22
Norge, 2001
Instruktion: Pål AamEystein Hanssen
DK-titel: 22

Produktion: Rabalder Filmcompagni
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [01/10/01]

Af og til hænder det, at en film efterlader én dybt chokeret over, at et så forholdsvis stort antal mennesker, der skal til for at lave en spillefilm, tilsyneladende har kunnet opnå en eller anden art af konsensus om, at det, man netop har været vidne til, virkelig var en god idé. Low-budget-slasherfilmen 22 er – for nu at lade være med at lægge fingrene imellem – én af den slags film. Selvom jeg langtfra er nogen Bornedal-fan mener jeg alligevel, at teksten på kassettens bagside – "Ligesom Nattevagten var det i Danmark, er 22 Norges store gysergennembrud" – er temmelig fornærmende for den danske instruktør.

Filmen, der blev optaget på små 16 dage (efter et års planlægning), har været billig at producere (100.000 norske kroner), eftersom det meste af både cast'et og crew'et gik med til at arbejde gratis mod, at de til gengæld fik procenter af et eventuelt overskud. Men det er ikke de lave produktionsomkostninger, der er årsag til at 22 er endt som en pinlig affære – det ville trods alt være en slags formildende omstændighed. Det er derimod de svage skuespillerpræstationer, der dræber filmen.

Det er lydsiden, som man tilsyneladende har glemt at fylde ud med andet end lige hovedpersonernes replikker (fraværet af "sekundærlyd" gør, sammen med de underligt øde locations og den unaturlige lyssætning, at universet hvori 22s begivenheder udspiller sig virker mildest talt kunstigt) og de jævnlige udbrud af hård rock hver gang, morderen nærmer sig. Det er de to instruktørers mangelfuldheder med hensyn til opbygning af spænding – den irriterende måde, hvorpå de nægter at lade deres figurer tage initiativer af nogen som helst art, men i stedet lader dem vade omkring i én uendelighed og stille uinteressante spørgsmål som "hvad gør vi nu?", "hvor er den og den person gået hen" osv. Det er det faktum, at figurerne er fuldstændig blottede for psykologisk dybde af nogen art – tillige forklaringen på, at man som tilskuer faktisk er revnende ligeglad med om de får kniven eller ej. Det er det banale seriemorderplot – et forsøg på at "skandinavisere" en bestemt type amerikansk formularfilm – og den ikke mindre banale legestuedialog, der får én til at græmme sig og føle fingeren rastløst bevæge sig i retning af fast-forward-knappen.

"Oslo er på hysteriets rand" står der på Scanbox' kassette – nuvel, det må vi jo så tro på, for Oslos befolkning er praktisk taget fraværende i Aams og Hanssens film, hvis hovedpersoner tilsyneladende bevæger sig i et socialt tomrum. Hysteriet skyldes, at en seriemorder har hærget Oslo i fem måneder. Ét mord pr. måned synes at være hans princip, idet drabsmanden indtil videre har fem mord på samvittigheden – mord, der af uforklarlige årsager alle har fundet sted på den 22. dag i måneden. Politiet er stadig uden spor i sagen, forstår vi ud fra en række tv-indslag, som løbende oplyser os om sagens udvikling eller mangel på samme (indslagene er forbavsende lidt overbevisende, specielt i betragtning af instruktør Pål Aams baggrund som nyhedsjournalist for NRK og Norsk TV2). Da filmen starter, er det den 22. oktober, og man afventer med spænding seriemorderens næste træk. Fem unge mennesker vikles ind i sagen og befinder sig lynhurtigt i den yderste livsfare – én efter én falder de for morderens kniv i bedste (værste) og forudsigelige Scream (1996)- eller I Know What You Did Last Summer (1997)-stil, indtil kun Sophia Kaushal er tilbage. I bogstaveligste forstand, for det stakkels menneske, der måtte have været så uheldig at slæbe dette rædsomme bud på en gyserfilm med sig hjem fra videobiksen, har på dette tidspunkt forlængst taget 22 af maskinen. Undgå den for enhver pris – medmindre du holder af ufrivillig komik og er ude efter et billigt grin.

Anmeldt version: 22. Dist.: Scanbox. VHS (PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Letterbox. Spilletid: 76 min.
Scanbox' videoudgivelse af den rædsomme, norske slasher 22. Versionen er letterboxed.