USA, 1995
Instruktion: Stuart Gordon
DK-titel: Castle Freak
AKA: Stuart Gordon's Castle Freak

Produktion: Full Moon Enterprises / Full Moon Entertainment
REVIEW af Caspar Vang [01/03/00]

Familien Reilly ankommer til Rom hvor faderen John (spillet af horrorfavorit Jeffrey Combs, der altid, altid, altid leverer varen) har arvet et gammelt slot, med skumle fangehuller, krybekældre og hele molevitten. Desværre er der voldsomme stridigheder i den lille familie som foruden moderen Susan (Barbara Crampton) tæller den blinde datter Rebecca (Jessica Dollarhide), hvis tilstand skyldes en bilulykke, hvor deres søn JJ blev dræbt pga. faderens spritkørsel. Forældrene er både fysisk og psykologisk distancerede og ude af stand til at bearbejde deres angst, tab og sorg. I kælderen bor manifestationen af deres problemer, 'monsteret' Giorgio. Den kastrerede krøbling og deformitet som den tidligere indehaver har låst inde, og jævnligt pryglet med middelalderlige instrumenter. Efter at været faret vild i kælderen, på jagt efter en kat, vækker Rebecca Georgios sult efter selskab. Han gnaver sin tommelfinger af (ekstremt væmmeligt) for at undslippe sine lænker og begiver sig derefter ud i slottet for at møde sin nye familie, indtil han støder på et spejl hvor han ser sig selv.

Lad det straks stå klart at filmen ingen lunde besidder den vanvittige tilgang til horrorgenren, groteske infald og sorte humor som Stuart Gordons første to film H.P. Lovecraft filmatiseringerne Re-Animator (85) og From Beyond (86) besidder, men efter en afstikker med den ustabile Fangeborgen (Fortress) (93) er Gordon vendt tilbage til skrækfilmen, med hans mest rendyrkede horrorfilm til dato og en film, jeg ikke et sekund vil tøve med at kalde Full Moon Entertainments bedste film overhovedet. Og selv om Castle Freak langt fra er Gordons bedste film, undgår den totalt, den kyniske sorte humor som han ofte benytter sig af og fylder hullerne ud med alvor og psykologisk dybde der er uhørt for en Full Moon produktion, hvilket i grunden klæder filmen godt. Dens største problem er budgettet, og selv om Gordon uden tvivl har presset citronen, benytter filmen sig af en ucharmerende og knap så realistisk lyssætning som ikke lægger skjul på, at det drejer sig om en direct-to-video film, en stil der leder tankerne hen på Gordons tidligere Heksejagten (Pit and the Pendulum) (91), der også har samme problem, men ellers er en glimrende film.

Som trumfkort, for at stille det mere blodtørstige publikum tilfreds, disker Gordon op med nogle af de mest væmmelige effekter på denne side af Lucio Fulcis Blodig voldtægt (The New York Ripper/Lo Squartatore di New York) (82) og Andrea Bianchis hysterisk (ufrivilligt) morsomme, uforglemmelige og surreale Zombie 3/Le Notti del Terrore (80), der har brystvoreafbidningseffekter af effect-guru Gianetto de Rossi. I Castle Freak overgår Gordon næsten sin egen Re-Animator (85) i ren chokværdi da Giorgio, Jonathan Fuller i et imponerende full-body makeup, bider brystvorden af en prostitueret og derefter giver sig i kast med de nedre regioner. Filmens klimaks rummer også ret gode bluescreen effekter, et flot stunt og dynamisk klipning, som afslører, at Gordon er en instruktør der kan levere små mirakler på smalle budgetter.

På plussiden er kombinationen Combs, Crampton og Gordon altid en velfungerende cocktail og Castle Freak er ingen undtagelse. Combs er glimrende og dynamisk som den selvhadende forhenværende universitets lektor og Crampton mere afdæmpet end sædvanlig som den forpinte Susan der ikke kan få sig selv til at tilgive sin mand selv om hun elsker ham. Jessica Dollarhide er også nævneværdig som datteren Rebecca. Komponisten Richard Bands nogenlunde vellykkede musik, ripper hans eget rip-off (Re-Animator) af Bernard Hermanns Psycho-score. Kameraarbejdet er primært håndholdt og steady-cam, med en let rystende kvalitet som giver billederne et effektivt dokumentarisk præg.

Opmærksomme horrorbuffs vil bemærke en reference til H.P. Lovecrafts novelle The Outsider, da den titulære freak ødelægger spejlet i slottet. Filmen er naturligvis ikke ren Lovecraft, men Gordon klemmer lige en lille tak til kongen af kosmisk-horror i slutteksterne.

Filmen kommer, i modsætning til Gordons tidlige film, aldrig helt op at ringe på horror-meteret, men Castle Freak er glimrende horror håndværk, fra en af den amerikanske filmindustris mest besynderlige enespændere, som desværre alt for ofte lider under begrænsede budgetter og tarveligt skuespil i birolle besætningen. Filmen rummer dog skarpt optrukne psykologiske lag, rigeligt af visuel opfindsomhed og et kontant fortalt freudiansk kammerspil. Bestemt ikke det bedste fra Gordons hånd, men milevidt forud for Full Moons øvrige udgivelser.

Castle Freak er en spændende udgivelse, som er et kig værd for det uformelle publikum, men et must for Gordon/ Combs/ Crampton-fans. Men kom ikke og sig at du ikke var advaret med den brystvorte afbidning.

Anmeldt version: Castle Freak. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 95 min.
Castle Freak. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 95 min.

Herlig udgivelse af Stuart Gordons Castle Freak fra Another World Entertainment. Billedkvaliteten (fullscreen og fuzzy) er ikke den bedste, men har sikkert været det bedste uncutte print AWE-drengene har kunne opdrive, så det går nok. Coveret er det flotteste på markedet og virkelig et af dem, der er værd at have stående på hylden, når svigerfar står og bladerer DVD'erne igennem. Chok!

Der er undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Bonussen består af en håndfuld trailers til AWE's andre udgivelser. Også lige noget for svigerfar.

Vang (maj 2010)