Italien, 1981
Instruktion: Lucio Fulci
DK-titel: Slagtehuset ved kirkegården
AKA: The House by the Cemetery / Zombie Hell House / The House Outside the Cemetery

Produktion: Fulvia Film
REVIEW af Caspar Vang [01/07/00]

Som de fleste andre af den italienske gore-meister Fulcis film, er Slagtehuset ved kirkegården et underholdende sammensurium af groteske splattersekvenser, til tider uforståelig dialog, elendig person instruktion og en story-line bestående af Fulcis allehånde bizarre indfald og evindelig plagieren. Og ligesom de fleste andre af splatterkongens film stjæler han med arme og ben fra andre film, her tydeligst fra Tegnet (The Omen) og Ondskabens hotel (The Shining). Faktisk er den synske knægt, nærmest identisk med knægten i Kubricks film.

Handlingen udspilles omkring en familie som flytter til et skummelt hus i New England. Huset som lokalt kaldes "The Freudstein House", har stået ubeboet i længere tid. En professor arbejdede i huset til daglig. Han blev gal, dræbte sin kone, og begik så selvmord. Familiens overhoved (Paolo Malco) overtager proffessorens arbejde og prøver at finde ud af årsagen til selvmordet. Resten af familien består af den glimrende Fulci-regular, Catriona MacColl og den usædvanligt irriterende knægt Bob (Giovanni Frezza), som leverer den mest hysteriske barnepræstation nogensinde. Hvis du hader børn med grydeklip, svaj i bukserne og dårlig falset synkronisering, så er Slagtehuset ved kirkegården bestemt ikke din kop the.

Det er ikke kun den irriterende knægt der lider under dårlig behandling fra distributøren. Resten af filmen er dårligt synkroniseret og at den er pan-and-scan går alvorligt ud over Sergio Salvatis flotte dystre billedekompositioner. For når en Fulci film leverer varen, er det som regel i den tekniske og stiliserede afdeling. Splatterfans vil da heller ikke blive helt skuffede over Slagtehuset ved kirkegården, som må siges at leve op til sin titel. Der er længere mellem Giannetto De Rossis blodige effekter, end i Fulcis andre film, fordi Slagtehuset ved kirkegården tildels prøver at virke iform af lusket og uhyggelig stemning, istedet for det sædvanlige effektbombardement. Dette lykkedes ikke helt og filmen fungerer derfor bedst når den virkelig overdriver de eksplicitte effekter. Highlights inkluderer et afsindigt flagermus-angreb, som er af den kunstige type og et par grafisk eksplicitte mord, i den rigtige ende af splatterskalaen: en kniv gennem hovedet på en teenager pige, et lig med masser af hjernemasse, et usædvanlig blodigt mord, hvor den dødsmærkede barnepige får skåret halsen op i (u)behageligt closeup, afskårne kropsdele og filmens højdepunkt, den levende-døde Dr. Freudstein, der tilsyneladende holder sig i live vha. andres organer og blod.

Ligesom de fleste andre splatter italienske splatter-herligheder er Slagtehuset ved kirkegården, ude i et utal af udgaver. Den engelske er censureret, men den engelske eksport-video House by the Cemetery fra Vipco og DVD-udgivelserne fra Anchor Bay og Blue Underground er komplette, ligesom den danske leje-video er det. Begge videoudgaver er dog i et irriterende pan-and-scan og med en irriterende amerikansk dubbing, der dog har en vis 80'er-videovoldcharme over sig.

Filmen er i den mere seværdige ende af Fulcis uforståelige film (slutningen gik fuldstændigt hen over mit hoved og sikkert også over instruktørens) og fortjener da også en plads i en hver splatter-fetichists samling. Hold godt øje med Lucio Fulci som professor i filmens begyndelse.

Anmeldt version: House by the Cemetery. Dist.: Anchor Bay Entertainment. DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 86 min.
House by the Cemetery. Dist.: Anchor Bay Entertainment. Medie: DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 86 min.

Anchor Bay Entertainments DVD-release af Quella villa accanto al cimitero (1981) giver os mulighed for at nyde Fulcis smatperle i nydelig kvalitet. Selve filmen er præsenteret i anamorfisk letterbox-format med et lidt grynet billede, men med klare farver og etlækkert tilhørende lydspor i Dolby Digital 2.0. Der er tale om det amerikanske dub og desværre har der ikke været plads på skiven til det italienske lydspor.

Bonusmaterialet består af trailers, tv-spot, still-galleri og biogrfier på Lucio Fulci og Dardano Sacchetti. Der rundes af med nyttig filminformation på bagsiden af omslaget (tekst af Michael Felsher), et papindlæg med gengivelse af den tyske biografplakat samt en slettet scene. Gå ind i "extras" i DVD-menuen. tryk pil til venstre på din remote og vælg blodpletten.

Caspar Vang (november 2008)