I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
USA, 1997
Instruktion: Jim Gillespie
DK-titel: I Know What You Did Last Summer

Produktion: Columbia Pictures / Mandalay Pictures / Sony Pictures Entertainment
REVIEW af Caspar Vang [01/01/98]

De fire venner Julie James (Jennifer Love Hewitt), Barry Cox (Ryan Phillippe), Helen Shivers (Sarah Michelle Gellar) og Ray Bronson (Freddy Prinze Jr.) fejrer deres sidste sommer i highschool sammen. Idylen afbrydes da Ray ved et uheld påkører en person med Barrys bil. Personen er død og de fire beslutter at kaste liget i havet og aldrig tale om hændelsen igen. Nøjagtig et år efter episoden modtager Julie et brev, hvor der står: I Know What You...

Vi bliver desværre nød til at se det i øjnene: slasherfilm er ikke hvad de har været. Efter at Kevin Williamson egenhændigt (ifølge filmkritikere verden over) har genoplivet genren, med den seriøst overvuderede Scream og nu Scream2, tvinges et gyser hungrende teenagepublikum verden over til at sidde gennem endnu en glatpoleret uoriginal hollywood slasher. Chokeffekterne som er en vigtig bestanddel af denne type film er der rigeligt af, men hvor godt de fungerer er afhængigt af ens indsigt i gyserkonventionerne og manuskript-tricks. Splattereffekter er en anden vigtig ingrediens. I Know What You Did Last Summer indeholder ligesom sine fætre og kusiner masser af fæle mord. Men i modsætning til Scream og Scream2, hvor den meste vold er offscreen, ser man i I Know What You Did Last Summer faktisk et par af mordene. Om end ikke så udpenslet som i genrens storhedstid i 80'erne. Effekterne varierer fra det hæderlige og grusomme til det uinteressante og grinagtige (hånden der rives af og vender tilbage i nettet).

Gillespies debuterende instruktion er dynamisk og interessant. Desværre lader Kevin Williamsons manuskript, efter en roman af Lois Duncan, meget tilbage at ønske. Filmen kan tydeligvis ikke finde ud af om den vil være en straight slasher eller en supernatural gyser. Den fungerer bedst når den antyder det sidste, men Williamsons manuskript underminerer gang på gang antydninger af det overnaturlige med diverse plothuller, ligegyldig dialog og inkonsekvente handlingsmønstre hos hovedpersonerne. Desuden begår han den svinestreg at lade filmens, trods alt, skumle stemning ende i en grinagtig mislykket actionfinale. På plus siden skal nævnes et par gode skuespiller præstationer fra Anne Heche som white-trash pigen Missy og Johnny Galecki som fiskeren Max. Desuden skal fremhæves Denis Crossans kameraarbejde og John Debneys vidunderligt creepy score, som desværre jævnligt bliver afbrudt af irritabel pop-rock-musik.

Fans af genren gør klogt i at undgå dette idiotiske forsøg på en gyser, og i stedet opdage eller genopdage slasherklassikere som f. eks. Fredag d. 13. (Friday the 13th), Tenebrae, Klædt på til mord (Dressed to Kill) eller Maskernes nat (Halloween). Publikum der har lyst til at opleve en virkelig skræmmende krog (morderens foretrukne våben) rådes til at finde Bernard Roses voldsomt undervuderede Candyman ned fra de støvede hylder.

Det ville have overrasket, hvis Williamson havde fortsat hvor filmen slutter, og derved have lavet en 2-i-1 gyser. Det er altid dejligt når folk lejer med konventionerne, men i stedet må vi udsættes for en fortsættelse med den opfindsomme titel I Still Know What You Did Last Summer. Denne film instrueres af Danny Cannon som tog sig kærligt af Judge Dredd.

Anmeldt version: I Know What You Did Last Summer. Dist.: Universal. Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 101 min.
I Know What You Did Last Summer. Dist.: Universal. Medie: Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 101 min.

Det kan godt være at, I Know What You Did Last Summer egentlig er en ret skidt teen-slasher. Men fans af filmen vil ikke blive skuffede over Sonys nye Blu-ray udgivelse, der i Danmark er distribueret af Universal. Filmen præsenteres i en dræbende skarp 1080p 2.35:1 overførsel, så alle de unge damers herligheder i sandhed kan nydes. Det engelske lydspor er ligeledes imponerende i Dolby Digital TrueHD, og selv de medfølgende dubs er i HD kvalitet.

Ekstramaterialet er omfattende, og kvaliteten er ganske fin. Der er et helt ok kommentarspor med filmens instruktør Jim Gillespie og klipperen Steve Mirkovich, kortfilmen Joyride af Jim Gillespie, en featurette om filmen, en musikvideo med syrehovederne i Kula Shaker, biograftraileren samt en række trailere for andre Sony Blu.ray udgivelser. Ydermere er denne udgivelse og en BD-Live udgivelse, hvilket min afspiller desværre ikke understøtter.

Alt i alt en rigtig fin udgivelse.

Mikkel Svendstrup (Oktober 2008)