Canada, 1980
Instruktion: Peter Medak
DK-titel: Glemte mord, Det
AKA: enfant du diable, L'

Produktion: Chessman Park Productions / Tiberius Film Productions
REVIEW af Caspar Vang [01/01/00]

Spøgelsesgyset Det glemte mord må siges at være lidt af et fund inden for haunted-house-undergenren, og generelt en meget overset og undervurderet genrefilm. Kun et par enkelte knap så velfungerende scener forhindrer The Changeling, som originaltitlen lyder, i at opnå klassikerstatus. Det lettere morsomme syn af Trish van Devere, der jages af en kørestol kunne jeg godt have været foruden og Melvyn Douglas dårligt timede introduktion i starten af filmen røber for tydeligt at han er involveret i affæren.

Den ungarsk fødte Peter Medak har de seneste par år gjort sig bemærket med Romeo is Bleeding, The Krays og sci-fi-gyseren Species II, men den canadisk producerede The Changeling må siges at være en af hans absolut bedste film.

The Changeling fortæller en klassisk spøgelseshistorie og det gør den rigtigt godt. Det puslespilslignende plot, leverer konstant en smule information, som i sidste ende giver mening, samtidig med at den gennem en kontemplativ opbygning præsenterer sine karakterer og gennem hverdagsbegivenheder gør dem troværdige. Todimensionale karakterer i gyserfilm er der desværre en overflod af, så det er bemærkelsesværdigt at filmen tør tage sig tid til at introducere dens karakterer, hvorefter den halvvejs inde rigtigt tager fat på opklaringen af spøgelsesmysteriet, hvilket bestemt ikke er mindre interessant end karaktererne og er af den type som virkelig kan få det til at løbe én koldt ned af ryggen.

Historien afvikles omkring den midaldrende komponist John Russel (George C. Scott) som i en kort prolog mister sin kone (Jean March) og datter (Michelle Martin) i et biluheld upstate New York. Efter et par måneder prøver han at lægge den traumatiserende begivenhed bag sig ved at begynde på et job på Seattles universitet og han får tilbudt et hus som ejes af en velgørenhedsorganisation. Mægleren, den sympatiske Claire Norman (Trish van Devere), hjælper John med at finde sig tilpas i det gamle hus og de udvikler et venskab, som dog aldrig udvikler sig til et forhold, hvis usmagelighed og utroværdighed ville ødelægge hele filmen. Boligen har stået tomt i længere tid, og er egentlig ikke specielt uhyggeligt, men der våger en trist og melankolsk stemning over stedet. Efter kort tid i huset bliver Russel forstyrret af underlige begivenheder: døre åbner af sig selv, glas splintrer og hver morgen vækkes han af 30 sekunders intensiv banke lyde ala. dem som huset i Robert Wises Spøgeriet på Hill House (The Haunting, 1963) udsender. I starten er John i tvivl om det er hans afdøde familie der søger at kontakte ham, men selv om han plages af tabet af datteren, går det op for ham at der er et eller andet huset forsøger at fortælle ham. I hans forsøg på af afdække mysteriet om lydene, finder Russel et loftkammer som er blevet skjult bag nogle falske vægplader. I værelset som, tilsyneladende har stået urørt hen i 70 år, finder han dagbøger, en kørestol og en spilledåse der spiller en "lullaby" som han aldrig før selv har hørt, men just komponeret. Mere ville det være synd at røbe, men filmen rummer en del memorable sekvenser, som vil få fans af spøgelsesgenren til at klappe i hænderne og de små hår i nakken til at rejse sig.

William Grays manuskript er troværdigt på trods af en række mindre vellykkede drejebøger til Black Moon Rising, The Philadelphia Experiment, Humongous og Prom Night. Stemningen er mørk, dyster, efterårspræget (det er forår i filmen) og lidt cronenbergsk som vi kender den fra minimesterværket The Dead Zone. Filmens fortættede atmosfære af skræk, medlidenhed og ærefrygt er stærkt cementeret af John Coquillons labre kameraarbejde som inkluderer flotte spøgelsessekvenser/flashbacks og lave kameravinkler, der søgende vandrer gennem det store hus. Den gamle Peckinpah-fotograf har tidligere fotograferet flotte genrefavoritter som Syre sletter alle spor (Scream and Scream Again, 1970) og Heksejægeren (The Witchfinder General, 1968).

Med et solidt cast, et godt productiondesign og flot håndtering af en klassisk fortælling og et godt mysterium, har Medak lavet en særlig vellykket film, der måske ikke er en definitiv klassiker inden for genren, så i hvert fald et solidt gys til den rette efterårsstemning, med stearinlys og blafrende gardiner. I øvrigt er produktionsassistenten Tom Braidwood i dag kendt som særlingen Frohike i tv-serien Strengt fortroligt (The X-Files) hvor han også fungerer som crew.

Anmeldt version: The Changeling. Dist.: Sandrew Metronome. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 102 min.
The Changeling. Dist.: Sandrew Metronome. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 102 min.

Danske Sandrew Metronome har udgivet Peter Medaks fortrinligt fortalte og ganske velspillede spøgelsesgyser på dansk DVD. Og det er bestemt en udgivelse, jeg vil anbefale de gespenstglade uncutlæsere at sætte filmtænderne i. Kvaliteten af billedet (anamorisk letterboxed, 1,85:1) er ikke helt upåklagelig (der er en svag antydning af skygger på kanter) og der er ikke gjort meget for at restaurere billedet. Det sagt så er kvaliteten fin nok, og selvfølgelig meget, meget bedre end den gamle videokassette, der lurer i en kasse i kælderen. Om natten kan man høre den banke og klage.

Bonusmaterialet består af et overføldigt stillgalleri fra filmen. Undertekster fås på dansk, svensk og norsk.

Caspar Vang (september 2007)
Kim Bruun Dreyer