THE SCORPION KING 3: BATTLE FOR REDEMPTION
USA, 2012
Instruktion: Roel Reiné
DK-titel: The Scorpion King 3: Battle for Redemption

Produktion: Universal
REVIEW af Mark Sander Svensson [02/07/14]

Horus (Ron Perlman) og hans bror Talus (Billy Zane) er i bitter krig med hinanden, og inden længe blandes Mathayus (Victor Webster) ind i de tos kamp. Med sig får han en bøvet følgesvend (Bostin Christopher), og sammen opdager de snart, at de er mere interesserede i at finde en sagnomspunden medaljon, end de er fokuserede på at afgøre brødrenes krig.

Spørgsmål nummer 1: Er The Scorpion King 3: Battle for Redemption bedre end sin forgænger? Ja. Historien er ligeså usammenhængende og i sig selv relativt uengagerende, men tilføjelsen af nogle ekstremt flotte landskaber, en karismatisk hovedrolleindehaver og nogle herlige over-the-top actionsekvenser involverende ninjalignende krigere gør oplevelsen mere underholdende.

Det ændrer ikke på, at filmen har sine problemer. Særligt på sin fremdrift og sammenhængen mellem de enkelte scener, altså de ting som burde kunne fungere trods et begrænset budget, er filmen udfordret. Derudover er det nogle gange svært at bibeholde illusionen, som filmen forsøger at opretholde. Dette skyldes blandt andet nogle af kostumerne og dialogen. Det hjælper endvidere ikke, at filmen til tider afslører sine egne tricks, når man eksempelvis kan se, at der i visse actionøjeblikke ikke er kontakt mellem våben og offer.

Spørgsmål nummer 2: Er der mere hjerte bag nærværende film, end det var tilfældet med forgængeren? Det vil jeg påstå, er tilfældet. Selvom historien som nævnt ikke er dybt interessant, føles det som om, at instruktøren og de øvrige skabere har haft meget mere fornøjelse ud af at skabe denne film, der heller ikke tager sig selv så seriøst som forgængeren. Ikke at det gør filmen god, men det bærer alligevel seeren igennem oplevelsen. Det hjælper skuespilpræstationerne også til. Både de relativt oprigtige som Victor Websters og de mere campede som eksempelvis den, Billy Zane leverer.

Zanes overspil er ret morsomt at betragte, og han bliver oftest mere morsom end skræmmende. Man overraskes i øvrigt over at se folk som Ron Perlman dukke op i filmen. Heller ikke han er hjulpet godt på vej af nogle ofte kluntede replikker. Man skal i det hele taget væbne sig med en vis humor for at kunne lade sig underholde af filmen.

Spørgsmål nummer 3: Hvorfor holder filmen alligevel ikke for alvor? Jeg er villig til at se bort fra de begrænsninger, det lave budget har tilføjet produktionen. Særligt fordi den visuelle side ofte fungerer alligevel. Hvad der er svært at se bort fra er historien, som mildest talt er mangelfuld. Selvom action er hovedfokus, er der absolut intet i vejen for at have en interessant form at bygge denne op om, og det byder The Scorpion King 3: Battle for Redemption desværre ikke på.

Det er helt utvivlsomt væsentligst for skaberne af denne film at komme fra en actionscene til den næste. Det sagt, så er disse også ret underholdende på en overblæst b-film-måde, som man ikke skal kimse af, men som heller ikke er lig med kvalitet. Betragtet som reel kvalitetsfilm er her nemlig for mange småting, der rammer skævt til, at filmen for alvor bliver anbefalelsesværdig.

Det er svært at mønstre decideret irritation over denne film. Den føles ikke på samme måde som toeren som en fornærmelse, nemlig fordi den ikke fremstår som om den ønsker at blive taget for alvorligt. Der er ninjaer, elefanter og overnaturlige væsner, der alle som én kæmper indbyrdes. På sin vis er det således svært for alvor at skælde ud på The Scorpion King 3: Battle for Redemption, som egentlig er ganske sjov på sin egen lettere fjollede måde. Med andre ord er tredje gang, i denne forbindelse, lykkens gang, fordi denne film i det mindste er underholdende.

Anmeldt version: The Scorpion King 3: Battle for Redemption. Dist.: Universal. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 105 min.
Efter den mildest talt intetsigende anden film om skorpionkongen er det svært at se treeren være mere underholdende. Måske det alligevel vil være nemmere at finde engagement for den umiddelbart lidt større opstillede tredje film, som intet har at gøre med film nummer 2, men i stedet er en fortsættelse til den første film i serien.