LAGER SSADIS KASTRAT KOMMANDANTUR
Italien, 1976
Instruktion: Sergio Garrone
DK-titel: Nazilægens sexlejr
AKA: SS Experiment Love Camp / Captive Women II: Orgies of the Damned / SS Experiment Camp / Eksperimenter i Nazilejren

REVIEW af Caspar Vang [01/04/00]

Sergio Garrones mildt sleazede Eksperimenter i Nazilejren, er en tarvelig, væmmelig og kedsommelig lille sag, som opstod fra den sump af usle film der i slutningen af 70rne fulgte i kølvandet af exploitationfilmsucceser som producerne Bob Cresses Love Camp 7 (68) og David F. Friedmans Ilse – Hunulven fra SS (74).

De italienske nazisploitation som fulgte i samme spor som disse internationale succeser var, med enkelte undtagelser, en tand mærkeligere og mere lurvede, end sine amerikanske spekulations brødre. Dette hang som regel sammen med disse 'quickies' korte produktionstid og begrænsede budget (som om at de amerikanske film ikke var lav-budgetterede nok), der bevirkede at filmene ofte så mere sløsede og væmmelige ud, selv om de egentlig er nøjagtig lige så exploitative som de mere 'kunstneriske' af slagsen. At nogle af instruktørerne heller ikke var de helt store kunstneriske begavelser, forværrede blot det færdige resultat. Ud over at Eksperimenter i Nazilejren har et (som mange andre exploitation film fra perioden) mildest talt, utroværdig, underlig og fordrejet plot, er filmen rent æstetisk dybt anæmisk og lider ofte af dårlig framing, lige som den muzakagtige 'musik' leder tankerne hen på lusket, underlødig RTL-lummerporno. I sit visuelle udtryk mangler Eksperimenter i Nazilejren dynamik, er decideret kedelig og til tider ligefrem grinagtig – ganske ufrivilligt bør tilføjes. Om det skyldes disse ufrivillige morsomheder vides ikke, men filmen skulle angiveligt være forbudt i England. Heldigt for dem.

Handlingen udspiller sig omkring noget så usædvanligt som en kastreret arisk lejer kommandant. I et flashback har han mistet nødderne til en ung kvinde som han voldtog på østfronten, og staklen vil nu have transplanteret et par nye testikler, af forfængelige og forplantningsmæsige årsager – den perfekte ariers genetiske materiale må jo under ingen omstændigheder gå tabt. Denne transplantation bliver således undskyldningen for halvanden times kedsommelig softcore sex, stift skuespil, elendig dialog (og lige så elendig dubbing naturligvis) og en afsluttende nedslagtning af hovedpersonerne, og operationsscener som blæser lidt liv i kludene. Kommandanten sammensætter derfor to grupper: kvindelige fanger som skal adlyde og fungere som rugemaskiner og værnemagtens mest virile unge mænd - hvor af vor hovedperson, den charmerende og humane Helmut Gruber bliver udvalgt til at donere testiklerne til kommandanten. Som medhjælpere har kommandanten de traditionelle karakter skabeloner, den lesbiske fangevogter, en sadistisk sergent og som afvigelse en sympatisk læge der begår selvmord som følge af sine samvittighedskvaler. For en god ordens skyld smides der et par umotiverede tortur og eksperiment scener ned i herligheden - for at fuldende exploitation formularen.

Sergio Garrone instruerede samme år den lignende nazisploitationfilm SS lejr 5 (SS Lager 5 l'inferno delle donne/ SS Camp 5 - Women's Hell), som blev filmet back-to-back med Eksperimenter i Nazilejren, og er desuden berygtet i fankredse for en række trash film og spaghettiwesterns (bl.a. Django the Bastard og Hanging for Django (begge 69))

Filmens kremationsscener, og operationsscener opsummerer rigeligt den dilettantiske æstetik og generelle sløsethed over for realisme. Pigernes nøgne kroppe smides ind i lejrens krematorieovn, her efter er vi vidne til afbrændingen set inde fra ovnen - kroppenes lemmer fortrækker sig i latterlige kramper mens ilden dobbelt-eksponeres ind over billedet. Senere da hovedpersonens testikler transplanteres, kommer kommandanten sig over operationen på få timer (!!) hvorefter han er klar til at forplante sig. Helten opdager først hvad der er sket med ham da han skal befrugte heltinden, hvorefter han går amok og mejer hele banden ned i et voldsomt udbrud af overspil. Komplet grinagtigt og meget lidt troværdigt - selv om jeg ikke har på fornemmelsen at det er troværdighed og realisme at Garrone vægter højt. Mærkeligt nok for operationsscenerne skal jo netop fascinere, væmme og chokere med deres grafiske, detaljerede realisme.

Anmeldt version: Eksperimenter i nazilejren. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 91 min.
Eksperimenter i nazilejren. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 91 min.

Så byder AWE atter en gang på halløj i nazilejren med Sergio Garrones groteske Eksperimenter i nazilejren i den spritnye "SS Camp Collection". Filmen er selvfølgelig stadig noget lort, men den har verdens måske bedste originaltitel Lager SSadis Kastrat Kommandantur og den præsenteres i flot kvalitet på danske DVD.

Billedet er anamorfisk widescreen i OAR 1.85:1, der dog er interlaced. Men den anvendte kilde er rigtig flot, så der er ikke meget at sætte fedtfingeren på. Lyden er den engelske dub. Ekstramaterialet består af filmens trailer, en Garrone filmografi og et AWE trailershow.

Anbefalet til pyjamasaften med tøserne.

Mikkel Svendstrup (Juni 2008)