THUNDERCRACK!
USA, 1975
Instruktion: Curt McDowell

REVIEW af Kasper Heftholm Kristensen [01/04/01]

Thundercrack er en af de mest bizarre og berygtede film nogensinde - på linje med film som Last House on the Left, Cannibal Holocaust, Nekromantik, Beyond the Darkness, The Pig Fucking Movie m.m. Som en af de få film nogensinde blander Thundercrack nemlig hardcore porno med dyster horror. Der er naturligvis lavet horrorinspireret porno af f.eks. Gregory Dark, og sexscener er som bekendt også et fast element i horrorgenren især i slashers hvor sex ofte efterfølges af døden. Men at bruge hardcore sex som decideret horrorelement er sjældent set før og efter Thundercrack. Og med hardcore sex mener jeg virkelig hardcore sex, både solo, hetero og homosexuelt med penetrering, cum-shots og hele den tyrkiske musik. Kan man ikke tage den slags er Thundercrack bestemt ikke noget man bør se, for den leverer førnævnte varer på grænsen til og i nogle tilfælde over kvalmetærsklen.

Historien udspiller sig som en klassisk horrorfilm, hvor en gruppe unge strander i et øde hus hvor der sker grumme ting. Huset bebos af en sær ældre kvinde som tilsyneladende har mistet sin søn. Hun indleder i øvrigt velkomstscenen med at tabe sin paryk i toilettet mens hun brækker sig, for derefter at tage den brækfyldte paryk på hovedet igen. Og det er netop den slags optrin som er typisk for Thundercracks over to timer lange odysse i menneskelige ekstremiteter.

Med det mystiske hus og en sær dame som klassiske horrorrammer begynder da der også at udspille sig mærkelige ting og sager mellem de unge mennesker. Men det er ikke spøgelser eller monstre som jager de unge men derimod føler de sig draget til at udføre diverse sexuelle eksperimenter. I den første deciderede hardcorescene betjener en mandlig skuespiller sig af, hvad der vel bramfrit må betegnes som en automatiseret piksutningsmaskine (uh, jeg har sådan glædet mig til at skrive det ord) så hans stakkels tissetrold nærmest udvides til det dobbelte. Egentlig ret griner, men på en noget foruroligende måde. Herefter følger en række andre hardcorescener alt imens beboerne fortæller historier for hinanden, hvor især historien om den fulde mand som lokkes til at have sex med en barberet gorilla bør fremhæves som noget af det meste vamle jeg nogensinde har hørt. Filmen kulminerer i en hardcore bøsse-pornoscene, som cementerer at denne film ikke hører til i den mainstream del af filmspektret.

Thundercrack minder på mange punkter om Paul Morriseys film især Trash, og til tider også lidt om John Waters på deres "trashy art"-facon, men Thundercrack går hele tiden et skridt videre end førnævnte ville have gjort. Til eksempel lader Waters godt nok Divine give sin søn et blow job i Pink Flamingoes, men han kommer trods alt ikke i munden på ham...

Skuespillerne er totalt talentløse grænsende til det surrealistiske, men det var ærlig talt nok svært at overbevise Dennis Hopper og Meryl Streep om at proppe frugt op i røven...gratis. Desværre var det en temmelig ringe kopi jeg så (filmen er senere kommet på dansk DVD fra AWE... se dvdtjek her ved siden af), så jeg gik glip af meget dialog, som ellers virkede både velskrevet og væsentligt for et forstå det psykologiske drama i filmen.

Det er ikke en film, man glemmer lige med det samme. At se den er lidt ligesom at se en hund som æder sin egen lort. Det er ret sjovt på en klam måde, men man kan sgu alligevel ikke lade være. Den ekstremt dystre tone blandet med harcore-porno og diverse usmageligheder kryber ind under huden på en, og man efterlades med et uafrysteligt indtryk Det dybt originale ved filmen er dens måde at bruge pornoen som horrorelement. Man kan nærmest sige, at gyset i horrorfilmen er erstattet med porno i Thundercrack. Det er selvfølgelig hamrende interessant set i lyset af tendensen til Freudiansk tolkning af horrorfilm, hvor f.eks. mordet ofte tolkes som en kønsakt. I Thundercrack er mordet og gyset erstattet med kønsagten. Kniven er erstattet af en stiv penis og mordet erstattet med et cumshot.

Thundercrack er simpelthen for rå og dyster til at være rigtig porno og samtidig distancerer den nådesløse hardcoresex filmen fra andre selv ret ekstreme horrorfilm. At tale om hvorvidt Thundercrack er en god eller dårlig film, er næsten umuligt, men man kan ikke komme uden om, at det er en film man sent glemmer og at den derfor ikke kan være helt ligegyldig.

Anmeldt version: Thundercrack. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 122 min.
Thundercrack. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 122 min.

Hellige makrel!, hvem fanden skulle have troet, at Curt McDowell bizarre Thundercrack! skulle finde vej til det danske dvd-marked? Hvem andre end AWE kan tænkes at stå bag projektet? Nej, vel - selvfølgelig er det AWE, der har gravet filmen fra glemslen og smidt den ud på digital skive.

Thundercrack! præsenteres i en godt og grundig slidt interlaced OAR 1.33:1-overførsel, der dog er noget bedre end, hvad vi har set på video tidligere. Lyden er heller ikke i allerbedste stand, men hvad fanden kan vi forvente af en så smal film, der er optaget på 16mm med et produktionsbudget på fire kyllinger og en ramme øl.

Ekstramaterialets hovedattraktion er et 35 sider langt essay af Jack Stevenson ”The Marion Eaton Story”, der desværre kun er at finde på skiven og ikke som trykt hæfte… øv! Derudover er der et slideshow og en røvfuld trailere.

Point til AWE at hive denne gustne sag frem i lyset, selvom præsentationen lader noget tilbage at ønske, og en anbefaling til de, der tør kaste sig over noget markant anderledes. Og så er der forresten ganske underholdende at læse AWE’s tagline på coverets bagside ”Filmen, der har overrasket, chokeret og ophidset publikum siden 70'erne… Nu på DVD!” – overrasket – tjeck, chokeret – tjeck… Ophidset??? Fandme nej, det er sgu for klamt!

Mikkel Svendstrup (Februar 2009)