USA, 2000
Instruktion: Gary GoldmanDon Bluth
DK-titel: Titan A.E.
AKA: Planet Ice / Titan A.E.: After Earth / Titan: After Earth

Produktion: Fox Animation Studios / David Kirschner Productions / Twentieth Century Fox Film Corporation
REVIEW af Caspar Vang [01/10/00]

Er man kategorisk hader af fantasy, stiliseret sci-fi og i særdeleshed tegnefilm, bør man bestemt ikke ofre sine surt opsparede penge på den drevne tegnefilmsinstruktør Don Bluth og producer Gary Goldmans seneste episke rumfortælling, om den nærmest bibelske sammenføring af de sidste rester af menneskeracen, der i året 3028 lever spredt for alle kosmiske vinde. Har man derimod drengedrømme om at redde universet, kalde til solidaritet over etniske grænser, mod alle odds klare sig gennem til lyset for enden af tunnelen eller hang til visuelt imponerende, almengyldige fortællinger om menneskeåndens ukuelighed, og én uvildig leders samling af civilisationens rester, så kan den halvt computer og traditionelt tegnefilms animerede Titan A.E. (Titan After Earth), som bestemt egner sig bedre til voksne end børn, anbefales. Hælder man dog til den holdning at tegnefilm kun er forbeholdt barnlige sjæle, kunne det tænkes at man også burde give filmen en chance, for her styrer filmen bevidst uden om de fleste elementer (nuttede side-kicks og sang indslag) som normalt vil få det modne publikum til at græmmes.

Filmen udspiller sig i begyndelsen af det 3. årtusinde hvor mennesket forlængst har rejst til andre galakser og bredt sig ud over det kendte univers. Dog vækker vores vækst bekymring hos racen drei, der ser menneskets potentiale som en trussel mod sin egen, og derfor destruerer jorden i et forsøg på at knække vores livsnerve. Videnskabs manden Tucker (Ron Perlman) rejser kort før jordens undergang ud i rummet med det kæmpemæssige rumskib Titan, mens han overlader sin søn Cale (Alex D. Linz/Matt Damon) til den tro tjener Tek (Tone Loc). Tucker dræbes af drei'erne men inden da lykkedes det ham at skjule skibet i en fjern del af galaksen. Femten år senere kontaktes Cale af fribytteren Korso (Bill Pullman) der ønsker at finde rumskibet Titan, der ifølge legenden vil samle menneskene igen. Det lykkedes Korso at overtale den desillusionerede Cale og sammen med hans besætning, som består af den selvstændige unge asiat Akima (Drew Barrymore) og en samling brogede rumvæsner, navigatøren Gune (John Leguizamo), våbeneksperten Stith (Janeane Garofalo) og den suspekte andenpilot Preed (Nathan Lane), rejser de ud i universet for at finde Titan rumskibet og opfylde profetien.

Med en så traditionel og simpel storyline kan det nok ikke overraske at Titan A.E.s svageste og stærkeste punkt er historien, som mildest talt er temmelig uoriginal, bl.a. fordi den beskæftiger sig med almengyldige temaer, rummer et arketypisk persongalleri og trækker på de store metafortællinger til sin baggrund. Ikke helt urimeligt er den af samme årsag, af andre filmkritikere blevet sammenlignet med George Lucas' indflydelsesrige klassiker Stjernekrigen (Star Wars) (77), men filmen har en selvstændig æstetik, selv om dramaturgien er lige så klassisk og med store armbevægelser som Lucas' vision. En decideret efterligning mener jeg dog ikke at der er tale om, eftersom alle de store fortællinger (før og efter Star Wars), på samme måde som Titan A.E. trækker på evigt gyldige litterære og kulturelle parabler til at fortælle deres helt egen historie. I Titan A.E.s tilfælde består disse af masser af bibelske referencer (Exodus, Noas ark, Genesis etc.), mens filmen æstetisk benytter sig af intertekstuelle referencer til klassiske genrefilm lige fra Rumrejsen år 2001 (2001: A Space Odyssey) (68), Blade Runner (82), Stjernekrigen (Star Wars) (77), Alien (79) til tv-serien Star Trek: Voyager (93-), men med sine selvstændige rumskib designs af veteranen Ron Cobb (conceptual artist), og høje visuelle tempo tilføjer det hurtigt ekspanderende sci-fi univers masser nye spændende idéer, som i tone også læner sig op af japansk anime og Katsuhiro Otomos filmtekniske mesterværk Akira (88). Dét og filmens meget velvalgte casting af stemmer, gør Titan A.E. til en oplevelse som er placeret pænt over middel, men jeg vil da ikke benægte at de virkelige grunde til at se filmen er dens modenhed rent tematisk, dens leg med de visuelle virkemidler i en noget nær perfekt blanding af traditionel tegnefilm og computer animation.

Inden for tegnefilms verdenen er Don Bluth og Gary Goldman jo ingen hr. hvem-som-helst. Bluth er ikke overraskende uddannet hos Disney studierne (fra Tornerose (59)) hvor han mødte Goldman. De blev begge selvstændige i 1982 med deres fantasifulde NIMB - Fru Brisbys hemmelige verden (The Secret of NIMH). Bluth kollaborerede derefter med Spielberg hvilket førte til de animerede Rejsen til Amerika (An American Tail) (86) og The Land Before Time (87). Holdets forrige film, den utraditionelle tegnefilm, Anastasia (97) var den første for Fox Animation og ligesom Titan A.E. skudt i cinemascope, der tilføjer tegnefilmen et imponerende rum og mulighed for kamerabevægelser i dybden. Personligt husker jeg dog bedst Bluth som manden bag de animerede arcade spil Dragons Lair og Space Ace der i 80erne åd enorme mængder af mine lommepenge, og dermed har bidraget betydeligt til min kulturelle dannelse. På manuskriptsiden finder vi i øvrigt Ben Edlund der tidligere har bidraget til tegnefilm universet med den besynderlige antihelt The Tick (95-), John August som står bag den kommende filmatisering af Charlie's Angels (2000) og Joss Whedon, der arbejdede på den glimrende Toy Story (95), men gjorde i nælderne med Alien: Resurrection (97).

Anmeldt version: Titan A.E.. Dist.: SF Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 91 min.
Titan A.E.. Dist.: SF Film. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 91 min.

Med lidt held kan SF Films DVD-udgivelse af Gary Goldman og Don Bluths fine, lille rumeventyr Titan A.E. stadig findes i brugtfilmsforretningerne rundt omkring. Den danske release byder på en fin overførsel (anamorfisk letterboxed) og lydspor i Dolby 2.0 på dansk, engelsk, svensk, finsk og svensk. Acceptabelt, men ikke helt godt nok, hvis det står til filmskaberne. På det fremragende audiokommentarspor med Goldman og Bluth fremhæves vigtigheden af et stort lærred og Dolby 5.1 for at få det fulde udbytte af filmoplevelsen. Ærgerligt, at filmen derfor ikke har 5.1 på det engelske track.

Bonusmaterialet består af det nævnte kommentarspor, en behind the scenes-featurette, "Quest for the Titan" (21 min.), musikvideo, slettede scener, trailer, tv-spot og fotogalleri.

Caspar Vang (december 2009).