JUPITER ASCENDING
USA, 2015
Instruktion: Andy WachowskiLana Wachowski
DK-titel: Jupiter Ascending

Produktion: Warner Bros. / Village Roadshow Pictures / Dune Entertainment
REVIEW af Caspar Vang [26/03/15]

Vi har hørt den før. Historien om outsideren, der må revurdere sin verdensopfattelse, da virkeligheden viser sig at være en helt anden størrelse end først forventet. Eller den om nullet, der rives ud af hverdagens trummerum og opdager, at han eller hun er udvalgt til at redde universet.

Vi kender fortællingerne til bevidstløshed. Men gør det så meget? Det handler grundlæggende om identitet og verdensanskuelse, og science fiction er en rituel genre, der, som så mange andre, fortæller de samme historier igen og igen. Nænsomt formet og geniscenesat, så de føles friske og pirrer fantasien på ny. Præcis sådan føles Andy og Lana Wachowskis skamløse, skønt flagrende og helt igennem tegneserieagtige rumepos, Jupiter Ascending, hvor Jordens mennesker høstes for deres livsenergi, mens en handlekraftig kvinde står i vejen for det uhyrlige plot. På én og samme tid et storslået rumeventyr og en entusiastisk love story.

Faktisk har Wachowskierne allerede fortalt historien med det trendsættende sci-fi-epos The Matrix (1999). Her opdager hackeren Neo, at virkeligheden er et slør, der dækker den egentlige verden. En computersimulation styret af robotter, der bruger mennesker som energikilder. Han er den udvalgte, der kan afslutte maskinernes tyranni. Hvis han tør tage springet ud af løgnen.

Grundelementerne fra Matrix-trilogien skinner allerede fra åbningsscenen igennem i Jupiter Ascendings vækkelsesberetning, hvor rengøringskonen Jupiter (Mila Kunis), født under en heldig stjerne og med de helt rigtige gener, føler at hun er skæbnebestemt til noget mere. Hun føler sig udvalgt. Mens dagene går med at rense toiletter.

Men noget stort er i vente for Jupiter. Hun har nemlig den samme genetiske sammensætning som en afdød rummatriark, hvilket slægten betragter som en slags reinkarnation. Med andre ord har hun arvet retten til Jorden, men det falder uheldigt sammen med, at de kongelige slægter, der styrer galaksens råstoffer, gør klar til at høste jorden for mennesker. For dem er et ungdomsserum, ReCode eller Nektar, livskraft, der suges ud af levende væsner, nemlig det dyrebareste råstof af dem alle. Den genetisk sammensatte kriger Caine (Channing Tatum) og hans ven Stinger (Sean Bean) aner, at der er ugler i mosen, men har svært ved at beskytte Jupiter mod den intrigante royale familie af årtusinder gamle verdensødelæggende livskraftvampyrer ledet af den modbydelige Balem Abrasax, fornøjeligt overspillet af den talentfulde Eddie Redmayne.

Jupiter Ascending er en vild og flagrende genrehybrid, der farverigt, fortællelystent og entusiastisk klemmer sømmet i bund, mens der ses stort på plothuller og andre uvæsentlige detaljer, som i en mere strømlinet sci-fi-fortælling ville spænde ben for handlingen. Værket springer ind og ud af inspirationskilder og føles det ene øjeblik som Dune møder The Matrix og det næste som John Carter møder Jens Lyn. Og alligevel drives fortællingen af dens helt egen særegne sammenhængskraft og fremstår som Wachowskiernes helt egen farverige, løsslupne og vildt fabulerende fantasi doseret med rigelige mængder stilfuld camp.

Wachowskierne formår med deres bremseløse fortællelyst, overdådigt anlagte rummytologi, ligefremme love story og hæmningsløse genreremix mod alle odds at holde kursen sikkert gennem en storm af visuel overdådighed, intergalaktisk melodrama og B-sci-fi-elementer som raketstøvler, øglemennesker og cyberørnevinger. Elementer, ingen nutidig filmskabere ved deres fulde fem ellers ville røre ved. Men Wachowskierne tør, og det er deres entusiasme, en mærkbar glæde ved B-film og de fantastiske genrers grundbestanddele, som gennemsyrer Jupiter Ascending og gør den til en filmoplevelse ud over det sædvanlige.

Anmeldt version: Jupiter Ascending. Dist.: Warner Bros. Pictures. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 127 min.
Biografplakat til Lana og Andy Wachowskis storslåede og hæmningsløst sammensatte eventyrlige rumepos Jupiter Ascending (2015).