USA, 1957
Instruktion: Nathan Juran
DK-titel: Uhyret fra verdensrummet
AKA: The Beast from Space / The Giant Ymir

Produktion: Morningside Movies
REVIEW af Caspar Vang [01/07/02]

Et jordisk rumfartøj forulykker, i hvad der påfaldende minder om åbningssekvensen i Val Guests skelsættende horror-sci-fi The Quatermass Xperiment (1955), i havet ud for Sicilien. Fartøjets leder Oberst Calder (William Hooper) og lægen Dr. Sharman (Arthur Space) reddes ud af rumfartøjet, men Sharman dør kort efter på hospitalet af en mystisk infektion. Calder underretter hærledelsen i Washington og snart er det lille fiskerleje på den anden ende, da politi og militær desperat leder efter en beholder som skulle være ombord på rumskibet, men kræmmerknægten Pepe (Bart Bradley) har i mellemtiden fundet beholderen, åbnet den, og solgt indholdet til den amerikanske zoolog Dr. Leonard (Frank Puglia), der er i området med sin dejlige datter Marisa (Joan Taylor iklædt en helt fantastisk spadseredragt). Indholdet viser sig at være et rumvæsen - en blanding af en øgle og et menneske - som vokser med uhyrlig hastighed. Calder og hans overordnede General McIntosh (Thomas B. Henry) underrettes, men for sent; væsnet er sluppet ud af sit fangeskab, og viser sig at være farligt da det dræber en bonde og hans hund på en nærliggende gård. Godt nok efter at hunden har angrebet den fremmede og bonden sat sin høtyv i ryggen på det. Calder afslører over for politiet, som indvilliger i at hjælpe med at indfange væsnet, at USA i al hemmelighed har sendt en ekspedition til Venus, hvor de har fundet atmosfæren ekstrem farlig - hvilket er årsagen til besætningsmedlemmernes dødelige infektion. Da planeten viste sig at være særlig rig på "værdifulde mineraler", besluttede man sig for at tage et eksemplar af beboerne med hjem til undersøgelse, så man kunne fastslå deres immunitet over for den giftige atmosfære. Jordens atmosfære har desværre den uheldige effekt på uhyret, at det vogter i rivende fart. Efter en jagt gennem terrænet ved gården fanges væsnet med et elektrisk net som slæbes under en helikopter, og bringes som en anden King Kong til fangenskab i Rom Zoo, hvor det skal undersøges af videnskabsfolk. Under en strømafbrydelse slipper Ymiren, som effektfolkene kaldte væsnet, løs og efter en særlig memorabel sekvens hvor i den kæmper med en arrig elefant, søger den ind i Colosseums ruiner med de amerikanske hærstyrker i hælene.

"More human than human is our motto!" forklarer Dr. Tyrell i Ridley Scotts Blade Runner (1982), da han fremviser den følsomme 'menneskekopi', replikanten Rachel, for den forbløffede og kynisk sammenbidte fremtidsstrømer Deckard. Parafraseringen er oplagt at anvende på monstrene i effektmesteren Ray Harryhausens omfattende filmproduktion. Harryhausens alsidige monstre syntes, på lærredet eller skærmen, ofte langt mere levende og 'menneskelig' end deres menneskelige modspillere, der i bedste 50er b-filmsfacon leverer læssevis af teatralsk overspil. Og lige netop 20 Million Miles to Earth er et glimrende eksempel på hvorledes mesterens altdominerende stop-motion-effekter let kan overskygge resten af filmens cast. På baggrund af Harryhausens erfaringer med kæmpeaben i Mighty Joe Young (1949), hvis effekter han skabte i samarbejde med mentor og effektskaber Willis O'Brien (der i sin tid havde skabt effekterne til King Kong (1933), filmen der åbnede Harryhausens øjne for stopmotion teknikkens muligheder), besluttede han at skabe et humanoidt væsen, som man, i Harryhausens øjne, kunne gøre så meget mere med. I hvert tilfælde mere end han kunne med de mere klassiske monstre, der karakteriserede hans tidligere film, de relativt lavt budgetterede The Beast from 20.000 Fathoms (1953), hvori en dinosaurus vækkes af en atomsprængning og går amok i New York, samt It Came from Beneath the Sea (1955), der har en radioaktiv kæmpeblæksprutte (af budgetårsager kun med seks arme), som terroriserer San Francisco.

Harryhausen havde længe ønsket at lave en film hvor ødelæggelserne gik ud over et mere eksotisk sted - faktisk foretrak han Europa og helst Paris - og ret heldigt for ham blev produktionen af 20 Million Miles to Earth henlagt til Italien, hvilket gav mesteren mulighed for hylde O'Briens King Kong, som kæmpede sin dødskamp på toppen af Empire State Building, ved at lade Ymiren bestige Colosseum inden han fældes af heltens bazooka.

Harryhausens Ymir alene er grund nok til at se filmen og står for undertegnede som en slags nedkogt essens af den tidløse charme der udgjorde de bedste forsøg udi stopmotion teknikken - faktisk endnu mere end alles favoritter, Harryhausens animerede skeletter. Så er det synd at filmens uforlignelige effekter fortjener et manuskript på højde med f.eks. Nigel Kneales til den førnævnte The Quatermass Xperiment (1955), som tydeligvis allerede har været en stor inspiration for 20 Million Miles to Earth. Ray Harryhausen selv var angiveligt blevet træt af at jævne storbyer med jorden (Washington havde også fået turen i den herlige invasionsfilm Earth vs. The Flying Saucers (1956)), og kastede sig efter 20 Million Miles to Earth over eventyrgenren med en lang række genreskabende film hvor af The Seventh Voyage of Sinbad (1958) var den første af en mængde succesrige film inspireret af græsk mytologi.

Fælles for Harryhausens filmmonstre er, at de inviterer til empati. Med deres levende bevægelser og mimik er det let for publikum at føle for (og med) ellers ret så fantastiske væsner. Ymiren er ingen undtagelse og den oplagte inspiration er naturligvis O'Briens King Kong, der ligesom Ymiren er et eksotisk væsen fjernet fra sit naturlige habitat af de ubamhjertige vestlige kapitalister. I King Kong skal monsteret udstilles fra sit bur, mens Ymirens immunforsvar skal undersøges, for at fastslå hvad der gør den i stand til at overleve ophold på Venus' overflade. Hverken storkapitalen eller videnskaben har megen forståelse for væsnerne, der begge undslipper fangenskab blot for at blive slagtet af militærets projektiler.

Alligevel stiller 20 Million Miles to Earth oplagte muligheder for identifikation gennem vor to hovedpersoner, der nok føler med monsteret, men i lige så høj grad som resten af samfundet ønsker at ødelægge det, fordi vi ikke kan kontrollere det. Som sådan læner filmen sig i høj grad op af den såkaldte 'total mobilisation'-genre hvor det militære beredskab er den direkte årsag til at mennesket overvinder truslen. Genren trækker i høj grad på periodens angst for invasion, samt minder og kollektive traumer fra den nyligt overståede verdenskrig. Og det er især her, at filmen er unødvendigt tvetydig. På den ene side ønsker den at vise sympati for monsteret - især gennem Harryhausen, der har udtalt at filmens klimaks er baseret på den simple tese, at mennesket ødelægger hvad det ikke forstår - mens den samtidig lægger identifikation hos den handlekraftige militære helt, der lystigt springer frem med gevær i hånd så snart at faren viser sig. Ok, han maner til besindelse, men med den arketypiske heltinde rendende i hælene - og hun skal jo beskyttes - retfærdiggøres voldshandlingerne på tvivlsom vis. Resultatet er at filmen ikke rigtig ved hvilket ben den skal stå på og publikum sandsynligvis ender med ikke at tage stilling, da filmen følger nogle tidstypiske og rutineprægede mønstre, og ikke tydeligt forstår at trække sine afvigelser frem i lyset. Ærgerligt fordi teknisk er filmen helt i top og fortjener i den afdeling topkarakter. Nathan Juran, der ud over 20 Million... havde snuset til sci-fi-genren med den grinagtige Brain from Planet Arous (1957), monsterfilmen Deadly Mantis (1957), samt den sjuskede men fornøjelige Attack of the 50 Foot Woman (1958), skulle da også senere stå ved roret på en håndfuld film med Harryhausen effekter, bl.a. The Seventh Voyage of Sinbad (1958) samt den fremragende H.G. Wells filmatisering First Men in the Moon (1964), der ligeledes er ude på dansk DVD fra Nordisk Film.

Det er et dejligt tiltag, at et dansk selskab gider ulejlige sig med at udgive genrefilm af ældre dato og det skal Nordisk Film virkelig have ros for. Den danske DVD-release fra Nordisk Film præsenterer 20 Million Miles to Earth i en utrolig flot overførsel med minimum af støj og støv på billedet. Skiven er tilmed anamorfisk letterboxed, hvilket bevarer dens originale ratio. Ekstramaterialet på discen består, ud over trailer til filmen, af et reklamespot for 'Dynamation', det navn som Harryhausen og co. gav deres effektarbejde i de senere film. Desuden indeholder skiven en udmærket doku- og interviewfilm, 'The Harryhausen Chronicles', der gennemgår de fleste af Harryhausens film, med klip fra sjældne effekttestfilm og masser af anekdoter. I øvrigt den samme doku som er at finde på udgivelsen af First Men in the Moon. Skulle man være i tvivl så er 20 Million Miles to Earth en glimrende DVD-release, der bør stå på enhver 50er-sci-fi-fans hylde, især hvis man er til Harryhausen-effekter.

Anmeldt version: 20 Million Miles to Earth. Dist.: Nordisk Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox.
Nordisk Films danske DVD-udgivelse - letterboxed og med skarp billedgengivelse.