RED RIDING HOOD
USA / Canada, 2011
Instruktion: Catherine Hardwicke
DK-titel: Red Riding Hood

Produktion: Warner Bros. Pictures / Appian Way / Random Films
REVIEW af Caspar Vang [21/01/15]

Den lille bjerglandsby Daggerhorn er forbandet. I området huserer en varulv, og selvom den normalt er tilfreds med offerlam og smågrise, beslutter bønderne sig for at gøre kort proces med bæstet, da skovhuggerens datter findes myrdet. Søsteren, Valerie (Amanda Seyfried), drømmer om at stikke af med barndomsvennen, mens hun er lovet væk til den velhavende smeds søn. Begge nydelige unge mænd, der har lækkert hår og forstår at posere, når det gælder.

Ulvejagten ender skidt, så den lokale præst hidkalder varulvejægeren Fader Solomon, der er af den magtsyge inkvisitoriske type, som gerne underkaster de lokale forhør og ydmygelser for at finde frem til bæstet. Solomons teori er nemlig, at ulven ikke bor isoleret i skoven, men midt i landsbyen. Er det de unge friske fyre eller den lidt luskede og hekseagtige bedstemor, der er ulven? Eller måske landsbytossen eller den bedrageriske veninde. Ja, mistænkte er der skam nok af. Engagement er der nul af.

Fantasy-horror-fortællingen Red Riding Hood er en gennemført rædselsfuld sammenrøring af velkendte gyserelementer tilsat en sjat whodunnit, seksuel vækkelse og teenageudlængsel. Instruktør Catherine Hardwicke, der stod bag kameraet på den første af Twilight-filmene (2008) og debuterede med det fremragende teenagedrama Thirteen (2003), formår aldrig at samle de mange modsatrettede elementer og manuskriptmæssige fejlskrivninger til noget engagerende og opsigtsvækkende. Men som et lille plus bør det vel fremhæves, at Red Riding Hood ikke rigtig ligner nogen andre af tidens gyserfilm. I filmens dunkle eventyrland er der ingen knivsvingende psykopater, kødædende apokalyptiske zombier eller udpenslet tortur. Selvom landsbytossen i en meget underlig scene godt nok bliver grillet i en jernelefant. Et udspekuleret torturinstrument, varulveeksperten møjsomt slæber rundt på. Jeg vil tro, det siger en del om manden.

Mest af alt ligner Hardwickes opdatering af Grimm-brødrenes kanoniserede folkeeventyr om Den lille rødhætte en farverig Hammer-gyser, der er løbet vild i skoven og faldet i et dybt hul med teensegmentspekulation, dårlige replikker, computergenererede bøhmænd og robotagtige skuespillerpræstationer. Væk er den charme og sensuelle kant, der karakteriserede de gamle gyserfilm fra det berømte engelske produktionsselskab. Jovist, de farverige kulisser er lige i øjet, og jeg er normalt helt tosset med den slags, men den patetiske, følelsesopblæste musik, der frustrerende klæber til billederne, samt David Johnsons klodsede manuskript, som hamrer eventyrets seksuelle undertoner ind med syvtommersøm, gør det svært at mønstre megen interesse for skidtet.

Mens de unge fyrer mest koncentrerer sig om at se lækre ud, gør veteranen Gary Oldman ellers sit for at hæve niveauet en smule. Hans voldsomme overspil passer fint til filmens karikerede, farvefyldte ramme, men bestræbelserne klasker mod en uoverkommelig mur af rundtosset instruktion, forvirret redigering og grinagtige, længselsfulde teenagesuk efter den store, store kærlighed.

En skribentkollega mente, at filmen nok ville falde i teentøsernes smag. Med risiko for at overvurdere de unge pigers filmpræferencer, vil jeg tro, at selv dem, der holder meget af gys og eventyr, vil finde Hardwickes makværk aldeles tungt og fuldstændig uvedkommende. Red Riding Hood er bogstaveligt talt et gys langt ude i skoven. En velmenende teen-horror-fantasi, der trods gode intentioner kører fast i dårlig dialog, mekanisk skuespil og uklædelig stilforvirring.

Anmeldt version: Red Riding Hood. Dist.: Warner Bros. Entertainment. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 100 min.
Bluray-omslag til Catherine Hardwickes ungdomseventyrgyser , der kejtet og uden punch gendigter Grimm-brødrenes velkendte eventyr. Ude på Bluray i original biografudgave og alternativt cut.