USA, 1981
Instruktion: Sam Raimi
DK-titel: Evil Dead, The
AKA: Evil Dead: The Ultimate Experience in Grueling Horror, The

Produktion: Renaissance Pictures
REVIEW af Caspar Vang [01/01/98]

Den amerikanske maniske instruktør Sam Raimis debutfilm, The Evil Dead, er en af filmhistoriens mest famøse og berygtede, lowbudget horrorfilm overhovedet. Denne virtuose tour de force af opfindsom og hæsblæsende filmisk gåpåmod tangerer det trancenderende. På et budget, der er røv og nøgler, er det alligevel lykkes Raimi at skabe et filmisk guldhorn, sammenklippet af snotbillige modelervokseffekter, masser af teaterblod, groft overspillende skuespillere, grinagtig slapstick-vold, scener filmet i hans garage og uhørt opfindsomt 16 mm kameraarbejde.

Handlingen er sådan set ikke noget at hidse sig op over: En gruppe liderlige teenagere anført af antihelten Ash (Bruce Campbell) tilbringer en nat i en afsidesliggende hytte, der tidligere har været anvendt til okkulte studier. Det lykkedes staklerne at vække en dæmon ved at afspille en sekvens på en båndoptager, som de finder i husets kælder. Dæmonen besætter nu teenagerne på skift og torturerer så den stakkels Ash, der forsøger at bortmane ånden ved hjælp af den mystiske bog Necronomicon, som han finder i hytten.

The Evil Deads plot - der set tusind gang før med diverse blodtørstige mordere, kannibaler eller andre skovvæsner i stedet for dæmoner - er naturligvis noget forfærdeligt vrøvl, men ikke essentiel, da filmens mål er at underholde så skamløst som over hovedet muligt. Her er det iscenesættelsen og den cinematiske energi, der tæller. Sam Raimi disker op med alskens vanvittige filmtekniske påfund og kulsort humor, der holder filmen kørende på højtryk fra første sekund til sidste.

The Evil Dead er optaget fra 1979 til 1982 for kun 90.000 dollars, som primært kom fra læger, tandlæger og de venner, der nu kunne overtales til at investere i en så usandsynlig succes. Oprindeligt er filmen inspireret af Jack Woods' 1971-gyser Equinox, der har stort set det samme plot. Men The Evil Deads udførsel af historien var langt mere interessant rent filmteknisk og inspireret en hel generation af unge filmmagere til at gå amok med deres kameraer. Man kommer unægteligt til at tænke på den unge new zealænder Peter Jacksons ligeledes herligt splattede gyserdebut Bad Taste når man ser Raimis uforglemmelige low budget-film.

Highlights inkluderer en svimlende kameratur over en sø (første scene), en voldtægt af træer i en skov, en afsindig jagt på en bil, usete POV-monstre, der lyder som organiske motorsave, hovedafhugning af et hoppende lig og et massivt opbud af sadistiske zombier, der udsætter hovedpersonerne for hidtil usete former for voldelig adfærd og tortur. Filmen har to efterfølgere med betydeligt større budgetter, horrorkomedien Evil Dead 2: Udrydderen (egentligt et remake af første del) og fantasykomedien Army of Darkness: Evil Dead III som begge varmt kan anbefales (den første dog varmest).

Er man horrorfanatiker skal The Evil Dead simpelthen ses! Og er du ikke, så glem alle dine fordomme om lowbudget film, lej den alligevel og nyd denne pragtopvisning i ren cinematisk energi. Er du til den slags film som omtales på Uncut.dk? - hvis ja, er der ret gode chancer for at denne lille genistreg inden for 'low budget film making' vil falde i din smag.

Anmeldt version: Evil Dead. Dist.: Miracle Film. 35mm. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 85 min.
The Evil Dead. Dist.: Sony Pictures Home Entertainment. Medie: Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 85 min.

De hårdkogte puritanere vil sikkert komme med en lang klagesang over at filmen ikke er præsenteret i normalformat, 1,37:1, som den jo er skudt i, men kan man se gennem fingre med denne måske ikke helt ubetydelige detalje, er Sonys release af Sam Raimis kultfavorit uden tvivl denne halloweens allerfedeste release. Måske endda årets release. En kulfavorit præsenteret i en kvalitet du simpelthen aldrig har drømt om.

Selve filmen kommer i 1080p 1,85:1 ratio med virkelig flot billede og pæn grain, hvor filmen står naturligt med et analogt look og lydspor i Dolby Digital 5.1 DTS-HD MA.

Det fyldige bonusmateriale består af et godt kommentarspor af Raimi, Bruce Campbell og Robert tapert, samt Picture in picture-interviews strøet over filmens fulde længde, "Join us! The Undying Legacy of the Evil Dead". En forbavsende medrivende og super underholdende guided tour gennem filmens vanvittige univers. Men ikke meget nyt under solen, hvis man er hardcore fans. Men selvfølgelig er det sjovt at høre prominente horrorpersonligheder som Alexandre Aja, David Slade, Stuart Gordon, Dan Myrick og Brian Yuzna skamrose filmen på kryds og tværs.

Desuden serveres der "One by One We Will Take You: The Untold Saga of the Evil Dead" (53 min.) en ganske god gang sniksnak og filmfolkanekdoter, "Treasures from the Cutting Room Floor", der er 59 min. af fraklip og alternative takes af det meste af filmen. I "At the Drive-In" præsenteres filmen af holdet under en Chigago-lufthavnsvisning og "Discovering the Dead" (13 min.) giver os et kig bag distributionen og markedsføringen af filmen. Makuptest (1 min.) er et par shots af effekter fra filmen.

Caspar Vang (oktober 2010)
Kim Bruun Dreyer