USA, 1982
Instruktion: John Carpenter
DK-titel: Det grusomme udefra
AKA: John Carpenter's The Thing / The Thing: Det grusomme udefra

Produktion: Universal Pictures / Turman-Foster Company / David Foster Productions
REVIEW af Caspar Vang [01/01/98]

En amerikansk videnskabelig ekspedition får pludseligt afbrudt deres kedelige hverdag, da en slædehund søger tilflugt i deres lejr. Hunden bliver forfulgt af to vanvittige nordmænd, der skyder vildt omkring sig. De bliver dog begge dræbt, inden de kan forklare deres besynderlige forehavende. Den følgende nat muterer hunden og dræber de øvrige hunde i den kennel hvor den er lukket ind. Det går op for videnskabsfolkene at en fremmed livsform med evner til at imitere andre skikkelser er løs på basen. Men de ved ikke hvem der allerede er immiteret eller hvor livsformen kommer fra.

Carpenters remake af gyserklassikeren The Thing from Another World fra 1951, hører sammen med hans debutfilm, den spøjse sci-fi-komedie Dark Star (1974) og Maskernes nat (Halloween) (1978) til blandt hans bedste film. The Thing viser alt det dens forgænger blot antyder og det gør den rigtigt godt. Publikum der forventer at få visuelle effekter, bliver mætte og folk der forventer antydningens kunst, vil sikkert blive lammede af dette nådesløse gyserorgie.

The Thing er et veritabelt bombardement af groteske billeder, ondskabsfuld paranoia og facinerende forvandlinger. Effekterne er ganske rigtigt ved at stjæle showet fra den glimrende skuespillerstab, men Carpenter, hvis seneste film har en tendens til at virke mekaniske og køre i tomgang, klarer ved snedig timing, stram klipning og tæt instruktion den svære balancegang. De fuldstændigt overvældende makeup-effects er eksekveret med usædvanlig blodig og opfindsom konsekvens af veteranen Rob Bottin, Ken Diaz, Roy Arbogast samt den kendte makeup-guru Stan Winston. Filmens øvrige special effects er skabt af Albert Whitlock. Randall Cook står for de forrygende stopmotion effekter og Peter Kuran for den overbevisende introsekvens.
Filmen er på trods af sine 104 minutter aldrig kedelig. Hele forløbet er glimrende støttet af Thomas Causeys grusomme lydeffekter, Ennio Morricones musik og Dean Cundeys mørke billedkompositioner hører til blandt hans bedste arbejde for Carpenter.

John Carpenter er glad for gamle gysere. Det ses tydeligt allerede fra starten hvor han kopierer/ hylder credit sekvensen fra den originale film. Det er lykkedes ham og manuskript forfatteren Bill Lancaster, at skabe et re-make, som både hylder den første films kontante choksekvenser, og er tro mod John W. Cambell Jr's romanforlæg Who Goes There?. I modsætning til de fleste af firsernes øvrige mere eller mindre vellykkede sci-fi/horror re-makes, har Carpenter hele tiden godt greb om historien, dens ophav og tilskueren tvinges langsomt ind i hans klaustrofobiske instruktion. Sekvensen hvor McReady holder resten af mandskabet hen med en flammekaster, samtidig med at han tester deres blod, er et helt studium i veltilrettelagt suspense og scenen hvor lægen får nappet sine arme af, fik mig til at hoppe flere meter fra stolen. Herligt!

The Thing er fordømt tæt på at være perfekt og er udsøgt i sin enestående 'in-your-face' tilgang til sit emne. Publikum bør ikke forvente antydninger eller suggestiv finesse, for i den eksplicitte afdeling leverer Carpenter varen fuldt ud. Under alle omstændigheder har filmen på netop dette punkt fremelsket det bedste i alle, både crew og skuespillere som fungerer overraskende effektivt og troværdigt med de utallige special effects.

Uanset filmens tekniske kvaliteter, senere kultstatus og anerkendelse som nyklassiker er The Thingen film jeg i et øjeblik, grebet af nostalgi, kan finde på at tage ned fra hylden og se igennem flydende tilbage i barndomsmindernes første møde med genren. Det var en af de første splatterfilm hvor jeg smugkiggede og så billeder der permanent blev brændt ind i min hukommelse, og både på godt og ondt kom til at påvirke min filmsmag og interesse for gysergenren. De efterfølgende mareridt kan jeg så takke min bror og hans, på det tidspunkt, bumsede pubertetsvenner for.

Anmeldt version: The Thing. Dist.: Universal. HD-DVD. Udgivelsesland: Danmark. Format: Letterbox. Spilletid: 109 min.
The Thing. Dist.: Universal. Medie: HD-DVD. Udgivelsesland: Danmark. Format: Letterbox. Spilletid: 109 min.

Så for syv satan! John Carpenters mesterlige The Thing er netop landet på dansk HD-DVD fra Universal, og det er intet mindre end en fremragende udgivelse. Billedet præsenteres i en superskarp OAR 2.35:1 1080p overførsel. Hverken snekrystaller eller indvolde har tidligere været præsenteret i en så overvældende detaljegrad som på denne HD-DVD, det er fejende flot. Lyden er i Dobly Digital Plus 5.1, og heller ikke her kan man klage over præsentationen af Morricones superscore. Der er også et par ligegyldige dubs, men skidt nu med dem.

Bonusmaterialet er taget fra den seneste special edition dvd og det præsenteres desværre kun i 480p, men heldigvis er den indholdsmæssige kvalitet af høj karat. Den 85 minutter lange feature ”Terror Takes Shape: The Making of The Thing” er suveræn foder for Carpenter og horrorfans. Oven i hatten er der et sjovt kommentarspor med Russel og Carpenter samt lidt fraklip af halvdårlige effektskud, et stort galleri og filmens biograftrailer. Alt i alt en fornem pakke, som anbefales varmt!

Mikkel Svendstrup (oktober 2007)