SEVENTH SON
USA / England / Kina / Canada, 2014
Instruktion: Sergej Bodrov
DK-titel: Seventh Son

Produktion: Legendary Pictures / Moving Picture Company (MPC) / Thunder Road Pictures / China Film
REVIEW af Caspar Vang [07/02/15]

Først en lille test. Grib pen og papir. Du har fem minutter til at notere ti fremragende fantasyfilm fra de seneste 20 år. Film du selv ville anbefale andre. Skidt med om filmene er kanoniserede, eller hvad anmelderne synes. Digitale hjælpemidler og opslagsværker er forbudt. Kun hukommelsen og hvad der for alvor har brændt sig fast tæller.

Jeg vil tro, at du ikke kan få fyldt listen helt op. Eller at der i hvert fald står Peter Jackson på en del af filmene. Det får en til at tænke over, hvad der er sket med genren de seneste årtier. Og det er ikke fordi, der er mangel på fantasy i biograferne og hjemmebioen, men de virkelig seværdige og slidstærke film kniber det med. Er genren blevet generisk? Behagesygt ensrettet i filmbranchens ukritiske påfyldning af fantasyelementer, som skal tilfredsstille publikum – der, hvis man skal tro filmskaberne, kun kommer for at se letgenkendelige genreelementer stablet op i tårnhøj ligegyldighed? Her er fantasyfilmen Seventh Son ellers godt med. Der er magi, hekse, drager, trolddomskunster, riddere, farverige fjender, eftertragtede amuletter og kreative våben i en lind strøm. Men det afgørende må være, om Seventh Son, vigtigt for genren, etablerer en verden man får lyst til at vandre ind i og en mytologi, der er værd at udforske?

Med den russiske instruktørveteran Sergej Bodrov bag kameraet burde filmatiseringen af Joseph Delaneys Heksejægerens lærling fra Wardstenen-serien være meget mere end blot fantasiløs fantasytomgang og upassioneret tæppebombardement af computergenererede specialeffekter. Vi kender Bodrov fra betagende film som krigsdramaet Bjergenes fange (Kavkazskiy plennik, 1996) samt den skrappe børnehjemsfilm S.E.R. - Lykken er frihed (S.E.R. - Svoboda eto rai, 1989), der begge brugte deres meget fysisk rammer til at fortælle gode historier med mennesket i centrum.

Umiddelbart ser Bodrov ud til at være den perfekte filmskaber at hente ind til fantasygenren. En instruktør, der formår at tøjle det nærmest obligatoriske overforbrug af effekter og gøre det fantastiske håndgribeligt. Forankre det magiske i de fysiske rammer. Men mærkeligt nok virker det som om Seventh Son, som spillefilmsadaptionen af Heksejægerens lærling er kommet til at hedde, lever sit ujævne liv i to forskellige verdener, som aldrig forenes i den færdige film.

På den ene side en ligetil fantasyverden med karikerede og dog håndgribelige konflikter mellem hekse og heksejægere sat i scene i fantastisk skov- og bjergrig natur, der udgør fundamentet for fiktionens pseudomiddelalderlige verden. Og på den anden side en kunstig, digital verden, hvor der ikke er langt mellem drager, gespenster, farverig magi og en fantasiløs række skurke, der mest af alt virker som levn fra et computerspil, hvor man skal besejre fjender af stigende sværhedsgrad. Uden at det efterlader det fjerneste indtryk eller engagement. Resultatet er, at fortællingen om heksejægerlærlingen Tom Ward, som forlader sin hjemstavn for at blive lærling hos den sidste ridder, der bekæmper mørkets kræfter, fremstår som en upassioneret, skitseagtig og uengagerende opstabling af fantasyelementer, hvor den ved første øjekast har potentialet for at stå som en af årets helt store fantasyfilmoplevelser.

Med den karismatiske Ben Barnes (fra den aldeles fremragende Stardust (2007) og kendt for rollen som Prins Caspian i The Chronicles of Narnia-serien (2008 og 2010)) i rollen som den unge (ja, han er i 30'erne, og går lige nøjagtig an i rollen som ung, uprøvet lærling), uerfarne Ward samt en fornøjeligt overspillende Jeff Bridges som heksejægeren Master Gregory, der ikke har særlig meget held med at holde sine lærlinge i live i kampen mod den nederdrægtige, formskiftende drage og heksepatriark Mother Malkin (Julianne Moore), er der ellers lagt op til en skøn fantasydyst. Desværre formår Bodrov overordnet ikke at forme de entusiastiske præstationer eller oplægget til en levende mytologi eller et filmunivers, man får lyst til at dykke ind i eller investere mange følelser i.

I udvalgte biografer vises Seventh Son også 3D, men filmen bærer, heldigvis, ikke præg af at være designet specifikt til dette medie.

Anmeldt version: Seventh Son. Dist.: United International Pictures. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 102 min.
International biografposter til Sergej Bodrovs fantasyfilm baseret på Joseph Delanys eventyrserie om Wardstenen.