USA, 1987
Instruktion: John McTiernan
DK-titel: Predator
AKA: Predator: Jagten er begyndt

Produktion: 20th Century Fox / Amercent Films / American Entertainment Partners L.P.
REVIEW af Caspar Vang [01/12/02]

80'erne var domineret af nævenyttige, og ofte helt igennem grinagtige, politiske actionfilm. Med udgangspunkt i film som Invasion USA (1985), Commando (1985) og Rambo - First Blood Part II (1985), tager John McTiernans actiongyser sit afsæt i den tidstypiske krigsfilm, hvor en gruppe fanger eller gidsler for tredjeverdens landes brutalitet skal befris. Men 1/3 gennem filmen skiftes der - med held - fokus fra det traditionelle ”fangerne-skal-hjem”-krigsfilmsplot til fordel for en mere karikeret tegneseriestil, knivskarpe karakterer, kontante og velklingende one-liners (som for en gang skyld virker) og et halsbrækkende tempo, hvori alle friske drenges favorit actionman Arnold Schwarzenegger og hans lille team af kommandosoldater kastes ud i en dødelig kamp mod en særdeles effektiv jæger fra det ydre rum. I øvrigt upåklageligt realiseret af effektguruen Stan Winston (mekaniske effekter) og effektholdet R/Greenberg (fotografiske effekter).

Actioninstruktøren John McTiernan, der debuterede med gyseren Nomads (1986), senere fik succes med Die Hard (1988) og brændte nallerne på den stort budgetterede Den sidste actionhelt (The Last Action Hero) (1993), krydser i sin første rigtige genrehybrid, Predator, med held krigsfilmen og monstergyset. Det klassiske tema med mennesket som jaget storvildt, som ses i Farligt spil (The Most Dangerous Game) (1932) og dens mange imitationer, bl.a. A Game of Death (1945) og Blood Camp Thatcher (Escape 2000/ Turkey Shoot) (1981), krydses med b-sci-fi a la De kom uden varsel – jagtområde Jorden (It Came without Warning) (1980), der også har en ikke-jordisk besøgende, der eliminerer jordboere som jaget vildt.

Scenen er - med en stjernebesat himmel og et passerende rumskib, der affyrer et objekt ind i jordens atmosfære - fra starten sat til paranoia, tempo og stemning - tre svært forenelige størrelser. Alan Silvestris effektive score pendulerer fra klaustrofobisk sci-fi-uhygge til militant storhed, mens en gruppe kommandosoldater, under ledelse af veteranen Dutch (Arnold Schwarzenegger), ankommer til en sydamerikansk bananrepublik, hvor en politiker og hans hold er skudt ned i en helikopter over fjendtligt territorium. Dutch og hans folk (der helt og holdent opererer ud fra den overbevisning, at de er en redningspatrulje - vi får at vide at Dutch sagde fra i Libyen fordi han ikke betragter sit hold som lejemordere (antydede jeg at filmen ikke var politisk?)) lander med CIA-agenten Dillon (Carl Weathers) i den uigennemtrængelige jungle på sporet af den forsvundne politiker, der tilsyneladende er blevet taget som gidsel af oprørere. Dillon foregiver ikke at vide noget om en gruppe amerikanske kommendosoldater de finder, flænsede og hængt op i trækronerne, men inden længe udløses den knugende stemning og gnidninger i gruppen til mistillid og forræderi. Dutchs folk gør hakkekød ud af oprørene - der viser sig at være veludrustede russiske militærrådgivere - i lejren, men det viser sig at politikeren var CIA og militæret blot ude på at standse en invasion eller et kup i nabolandet. Dillon ser i midlertidig helt praktisk på tingene: "You are an asset, an expendable asset - and I used you to get the job done!" Dutch er rasende og anklager: "What happened to you, Dillon? You used to be someone I could trust!" - "I woke up, why don't you?" replicerer Dillion, der snart skal finde ud af, at han i statens øjne er nøjagtig lige så "expendable" som Dutchs team.

På vej til deres rendezvous med helikopteren, og med en kvindelig fange på slæb, løber de ind i problemer. Hvad der ser ud til at være en usynlig fjende - en snedig og virkningsfuld special effect, der i starten kun viser os konturerne af væsnet, og masser af POV-shots, der viser omgivelserne set gennem et varmefølsomt filter - nedlægger, som en anden storvildtjæger, mændene en efter en. Med antallet af mænd kraftigt reduceret og selv såret opdager Dutch ved et tilfælde væsnets akilleshæl og vælger, bevæbnet med hjemmelavede våben, der må være enhver spejders våde drøm, at tage kampen op mod den overlegne og ikke-jordiske fjende.

Filmens største force, ud over fin klipning - især i filmens hårdtslående angreb på guerillalejren - og gustne jungleatmosfære, høje tempo og velklingende one-liner-dialoger, er dens fantastiske og velfungerende special effects, der på intet tidspunkt går hen og bliver rent "show-off" i effekt-lir, men hele vejen er knyttet til, og retfærdiggjort af, filmens narration. Jægerens kamæleondragt, som virker som avanceret camouflage, er perfekt realiseret, og med hensyn til monsterdesignet, er det forfriskende at se et væsen, der er effektivt og uhyggeligt, uden at efterligne H.R. Gigers effektive, men ofte imiterede, designs til Alien (1979).

Predator er en actionfilm af den type, man på en gang får lyst til at grine af - måske fordi den trækker på den gennemtærskede amerikanske tradition for bicepspumpende-macho-action - men som også giver sved i håndfladerne og stådreng, hvis man altså er til solid 80er americana. Filmen hører til noget af det bedste action-Hollywood kunne præstere i slutningen af 80erne: tonsvis af firskårne stereotyper, veldrejet benhård, spændstig og tung actionkoreografi, samt den evindelige kredsen om den ensomme helt, der mod alle odds - fanget i spindet mellem et bundråddent politisk system, AK-47svingende kommunister og en dødsensfarlig jæger fra det ydre rum klarer skærene, og i den kategori (!!) fås det nok ikke meget bedre end her. Hvis blot tanken om endnu en svedæstetisk iscenesættelse af pumpede, muskuløse idealister på fremmed grund, en lind strøm af testosteron-one-liners, Arnolds karakteristiske østrisk-amerikanske-accent (lad os være ærlige, det
er efterhånden blevet noget af charmen ved bøffen) og uforståelig militær-lingo en masse, der i mod giver en myrekryb, tja, så er John McTiernans Predator nok en film man bør undgå.

Eneste minus ved den danske DVD-release er censurklip (hvilket i mine øjne er et seriøst minus), der sammenlagt ligger omkring 39 sekunder. SF-Film/Fox har valgt at udsende en trimmet version, der er censureret i de hårdeste krigsscener. Værst klippet, er filmen i raidet på landsbyen, der byder på masser af Sam Peckinpah- og Walter Hill-inspireret action og klipning, men også i de blodigste scener – bl.a. scenen hvor Dillon får skudt sin arm af. I den komplette version (ude på reg.1 DVD SE og forbandet pan&scannet dansk video) ser vi hans arm ligge og vride sig på jorden. Scenen hvor Mac får blæst hjernen ud, er også klippet med et par sekunder, hvor vi ser snasket stads løbe ud af hans kranium. Paradoksalt nok bliver vi i den danske version fri for filmens værste one-liner - under raidet på landsbyen kaster Dutch en kniv gennem en soldat, der spiddes til en kasse, hvorefter Dutch selvtilfreds udbryder: ”Stick around!”

Man bør heller ikke overse Stephen Hopkins, i øvrigt udmærkede, men ofte udskældte, toer Predator 2 (1990), hvori sydamerikas jungle bliver skiftet ud med storbysjunglen i LA under en hedebølge. En "yngre" og mere aggressiv Predator tynder denne gang ud mellem banderne, mens vor sorte panserhelt (Danny Glover) sporer sig ind på bæstet. Klichéerne er tykkere, dialogen mere karikeret (er det muligt?) og persongalleriet endnu mere endimensionalt - men det er glimrende drengerøvsunderholdning, der på én gang formår at variere over og uddybe etternes predator-mytologi.

Anmeldt version: Predator. Dist.: SF Film. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 107 min.
Predator. Dist.: SF Film. Medie: Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 107 min.

Endelig er det muligt at få opdateret John McTiernans fine monsteractionbasker til en hæderlig digital udgave. SF Film har udgivet filmen på BluRay, og selvom det ikke er en prangende udgivelse, 1080p billedet går an, men ligner mest af alt en opgraderet dvd, er det en hæderlig release. Billedet ligner naturligt film, der er lidt edgeenhancement, men ikke noget, der ødelægger oplevelsen. BluRay-udgivelse er uncut, men indeholder ikke noget bonusmateriale. Filmen er senere udkommet i en "Ultimate Hunter Edition" på BluRay, med masser af bonusmateriale. Til gengæld skulle filmen, takket være den digitale rensning, se unaturligt og plastisk ud.

Vang (september 2010)