SMALL SOLDIERS
USA, 1998
Instruktion: Joe Dante
DK-titel: Small Soldiers

Produktion: DreamWorks SKG / Amblin Entertainment / Universal Pictures
REVIEW af Kasper Heftholm Kristensen [01/08/99]

Det er efterhånden lang tid siden, at det har været muligt at se en Joe Dante-film i biffen (bortset fra på Natfilmfestivalen som viste hans tv-film Borgerkrig direkte fra Idaho (The Second Civil War), som nu fås på dansk lejevideo), så det var med stor begejstring, at jeg sneg mig ind i biffen sammen med en flok pubertetsforstyrrede (og yo-yo-spillende) teenagere for at se hvad Onkel Joe nu havde skruet sammen til os. Dante er manden der blandt andet har beriget os med de to Gremlins film, Min mikromakker (Innerspace), Panikpremiere (Matinee), Nabokrigen (The Burbs) og Explorers. Alle film med tonvis af filmreferencer, sindsyg humor, bidende satire, herlige væsner og skøre påhit. Joe Dante er med andre ord vores ven, og lad mig med det samme sige, at efter jeg har set Small Soldiers, så er han det stadig.

Et legetøjsfirma er blevet overtaget af et grumt selskab ved navn Globotech med Gil Mars (Denis Leary) som topchef. Firmaets nye påfund er en serie dukker, som rent faktisk kan tale og bevæge sig ganske som i reklamerne. Derfor skal dukkerne have implanteret en chip, som gør dem intelligente, men ved en fejl indsættes en tophemmelig militærchip som udstyrer dukkerne med evnen til at lære og udvikle sig. Med andre ord så bliver dukkerne levende. Der er to typer dukker: The Commando Elites, som er en slags overpatriotiske actionmen, og The Gargonites, som er nogle bizarre monstre fra en fremmed planet. Disse to grupper er programmeret til at udrydde hinanden, men det er samtidig bestemt, at gargonitterne skal tabe, det er deres skæbne så at sige.
Scenen skifter nu til en arketypisk (i hvert fald efter Dantes standard) middelklasseby som man kender den fra Gremlins og Nabokrigen. Her møder vi hovedpersonen Alan Abernathy (Gregory Smith), som igen er en arketypisk Dante figur i form af en utilpasset men meget sympatisk teenager. Han hjælper sin far med at passe en lille umoderne legetøjsbutik, som aldrig har nogle kunder.Men på netop denne dag, hvor Alan skal passe butikken alene, kommer legetøjsleverandøren Joe (Dick Miller) forbi og med sig har en nogle eksemplarer af de nye actiondukker. Alan lokker ham til at låne sig et eksemplar af hver dukke, velvidende at Alans far ikke vil sælge krigslegetøj. Alan skynder sig hjem, og vender dagen efter tilbage for at finde en totalt hærget butik, og dukkerne er væk. Inden længe er den fredelige slumreby forvandlet til en slagmark for de yderst voldelige dukker. Og selvfølgelig skal vi også lige have en teenageforelskelse i form af naboens datter.

Handlingen i Small Soldiers på mange måder en blanding af Gremlins, Nabokrigen og Borgerkrig direkte fra Idaho. Den er altså ikke særlig original, hvis man altså har set Dantes andre film, men på den anden side, så kombinerer den nogle af de bedste elementer fra hans film, og er således en meget typisk Joe Dante film både i stil og tema, og det vil jeg bestemt ikke klage over. Den er blevet kritiseret lidt for at være en efterligning af Toy Story, men hvem kan påstå, at levende legetøj er nogen ny ide. Tænk bare på H.C Andersens eventyr eller adskillige Disney shorts. Det nye i Small Soldiers er, at dukkerne bliver levende på grund af en implanteret mikrochip, noget som H.C.A næppe havde i tankerne da han skrev Tinsoldaten.

Musikken er komponeret af veteranen Jerry Goldsmith, og den er suveræn. Dog irriterede de tilføjede rocknumre mig lidt, for de virkede lidt for påklistrede, men kunne på den anden side have været meget værre. Hans brug af Spice Girls er helt suveræn, men dette vil jeg helst ikke afsløre for meget om.

Skuespillerne i Small Soldiers er alle rigtig gode, og det er befriende at se teenageskuespillere der ikke er hamrende anstrengende hele tiden. Det er unægteligt rigtigt herligt at se en film, hvor de voksne er de åndsvage, mens børnene er de fornuftige, dog uden at være irriterende "små voksne". Udover Dick Miller så kig også efter Robert Picardo som fast Joe Dante inventar.

Som alle Joe Dantes andre "børnefilm", så fungerer Small Soldiers på flere planer. På den ene side er der det rent underholdende element (og Small Soldiers er meget underholdende), og på den anden side så er der satiren og de indforståede filmreferencer, og Small Soldiers har begge dele. Dantes satire på det amerikanske middelklassesamfund og dets indbyggere er endnu engang både hjertelig og spiddende, når han udstiller deres sære vaner og livsanskuelser for åbent lærred, som var de spøjse dyr i en zoologisk have. Dette er der ikke mange andre end Joe Dante og så måske Michael Moore der kan i dag.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Small Soldiers benytter sig af massive computergenererede billeder, og selvom jeg normalt er temmelig kritisk overfor dette, så må jeg her bøje mig i støvet og erkende, at det ser vanvittig godt ud. Først havde man forsøgt sig med animatronics alene, men de kunne ikke klare de vanskeligste opgaver, og gik nemt i stykker, så man gik derfor over til at kombinere animatronics med CGI. I praksis så er mange nærbilleder og detaljer animatronics, mens man skifter til CGI når dukkerne skal løbe eller i det hele taget foretage adrætte bevægelser, men jeg skal indrømme, at det nogle gange er svært at se, hvornår man skifter, og det er sgu imponerende. Dukkerne er designet af Stan Winston, som blandt andet også designede de originale Gremlins. Dukkerne er flotte, og især Gargonitterne er rigtig herlige at se på, og tilføjet skøre stemmer, ja så er de næsten som levende. Tommy Lee Jones har forøvrigt lagt stemme til soldaternes leder Chip Hazard, mens resten af soldaterne har fået stemmer fra nogle af de originale skuespillere fra Det beskidte dusin (The Dirty Dozen). Gargonitternes stemmer er indtalt af flere medlemmer fra det fiktive rockband Spinal Tap.

Small Soldiers er selvfølgelig ikke Dantes bedste film, men jeg har på den anden side virkelig svært ved at sige noget negativt om den udover nogle små detaljer. Hele filmen er yderst seværdig, og det er langt tid siden jeg i den grad har følt mig underholdt på samme barnelige måde som i Small Soldiers. Der er med andre ord mulighed for, at aldrende filmnørder for et øjeblik kan føle sig hensat til den tid hvor man skiftedes til at få en reklame, og hvor man lokkede hinanden til at æde billetten, ja faktisk fik jeg flere gange under filmen lyst til at smide slik efter nogle af mine medpublikum. Og den opførsel går vist desværre ikke når man er inde og se Kieslowski eller Fassbinder.

For øvrigt er filmen tilegnet til den medvirkende skuespiller Phil Hartman, som blev myrdet kort inden premieren, derfor en lille hyldest til ham i rulleteksterne.

Anmeldt version: Small Soldiers. Dist.: Universal. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 105 min.
Small Soldiers. Dist.: Universal. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 105 min.

Joe Dantes udmærkede sci-fi-action-komedie for børn og barnlige sjæle er ude på dansk DVD fra Universal, og det er bestemt en film, der er et gensyn værd, hvis man lider af vintertungsind. Selve filmen står nydeligt (anamorfisk letterboxed 2,35:1) og lydsporet er i Dolby 5.1 på engelsk, fransk, italiensk, spansk og tysk. Bonusmaterialet består af featuretten "Making of Small Soldiers: Size Doesn't Matter" (11 min.), kamerakiks, slettede scener (6 min.), trailer, produktionsnoter, plus cast & crew-biografier.

Caspar Vang (december 2009)