GRAVITY
USA, 2013
Instruktion: Alfonso Cuarón
DK-titel: Gravity

Produktion: Warner Bros. / Esperanto Filmoj
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [03/11/14]

Stilhed… fjerne stjerners lys… en grøn og blå klode bag et tyndt lag atmosfære. Rumfærgen Explorer er på mission i kredsløb om Jorden og astronauterne Stone og Kowalski er sammen med resten af besætningen ved at udføre en rutineopgave. Stemningen er hverdagsagtig, afslappet og den omgivende ensomhed og skønhed står i al sin filosofiske pragt.

Freden brydes af Mission Controls skrattende stemme. Russerne har detoneret en af deres satellitter, hvilket har resulteret i en frygtelig kædereaktion. Tusindvis af fragmenter er nu på vej mod Explorer og dens sårbare besætning med projektil hastighed. Freden udvikler sig stilfærdigt, men sikkert til en voldsomt truende situation, underbygget af stilhed og Steven Prices stemningsmættede musik. Kampen for overlevelse kan begynde.

Efter at Oscar-statuetter og glødende anmeldelser er regnet ned over Alfonso Cuaróns tekniske genistreg, må jeg som en af de få, sætte spørgsmålstegn ved, hvad det er som belønnes. Skræller man teknikken, som jeg erkender er fantastisk, væk, hvad står man så tilbage med. Et kedsommeligt manuskript, præget af gentagelser og antagelser, med en historie der er helt og aldeles utroværdig, både menneskeligt og videnskabeligt. Er dette 2013 bedste film eller en fjernblænder fuld af smukke billeder og ligegyldig ”cheeseburger”-suspense.

Cuaróns visuelt overdådige værk ikke er en Science Fiction film i ordets egentlige forstand, selvom den til dato nok byder på nogle af de flotteste scener i rummet, nogen film endnu har haft. Gravity er mere arthouse end det er Michael Bay og Gravity er nærmere Kubricks 2001: A Space Odyssey end de science fiction action-adventurefilm, der ellers dominerer biograferne for tiden. Men Gravity fornægter ikke sine rødder, og genre-kendere vil kunne nyde en film med masser af kærlige referencer til science fiction genren i sin helhed.

Gravity er en thriller, som vil presser publikum helt ud på kanten af sædet og det lykkes også i den grad. Men spændingen brænder sig selv ud alt for hurtigt på grund af en spændingskurve, der stiger og stiger uden afbræk indtil den bliver ligegyldig, og en handling som bryder enhver sans for sandsynlighed og videnskabelige realiteter. Den realisme som filmen umiddelbart byder på er papirtynd og dækker over en troværdighed, der hører hjemme i den før omtalte Michael Bay-film vi ellers er langt fra her. Samtidig trækkes spændingen så langt ud, at man til sidst ikke kan andet end at ønske Stone en hurtig og smertefuld død, så man kan komme videre i sit liv.

For 3D-publikummet byder Gravity på noget af det bedste, mest seriøse 3D-arbejde, der endnu er lavet. Filmen må tælles blandt de film, der lover 3D-teknologien en fremtid som mere end en ligegyldige gimmick. Den danske bluray er overdådig i billedkvalitet, men streamingen over fx Netflix nulstiller dog meget af det, der var imponerende ved Gravity i biografen og gør ikke noget godt for filmen. Den skal ses i biografen, for at give sit payoff.

Gravity er noget af det mest fantastiske, overdådige filmhåndværk, der er lavet i nyere tid, men desværre glemmer filmen en enkelt, fatalt vigtig, gren af håndværket. Manuskriptet og fortællingen imploderer til ingenting og reducerer det, der burde være årtiets film, til en kedsommelig affære af gentagelser, passivitet og tå-krummende utroværdighed. Det er ufatteligt at man med den energi og opmærksomhed, der er blevet tildelt filmen, ikke har brugt bare en lille smule på at sætte en nogenlunde interessant historie sammen.

De filosofisk- religiøse træk, som Cuarón dyrker, fjerner al almindelig historiefortælling. Resultatet er smukke enkeltstående scener, men når handlingen gentages i en uendelighed, kun afbrudt af repetitive spændingsmomenter, bliver de ulidelige og kedsommelige. Poesi og lommefilosofi kan ikke udgøre det for en god historie, heller ikke derude hvor ingen kan høre dig skrige.

Anmeldt version: Gravity. Dist.: Warner Home Video. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 91 min.
Biografplakat til Alfonso Cuaróns kritikerroste rumthriller med Sandra Bullock som strandet astronaut i overlevelseskamp langt over Jordens overflade.