Italien, 1977
Instruktion: Luigi Batzella
DK-titel: Djævelen fra Gestapo
AKA: Horrifying Experiments of the S.S. Last Days / SS Experiment Part 2 / SS Hell Camp / The Beast in Heat

Produktion: Eterna Film
REVIEW af Caspar Vang [01/08/00]

Efter den middelmådige (selv for genren) italienske exploitationstinker, Desert Tigers, the (Kaput lager - gli ultimi giorni delle SS/Achtung - The Desert Tigers) (76), vender Luigi Batzella grusomt tilbage til genren med en af de mest modbydelige, ækle og nederdrægtige af nazisploitation filmene. Hvor The Desert Tigers primært bestod af softcore sex, idiotisk dialog og dårligt koreograferede krigsscener, er tonen i Djævelen fra Gestapo tiltagende led, ond og rå. The Desert Tigers' lumre naivitet, er skiftet ud med stygge og brutale voldtægtsscener, brutale westernagtige skuddueller og lommefilosofiske overvejelser over verdens ulidelighed og ondskab. Sammen med Bruno Matteis ulideligt ondskabsfulde SS Extermination Camp (SS-119 Campo se Sexo y Violencia/KZ 9 Lager Stermino/Women's Camp 119) (77) og Sergio Garrone sadistiske SS lejr 5 (SS Camp Womens Hell/SS Lager 5 l'inferno delle donne) (76) fører Djævelen fra Gestapo den italienske nazisploitation genre mod en tiltagende modbydelig tone og en æstetik hvor intet holdes skjult for seeren, og hvor selv de mest unævnelige og utænkelige gerninger skal iscenesættes i den dårlige smags tjeneste. Heldigvis slog filmene aldrig an i de italienske biografer (næsten alle filmene var financielle flop i billetlugerne) og de få udgivelser som fulgte var hybrider der allerede havde bevæget filmene i retning af den nu så trendy kannibal- og zombiegenre.

En interessant betragtning i forhold til de italienske nazisploitationfilm er at de tre instruktører (Mattei, Garrone og Batzella) som arbejdede med genren (ud over en enkelt film), lavede 2 film hver, hvoraf den ene er sadistisk og hober den ene tortur scene oven på den anden, mens den anden film typisk er et dramatisk orienteret rip-off af traditionelle krigsfilm, Salon Kitty (76) eller Ilse - Hun-Ulven fra SS (74), med så meget handling smidt ind, som man nu kan forvente af en exploitation quickie.

Handlingen i Djævelen fra Gestapo koncentrerer sig omkring to handlingsforløb som først væves sammen i klimaksscenen. I det første førløb følger vi den sadistiske og Ilsa-agtige Dr. Krast (Macha Magall) som eksperimenterer med at udvikle en ny 'masterrace'. Til dette formål har hun med injektioner udviklet en behåret, savlende, krumbøjet mandsling (Sal Boris) som, for nu at blive i filmens terminologi, vil gøre guden Eros grøn af misundelse. Neandertaleren holdes i bur og 'fodres' med ulydige kvindelige fanger som han voldtager ihjel. Disse voldtægtsscener er krydret med brutale torturscener: en mand piskes (og rammes i skridtet), druknes, fingernegle rives ud, bryster og skamlæber elektrificeres, mennesker funger som rotteføde (ok, det er de forbandede hamstre igen) etc. og vi slipper heller ikke for de sædvanlige softcore sex scener. Sideløbende hermed følger vi en gruppe partisaner som sprænger broer i luften. Hovedpersonerne består af en heltemodig melankolsk partisan Drago og hans ven præsten Don Lorenzo. Ingen af dem tror på at vold er nødvendig, men inden filmen er ovre, tvinges de til at revidere deres synspunkter, da de konfronteres med nazi-tyskernes grusomheder og Dr. Krasts savlende skabning.

Hardcore fans af usmageligheder, tortur og ækle exploitation scener går bestemt ikke galt i byen med Djævelen fra Gestapo. De fleste scener er heldigvis så overdrevne og grinagtige i deres excessive brutalitet at brodden tages af de mest ubehagelige scener. Og kan man holde til filmens groteske bombardement af publikum med væmmelige situationer, er filmen faktisk en ganske underholdende god 'dårlig' film. Men vær advaret... har man ikke stærke nerver, kan synet af kvinder der bliver skudt i skridtet efter voldtægt, fellatio kombineret med kasteration, får revet deres kønsbehåring af og fortæret af den gnækkende og stønnende gnom, være alt, alt for meget. Og så er det frem med den fedttætte pose.

Det bør vel lige nævnes at creditsekvensen i Video Actions danske udgivelse mangler de fleste credits i den 2 minutter lange creditsekvens, men instruktør og skuespillere er der dog blevet plads til. Creditsekvensen på AWE's DVD-release er komplet og giver muligheden for at vælge engelsk eller italiensk lydspor.

Anmeldt version: Djævelen fra Gestapo. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 84 min.
Djævelen fra Gestapo. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 84 min.

Den fjerde film i AWE's "SS Camp Collection" (den titel skal nok få svigermor til at nærstudere omslaget en ekstra gang) er Luigi Batzellas La bestia in calore eller Djævelen fra Gestapo, som den så smukt hedder på dansk. Selve filmen står ganske pænt (anamorfisk letterboxed 1,85:1) med naturlig skarphed (og uskarphed i en del indstillinger, hvilket afslører fokussjusk fra fotografens side), nydelig farvefylde. Der er valgfrit Dolby Digital-lydspor på enten engelsk eller italiensk. Undertekster er på dansk, norsk, finsk og svensk. Oven i hatten får vi en firesiders booklet med entusiastisk tekst af fanzineskribent Frank Brahe (dejligt at se ham tilbage ved tasterne). Eneste bonusmateriale på skiven en håndfuld trailers til andre AWE-titler.

Umiddelbart er der ikke mange af nazisploitationfilmene, der er værd at se, men skal det være, så er Batzellas La bestia in calore så overdrevet, overgearet og campy i tonen, at det er umuligt ikke at more sig over stupiditeten.

Caspar Vang (november 2008)