HANSEL & GRETEL: WITCH HUNTERS
USA / Tyskland, 2013
Instruktion: Tommy Wirkola
DK-titel: Witch Hunters

Produktion: MTV Films / MGM (Metro-Goldwyn-Mayer) / Paramount Pictures / Studio Babelsberg / Gary Sanchez Productions
REVIEW af Caspar Vang [12/01/15]

Ethvert barn kender filologerne Jakob og Wilhelm Grimms makabre godnathistorie om søskendeparret Hans og Grete, der bliver efterladt af deres fattige, egoistiske forældre i den mørke skov. Efter at have spist af et pandekagehus ender de i kløerne på en heks, der feder Hans op til at blive en lækker lille godbid på heksens middagsbord. Og er man til gotisk folklore med en frisk vinkel, er historien om kannibalisme og forældresvigt oplagt stof for en skrækfilm af den morbide, anderledes slags.

Netop en gut som Tommy Wirkola, der åbenlyst er en stor fan af Peter Jacksons karriereindledende, overblodige genreeksperimenter, må være den perfekte instruktør til at fortolke stoffet på ny. Wirkola vandt gyserpublikummets opmærksomhed med den opfindsomme og skamløst underholdende splatterparodi Død sne (Dead Snow, 2009), hvor en håndfuld unge kommer i nærkamp med en håndfuld SS-zombienazister i de norske fjelde. Efter Død snes succes sprang Wirkola modigt videre til et endnu større projekt, Witch Hunters, der er finansieret med tyske og amerikanske penge. Dristigt og ambitiøst vender Wirkola Grimm-brødrenes fortælling om Hans og Grete på hovedet og bader den klassiske historie i ultravold og højtgearet action for The Matrix-generationen.

Resultatet stritter i alle retninger. Det er der såmænd ikke noget galt i, hvis bare der var et kreativt talent til at holde sammen på tingene, men Witch Hunters finder aldrig et leje, hvor den formår at balancere sine hyperenergiske billeder, gotiske fastelavnsdragter og ivrige splatterfascination med noget mere substantielt. Folklorens mørkere undertoner tilsidesættes til fordel for et retningsløst tæppebombardement af voldelige indfald, der ikke synes at følge nogen som helst indre logik andet end at holde publikum bedøvet med fetichistiske læderkostumer, dum rockmusik, knuste hoveder og brølende automatvåben i en mærkværdig ramme af 1700-tallets hekseafbrændinger og -forfølgelser. Ja, man skulle tro, det var løgn, hvis man ikke havde set det i vaskeægte levende billeder.

Ideen med at genopdage Grimm-brødrenes dystre eventyr i et mere legesygt univers er ikke ny. Bedst slap Terry Gilliam fra projektet med The Brothers Grimm fra midten af nullerne. Her fremstod brødrene som monsterjægere og plattenslagere, der fik noget at se til, da de stødte på en rigtig børnekidnappende heks. Gilliam tilførte den på mange måder ujævne film både idérigdom, nerve og humor, der er de tre afgørende elementer, Wirkolas film mangler. Hos Wirkola iscenesættes der mekanisk, og filmen mangler fuldstændig den begejstring og sjæl, som meget vel kunne have gjort Witch Hunters til en lille perle for de splatterglade.

På bundlinjen ligner Wirkolas splatterheksejagt en herlig omgang b-fantasy, der dyrker blod og mørk eventyrgotik, men den mangler den altafgørende sjæl og sammenhængskraft og ender som et forvirret og håbløst genrepotpourri uden indre logik og med et hyperaktivt overforbrug af ultravold, tam rockmusik og kæmpevåben. Fås tilmed i 3D, hvis du skulle være i tvivl om, at Wirkola virkelig forsøger at give Grimm hele armen med tidens genrespraglede, adrenalinladet og mediesprængede trends.

Anmeldt version: Witch Hunters. Dist.: SF Film/Filmcompaniet. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 88 min.
SF Film og Filmcompagniets plakat til Tommy Wirkolas hyperaktive, adrenalinsusende splatteractionkomedie, der genopfinder Grimm-brødrenes fortælling om Hans og Grete.