USA / Japan, 1980
Instruktion: Kenji MisumiRobert Houston
DK-titel: Shoguns blodige sværd
AKA: Shogun contra Den Ensomme Ulv / Shogun kontra Ensomme Ulv

Produktion: Toho / Katsu Production Co. Ltd.
REVIEW af Thure Munkholm [01/06/00]

I 1972 udkom i Japan Kosure ookami-ko wo kashi ude kashi tsukatsuro (eng. titler Lightning Swords of Death/ Sword of Vengeance), den første af i alt seks film, der tilsammen udgør Baby Cart-serien. Senere samme år kom anden og tredje del: Baby Cart at the River Styx og Baby Cart to Hades, de blev i '73 efterfulgt af Baby Cart in Peril og Baby Cart in the Land of Demons. Allerede året efter kom den sidste og afsluttende White Heaven in Hell. (Alle på nær nr. 5, som er instrueret af Buichi Sato, er instrueret af Kenji Misumi).

Filmene handler om den gamle bøddel Itto (Wakayama), der efter at have fået dræbt sin kone af Shogun'ens mænd, flygter med sin søn Daigoro (Tomikawa). I samtlige seks film følger vi Itto og Daigoros rejse gennem det gamle feudale Japan, hvor der lurer farer bag hvert et hjørne, så det rejsende par konstant må vogte sig for Shogun'ens utallige lejemordere, der kun er ude på at dræbe far og søn. På godt og vel to år havde Baby Cart-seriens med sin ultra-vold bevist, at Japan var en værdig modstander til den meget action-prægede filmindustri fra Hong Kong. Serien reddede sig et godt kommercielt fodfæste, og samtidig med at Tomishaburo Wakayama (producer Shitaro Katsus bror) blev et navn, fulgte der i hælene på succesen, en tv-serie samt et utal af tegneserier mm.

I 1980 falder Roger Cormans New World Pictures over Baby Cart, og besluttede sig for at udgive dem for et vestligt publikum under titlen Shogun Assassin. Resultatet er et sammenklip af de to første film, og for at dække over hullerne (det er primært de "langsomme" handlingssekvenser, der er klippet ud, så filmen ikke er meget andet end firs minutters ren vold! Man kan sige at man bestemt var klar over hvad europæerne ville have) fungerer sønnen Daigoro her også som sammenfattende fortællerstemme. For at finpudse filmen til det vestlige publikum tilføjes også Mark Lindsas meget 80'er-tidstypiske soundtrack (der faktisk står godt til især den sidste kampscene).

Shogun Assassin står godt alene, lad det være sagt med det samme, den kiksede fortællerstemme og soundtracket til trods. Filmen er en ren fornøjelse at se, netop på grund af dens meget specielle volds-æstetik, hvorfor den ikke lider det store under sit manglende plot. Som sagt er filmen et sammenklip af de to første dele af B.C. og de forskellige dele er klippet sammen uden noget tilsyneladende krav om linearitet. Filmen starter med drabet på Ittos kone, kort efter at Daigoro er blevet født. Herefter er der et kæmpe hul i tid, for i det efterfølgende er Daigoro pludselig meget større. Itto trækker Daigoro gennem landskabet i en barnevogn, med et indbygget våbenarsenal, der gør at de to i fællesskab kan nedslagte selv en mindre hær. For at skaffe sig af med Itto, bliver Shogun'en nødt til at hyre landets bedste ninja-kællinger, ledt an af den skrappe Sayaka (Matsuo). Samtidig med at far og søn konstant må kæmpe sig gennem dvs. ninjaer, lejemordere mm., (de tilbagelægger derved også et enormt body-count), påtager de sig den mission at dræbe Shogun'ens bror, der bliver eskorteret af the masters of death (Ooki, Kishida & Arata).

Det der gør Shogun Assassin så speciel, er den enestående måde at portrætere volden på. Godt inspireret af Kurosawas tidlige film, har voldssekvenserne i sig selv en meget kort varighed, samtidig med at der er en lang optakt og efterspil. Eksempelvis bliver der brugt lang tid på første at filme de forskellige personer i forhold til hinanden, førend Itto går amok, og oftetst på under tyve sekunder har nedlagt samtlige modstandere. Derefter følger en lang nedtrapning hvor vi i det de fleste tilfælde ser Itto og Daigoro bevæge sig videre på deres farefulde færd. Ved hele denne måde at klippe kampsekvenserne på, sættes de blodige nedslagtninger i perspektiv som et æstetisk element, hvilket understreges af den ekstreme blodsudgydning, der for det meste filmes med er ren farve som baggrund (som eksempelvis i slutsekvensen, hvor en af the masters of death sprøjter flere liter blod op på en flot blå himmel; her filmes kun blodet og himlen, og vi ser faktisk ikke den nedslagtede selv). I det store hele er Shogun Assassin sammensat af et væld af disse volds-æstetiske sekvenser, der hjulpet godt på vej at af en flot kameraføring og en dejlig scenografi, der skaber en stor afveksling i blodsudgydelserne, hvorved filmens kommer til at fremstå som volds-æstetisk poesi. Et maleri.

Desværre er den danske videoudgave ikke letterboxet, hvilket den lider ekstremt under, idet Misumi benytter bredformatet til fulde. Ikke nok med at man i den danske pan/scan udgave op til flere gang kan se blod sprøjte ind fra siderne af skærmen, kan man ikke engang læse for- og slutteksterne. (Henrik Rytter skriver i Inferno 92/2 –vinter, at Shogun Assassin skulle findes i gammel udgivelse i letterbox, men jeg er aldrig faldet over den; så hvis nogen har mere info om denne udgave så kontakt mig gerne, så vi kan få udgivelses-info'en ajourført). Ellers er Shogun Assassin ude i en uklippet og letterboxet udgave på engelsk video (fra Vipco). Den danske udgave skulle være uklippet, selvom spilletiden 78:17 mod de 81m jeg ellers er blevet oplyst på den engelske udgave (slutteksterne bliver godt nok stoppet lidt midt i det hele, men jeg er ikke klar over om det er nok til at give filmen den resterende spilletid?).

Hvad angår Baby Cart serien er de at forefinde på fransk video, med japansk tale og franske undertekster. De er også blevet udgivet fra det amerikanske selskab Video Search of Miami (VSoM) i flotte flotte engelsk-tekstede og letterboxede udgaver (hvilket klart retfærdiggør den lidt pebrede pris)... (Afslutningsvis skal henvises til den danske DVD udgivet af AWE. Se DVDtjek her til højre).

Anmeldt version: Shogun Assassin. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 88 min.
Shogun Assassin. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 88 min.

Langt om længe får det legendariske voldsorgie Shogun Assassin en ordentlig dansk udgivelse. Det er vanen tro AWE, der står bag det uklippede 80'er ’bodycount extravaganza’ – og tak for det. Shogun Assassin er 88 minutters vanvittig vold med fuldfed synthscore, som man virkelig skal være hærdet for ikke at nye i fulde drag.

Filmen præsenteres i en rimelig pæn anamorfisk 2.35:1 overførsel, der er filmens flotte scenografi og farvepalette værdig. Lyden er selvfølgelig den engelske dub præsenteret i Dolby Digital 2.0.

Udgivelsens ekstramateriale består af en 4 siders booklet af Henrik Rytter, samt filmens trailer, et AWE trailershow og et galleri.

Så kig efter det lækre blodrøde cover i AWE’s nye Samurai Cinema-serie, næste gang du er på jagt hos den lokale dvd-pusher.