8MM
USA / Tyskland, 1999
Instruktion: Joel Schumacher
DK-titel: 8MM: Otte millimeter

Produktion: Columbia Pictures Corporation / Global Entertainment Productions
REVIEW af Caspar Vang [01/01/01]

En ung succesrig privatdetektiv, Tom Welles, som er plaget af overfladiske domicile problemer, bliver hyret af en rigmandsenke til at undersøge autenticiteten af en smalfilm, hun finder i sin afdøde mands pengeskab. Snuff-film tilhører en genre, hvor et offer (ofte en yngre kvinde) dræbes for kameraets skyld og med seksuelle bagtanker. Enken frygter, at hendes mand har været involveret i slige aktiviteter, og ønsker at få dementeret filmens indhold. Efter at have set filmen i filmen (off-screen) påtager Welles sig det nærmest umulige job at finde filmens fremstiller, men han har mere held med sit forehavende, end han turde håbe.

Denne kriminal-/spændingsfilm tager tvivlen om de såkaldte snuff-films ægthed som udgangspunkt og lægger sig derfor i nydelig, men mainstreamet, forlængelse af tematisk beslægtede, men bedre film så som Snuff (Tesis, 1996), Det stumme vidne (Mute Witness, 1994), Emanuelle in America (1977), Hardcore (1979), Videodrome (1982) og trash-titler som f.eks. Special Effects (1984).

At Joel Schumacher længe har været en stor fortaler for selvtægt og dødsstraf, efter øje-for-øje-princippet, kan ikke komme som nogen overraskelse, når man ser på hans tidligere produktion: Falling Down (1993), A Time to Kill (1996) og endelig en vulgær udlægning af den ultimative selvtægtsmaskines univers i Batman Forever (1995) og Batman & Robin (1997). Men denne gang har han overgået sig selv i selvsmagende, tarvelig selvtægt. Filmen er på overfladen dyster, trist og melankolsk, men mørket når sjældent ud over lærredet, og de skumle lokationer med påklistrede perversioner og seksuel afvigelse virker sjældent efter hensigten. Det sagt, så er der faktisk et par enkelte sekvenser, som kan tilfredsstille folk med deres filmviden i orden, men det færdige produkt fremstår desværre ikke som mere end en lumpen omgang dødsstrafpropaganda og en noget tynd fortælling om bagsiden af den amerikanske drøm, der benytter sig af urimeligt todimensionale karakterer til at formidle sit budskab.

Nicolas Cage spiller dog glimrende i rollen som den til stadighed mere og mere forpinte privatdetektiv Tom Welles, der får til opgave at undersøge baggrunden for en snuff-smalfilm, som rigmanden Christian har efterladt sig. Joaquin Phoenix gør sig i rollen som porno-ekspedienten Max California, som gør Welles følgeskab i hans dyk ned i byens underliv, og Anthony Heald (Deep Rising (1998), Silence of the Lambs (1990)) er glimrende som den luskede advokat, der assisterer enken til rigmanden.

Filmens bedste præstation leveres dog af Peter Stormare som den sløve pornokonge Dino Velvet, "The Jim Jarmusch of porn", men karakteren er simpelthen for karikeret til at virke troværdig og går derfor bare hen og bliver sjov i stedet for uhyggelig. For filmen tør ikke at lade afvigeren være hovedpersonen, et trick som Snuff brugte til optimal effekt, og boltrer sig i stedet i uinteressante stereotyper. Gode præstationer leveres dog også af James Gandolfini som den svedige pornoproducer Eddie Poole, og Amy Morton og Myra Carter giver præstationer, som filmen sjældent fortjener, som henholdsvis efterladt moder til den pige, der optræder i snuff-filmen, og rigmandsenken Mrs. Christian.

8MM kan ikke undgå at blive sammenlignet med Seven (1995), da Andrew Kevin Walker også har leveret 8MMs manuskript. Desværre er dramaturgien milevidt fra Sevens kvalitet og mangler fuldstændig dennes overmættede stemning og kompleksitet, hvilket tildels kan skyldes instruktionen.

Et stort plus til filmen er den stemningsfulde og eksotiske musik af Mychael Danna og det til tider gode kameraarbejde af Robert Elswit, der til tider fanger tristheden og melankolien i Gary Wissners scenografi og de flotte landlige lokationer og de forfaldne byområder.

Nok er 8MM en ganske kompetent kriminalfilm og et jævnt stykke håndværk, men er man bare marginal genre-interesseret, bør man nok holde sig væk og finde en film med lidt mere kød på i stedet. For uhygge og chok byder filmen aldrig rigtig på. Om den så afføder et stigende udbud af tematisk beslægtede thrillers eller angiveligt ægte snuff-film er nok usandsynligt, men dog ikke umuligt.

Anmeldt version: 8MM: Otte millimeter. Dist.: Nordisk Film. VHS (PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Letterbox.
Kasper Bøg
Anders Munk Jensen