT MAN, THE
USA / England, 1980
Instruktion: David Lynch
DK-titel: Elefantmanden

Produktion: Brooksfilms Ltd.
REVIEW af Mark Sander Svensson [28/10/13]

Dr. Treves (Anthony Hopkins) finder den forhutlede John Merrick, der fremvises for penge under navnet “Elefantmanden” grundet sin medfødte deformitet. Treves hjælper Merrick ind på et hospital og begynder at behandle samt undervise ham. Doktorens indledende forestilling om, at den mishandlede mand må være mentalt retarderet, viser sig snart ikke at kunne være mere forkert. Merrick er tværtimod mild og sofistikeret, hvilket det samfund, der omgiver ham, snart begynder at opdage.

Efter Eraserhead havde David Lynch udfærdiget et nyt manuskript, som han ville være instruktør på. Det viste sig imidlertid besværligt at finde støtte til hans projekt, og han besluttede derfor at gå på jagt efter noget, han kunne iscenesætte, som ikke var hans eget. En af hans samarbejdspartnere foreslog ham The Elephant Man, og Lynch var på øjeblikkeligt. Mel Brooks ville gerne producere filmen, men før han ville acceptere Lynch som instruktør, skulle han se Eraserhead. Det fik Lynch til at miste modet en smule, og han forventede ikke at få opgaven. Da han skulle mødes med Brooks umiddelbart efter hans gennemsyn af Eraserhead, kom Young Frankenstein-instruktøren ham i møde med åbne arme: “Du er en absolut tosse, og jeg er vild med det!”

The Elephant Man er en atypisk David Lynch-film, idet den er meget traditionelt fortalt, og den ikke indeholder den slags vilde indfald eller overnaturlige elementer, som instruktørens film har det med at byde på. Temaet om et udskud, der søger at blive indlemmet i samfundet, og filmens sensibilitet er til gengæld meget Lynch’sk. Alligevel virker det ikke, som om filmen er halvhjertet - snarere tværtimod.

Filmens kernehistorie kan sammenlignes med Tim Burtons Edward Scissorhands og er utroligt smukt fortalt. Den langsomme udvikling hos John Merrick er helt eminent bearbejdet af John Hurt, der var fortaler for at holde den ellers så vellavede make-up skjult så længe som muligt for at hjælpe overgangen fra umælende (antaget) amøbe til menneske mere håndgribelig. At Anthony Hopkins derudover leverer en kraftpræstation er velsagtens ingen overraskelse.

The Elephant Man er mere nuanceret end blot at være en inspirerende fortælling om ikke at skue hunden på hårene. Gennem Dr. Treves’ bekymrede overvejelser om sine egne motiver er der nogle etiske niveauer i filmen, som giver den ekstra tyngde.

David Lynch har begået et mesterværk med The Elephant Man, der er en velfortalt, rørende og poetisk fortælling om noget, de fleste kan forholde sig til: At være ekskluderet fra det menneskelige fællesskab. I den forbindelse er filmens virkelige sejr at den ikke er banal, men i stedet fremstår oprigtig og nærværende.

Anmeldt version: The Elephant Man. Dist.: StudioCanal. Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: England. Spilletid: 123 min.
StudioCanals lækre udgivelse af The Elephant Man på blu-ray.