I STILL KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
USA, 1998
Instruktion: Danny Cannon
DK-titel: I Still Know What You Did Last Summer

Produktion: Columbia Pictures / Mandalay Pictures
REVIEW af Kasper Heftholm Kristensen [01/01/98]

Det er vel snart en slags naturlov i Hollywood, at en kassesuccess skal følges op med en eller flere efterfølgere. Især når det drejer sig om slasherfilm henvendt til det mere pubertære publikum og I Know What You Did Last Summer er selvfølgelig ingen undtagelse. Danny Cannon, der blandt andet har instrueret den udemærkede The Young Americans og den knap så udemærkede Judge Dredd, er blevet tildelt den utaknemmelige opgave at instruere to'eren der har fået titlen I Still Know What You Did Last Summer hvilket har nomineret den til en Oscar for længste filmtitel.

Ligesom etteren er der selvfølgelig her tale om en slasher/stalker film, af den slags hvor man placerer en lille flok unge mennesker på et isoleret sted, for derefter et lade en tilsyneladende ustoppelig morder nakke dem én for én på diverse kreative måder. Denne simple og gennemprøvede recept giver godt nok ikke plads til særlig megen originalitet, men til gengæld giver den rig mulighed for at lege med og ironisere over horrorgenrens klicheer og uskrevne regler. Og så må man heller ikke forglemme genrens tradition for at skildre nogle overordentlig grafiske mordscener.

Julie, som nu er begyndt på college, har endnu ikke rystet de frygtelige begivenheder i etteren af sig, men da hun sammen med en veninde vinder en tur til Bahamas for fire, så beslutter hun sig alligevel for at tage afsted og prøve at glemme det hele. Allerhelst ville hun have fiskeren Ray med, men han forsvinder på mystisk vis, og istedet kommer den pæne fyr Will med. Alt i alt et plot der kunne være taget fra et (godt) afsnit af Beverly Hills 90210. Den første overraskelse for dem, da de ankommer er, at sæsonen er slut, og at de stort set er alene på øen med undtagelse af hotellets lille personale. Den største overraskelse for publikum er nok snarere, at hotelejeren er ingen ringere end Jeffrey Combs den eneste mand i verden der kan give Bruce Campbell seriøs konkurrence. Han er for cool til ord, så det er synd, at han skal dø så hurtigt.

Nå, men så er de stakkels teenagere altså strandet her, og det bliver ikke bedre, da et voldsomt uvejr bryder ud og al kommunikation med omverdenen afbrydes. En uinviteret gæst er også ankommet til øen: den kutteklædte morder fra etteren er tilbage. Først vil ingen tro på Julie, men de bliver selvfølgelig klogere (og dødere).

Noget af det første man bemærker i I Still Know..., er at det hele egentlig ikke ser så håbløst ud igen. Skuespillet er hæderligt, dog noget kønsløst og trivielt, og filmen er ganske nydeligt filmet med god brug af skygge/lys-effekter. Lydsiden består af totalt overgearet brug af shockforstærkende lydeffekter som horn og "orchestral blast" og det virker næsten helt charmerende i al sin overflod. Plottet er ekstremt forudsigeligt ned til mindste detalje, og mordene er relativt få og middelblodige. Filmen er ikke hamrende dårlig, men på den anden side kunne man nok godt have undværet den. Flere og mere blodige mord ville helt klart have givet den et ekstra pift. Se den hvis du er en relativt ukritisk fan af slashergenren eller bare for at hygge dig over Jeffrey Combs.

Anmeldt version: I Still Know Waht You Did Last Summer. Dist.: Universal. Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 100 min.
I Still Know Waht You Did Last Summer. Dist.: Universal. Medie: Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 100 min.

Der er ikke noget teknisk at pege fingre af på den nye Blu-ray udgivelse af teen-slasheren I Still Know What You Did Last Summer. Filmen præsenteres ligesom forgængeren, I Know What You Did Last Summer, i en syleskarp 1080p 2.35:1 overførsel. Det er forbløffende hvor godt disse katalogtitler holder i høj opløsning Det engelske lydspor er ligeledes imponerende i Dolby Digital TrueHD, og selv de medfølgende dubs er i HD kvalitet.

Ekstramaterialet består af en making-of… featurette, filmens biograftrailer og en række trailere for andre Sony Blu-ray udgivelser. Og så kan det for resten godt være, at Jennifer Love Hewitt har store nødder, men en stor musiker er hun altså ikke, hvilket man får bevis for i den medfølgende musikvideo med den unge dame. Ydermere er denne udgivelse og en BD-Live udgivelse, hvilket min afspiller desværre ikke understøtter.

Alt i alt endnu en fin katalogudgivelse.

Mikkel Svendstrup (Oktober 2008)