POLTERGEIST
USA, 1982
Instruktion: Tobe HooperSteven Spielberg
DK-titel: Poltergeist

Produktion: MGM (Metro-Goldwyn-Mayer) / SLM Production Group
REVIEW af Caspar Vang [01/01/00]

Motorsavsmassakren-instruktørens massive specialeffektartilleri Poltergeist, der både var Hoopers første mainstream projekt og brolagte den vej som han fulgt op gennem 80'erne med Lifeforce og remaket Invaders from Mars, udvikler sig omkring den amerikanske kernefamilie Freeling. Forældrene, der ryger marihuana, samtidig med at de læser bøger med titler som "Reagan, manden og præsidenten", overser de små lurende spændinger i familien som udløses da datterens kanariefugl dør og moderen forsøger at trække den ud i toilettet. Herefter er familiens yngste datter et let offer for de lurende kræfter som bryder ind i vores verden, gennem tv-skærmen, det ultimative symbol på amerikansk velfærd, og efter en lettere uhyggelig "They're heeeere...", udvikler de vrede spøgelser sig snart til Industrial Light and Magics flotteste manifestationer, som desværre ikke er ret uhyggelige, men vældig pæne at kigge på.

På trods af gode skuespilspræstationer, særligt fra Craig T. Nelson, som spiller den sympatiske fader Steve Freeling, og JoBeth Williams, der spiller konen Diane Freeling, og en meget oplagt satirisk start der til forveksling ligner Steven Spielberg og Joe Dantes bedre portrætter af middelklassens familierelationer til forveksling, fortaber Poltergeist sig hurtigt i forvåset anti-uhyggelig nonsens om parallelverdener. Desuden byder filmen på en sentimental og irriterende leflen for publikums følelser og en svulstig parade af de bedste effekter som Hollywoods effektfolk kan præstere på det pågældende tidspunkt. Det er muligt at Poltergeist skulle gøre for spøgelsesfilmen, hvad Nærkontakt af tredje grad (Close Encounters of the Third Kind) gjorde for UFO-filmene, men resultatet er noget stemningsforladt, drænet for ægte gyseratmosfære og værst af alt, slet ikke det mindste skræmmende. Hey, gutter vågn op - det er en spøgelsesfilm for pokker.

Godt nok er specialeffektveteranerne Richard Edlund, Conrad Buff og John Brunos effektartilleri bemærkelsesværdigt og alt lige fra ektoplasmatiske manifestationer, spøgelsesparader og grusomme væsner fra det hinsides er glimrende realiserede, med det lille problem, at det ikke er ret meget andet end flot. Og for en gang skyld går Jerry Goldsmiths kompositioner overhovedet ikke godt i spænd med det man ser på lærredet eller skærmen, hvorfor filmens første halvetime også er langt den bedste, når musikken understøtter Spielbergs sædvanligt skarpsindige, bidende udlægning og præsentation af fjernbetjeningernes kamp og hr. og fru. forstad.

Filmens kritik af de amerikanske værdier og samfundets evne til at glemme fortidens grusomheder, går ofte en smule trægt og selv om symbolikken kan forekomme én temmelig tyk da al ondskaben gentagende gange emitterer fra husalteret, er det vel en passende slutning at familien igen reduceres til én stor kernefamilie da tv'et smides på porten. Om man så billiger Poltergeists konservatisme er naturligvis en personlig vurdering.

Det er naturligvis også interessant at Hooper og Spielberg så utvetydigt kritiserer et medie som de burde være store tilhængere af (de er begge fra filmbrat-genreationen af de instruktører, der var vokset op med tv i hjemmet) og endda må siges at være afhængige af. Man kunne måske, lidt nostalgisk, fristes til at sige, at de nok var større tilhængere af biografens magiske mørke, men det er nu engang et faktum at video og tv er en lige så stor del af Hollywoods pengemaskine, og drengenes kritik af familier der har mere end tre tv'er i huset og falder i søvn foran kikkassen hver nat, derfor virker en anelse for hyklerisk.

James Karen som senere medvirkede i Hoopers Invaders from Mars er god som en belastende sælger. Der er masser af product-placement i filmen, så hold øje med filmmerchandise fra Star Wars og Alien, samt et klip fra filmen A Guy Named Joe, som Spielberg senere genindspillede som Always.

Poltergeist går i slutningen hen og bliver helt morsom, da det viser sig at begivenhederne har givet moderen grå striber i håret, som kunne sende Ash fra Evil Dead-serien til tælling til enhver tid.

Anmeldt version: Poltergeist: 25th Anniversary Edition. Dist.: Warner Bros. Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 109 min.
Poltergeist: 25th Anniversary Edition. Dist.: Warner Bros. Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 109 min.

En skam, at jeg kun havde den gamle danske videoudgivelse i frisk erindring da jeg skrev anmeldelsen, for Warners nye danske DVD-release af Tobe Hoopers Poltergeist giver faktisk filmen et tiltrængt løft. Og det var helt sikkert en lille fornøjelse at få filmen set igen, men denne gang i korrekt format og med god lyd.

Selve filmen præsenteres i upåklagelig kvalitet, med lidt slid og skidt ved starten, men ellers ikke noget man bør brokke sig over. Overførslen er anamorfisk letterboxed (2,40:1) og lydsporet er remastered i både Dolby Digital 2.0 og 5.1.

Bonusmaterialet består af to featuretter i 2-del-serien "They're Here: The REal World of Poltergeists": "Part I: Science of the Spirits" (15 min.) og "Part II: Communing with the Dead" (15 min.). De to programmers overfladiske tilgang til fænomenet er svært at tage seriøst, men i det mindste slås det fast at tre ud af fire amerikanere tror på det overnaturlige (kilde: Gallup, 2005), hvilket vi sikkert kan takke bl.a. Spielberg og Hooper for.

Jeg er stadig ikke ubetinget begejstret for filmen, der stadig mere ligner noget fra Joe Dante- eller Spielberg-land end en Tobe Hooper-film. Men kan man abstrahere fra den noget overfladiske tilgang til emnet, så var den ved gensyn faktisk ganske underholdende. Sjovt nok minder filmen meget om Nærkontakt af tredje grad, komplet med en forstadsfamilie, der ufrivilligt ramler ind i det ukendte, dedikerede efterforskere, børnekidnapning og farverige lyseffekter i massevis. Ja, specialeffekterne er i øvrigt af virkelig høj standard, og ILM's flotte arbejde kommer virkelig til sin ret på denne nye udgivelse.

Caspar Vang (november 2007)