SUCKER PUNCH
USA, 2011
Instruktion: Zack Snyder
DK-titel: Sucker Punch

Produktion: Warner Bros. Pictures
REVIEW af Mark Sander Svensson [09/06/14]

Sucker Punch indledes, da en ung pige (Emily Browning) sendes på institution af sin stedfar (Gerard Plunkett), da pigen efter sin moders død forsøger at flygte fra stedfaderen. På institutionen sætter den unge pige, der også går under navnet Baby Doll, et flugtforsøg i gang. Et flugtforsøg, der viser sig, at være væsentlig mere besværligt end først antaget.

Zack Snyder er et filmisk legebarn af kaliber. Her, hvor han for første gang for alvor står historiemæssigt på egne ben (Snyder har selv skrevet historien og har forfattet manuskriptet i samarbejde med Steve Shibuya), viser det sig snart, at det ikke kun er på det visuelle plan, at Snyder er legesyg.

Historien i Sucker Punch kunne snildt være skrevet af et egentligt barn, idet det mørke udgangspunkt ret hurtigt viser sig at være en undskyldning for at lade historien bevæge sig i forskellige retninger. Her vender samtidig den visuelle legesyge tilbage, da Snyder tydeligvis benytter muligheden for selv at skrive sin historie til at give sig selv så mange stilmæssige muligheder som muligt. Det kan i den forbindelse heller ikke nægtes, at manden har en ganske unik visuel stil. Filmen er derfor også meget flot fra start til slut. Selv CGI-elementerne virker ofte relativt velfungerende omend utroligt over the top.

Det er ellers ikke, fordi filmen ikke kommer godt fra start. Den indledende sekvens er i sig selv en fascinerende lille fortælling og lægger op til en meget stemningsfuld men også potentielt indholdsrig oplevelse. Desværre ville den lille indledning have stået bedre som kortfilm, for det tager ikke Snyder længe at gøre filmen til en langt mere rodet sag. Den største fejl, instruktøren her gør, er at inkorporere en hel række actionsekvenser, som er absolut ligegyldige for historien. De er for filmen, hvad sange kan være for en mislykket musical: Hæmmende for narrativets momentum.

Snyders fortælling står i komplet stampe i actionmomenterne, og selvom det ville være løgn at påstå, at jeg ikke til tider var underholdt af disse momenter, er det svært at slå hjernen så eftertrykkeligt fra, som det kræver at acceptere dele af Snyders absurde fantasiverden. Det er svært ikke at forestille sig, hvad filmen kunne have været, hvis Snyder havde haft en mere indholdsrig fortælling på hjerte.

Skuespillerne gør ellers, hvad de kan, med de stedvist forcerede replikker. Selvom Emily Browning, Abbie Cornish, Jena Marlone, Jamie Chung og High School Musical-stjernen Vanessa Hudgens for størstedelens vedkommende nok i højere grad er valgt for deres udseende end for deres skuespilmæssige talenter, gør de unge skuespillerinde ikke noget elendigt job. Der er ikke den overflod af tåkrummende øjeblikke, man kunne frygte, og momentvis er det sågar muligt at finde sympati for filmens figurer. Særligt gør den ikke synderligt erfarne Emily Browning et fint arbejde i hovedrollen til trods for, at hendes karakter er ganske endimensionel. Det er muligvis ikke de store roser, der er at uddele til skuespillerne, men som der allerede er blevet hintet til i indeværende afsnit, er der en klar fornemmelse af, at manuskriptet bærer mere af skylden for karakterernes arketypiske handlingsmønstre.

Indrømmet. Der er gode ting at komme efter i Zack Snyders Sucker Punch. Ikke alene er filmen visuelt betagende, men til tider er der også momenter, der indeholder en modig råhed, som også har været kendetegnende for Snyders tidligere film. Der er til trods for filmens overforbrug af CGI ikke noget poleret over Sucker Punch. Filmen er i den grad et eksempel på form over indhold, og historien er mildest talt tynd. Tilsæt dertil de forstyrrende actionelementer og det uigennemtænkte tempo, og så efterlades man i sidste ende med en tom fornemmelse af at have betragtet en hel del forspildt potentiale. Hvad der alligevel mildner oplevelsen, er den stærke indledning og afslutning, samt filmens stedvise evne til at underholde.

Anmeldt version: Sucker Punch. Dist.: Warner Brothers. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 109 min.
Manden bag 300, Watchmen og Man of Steel leverer med Sucker Punch sit hidtil mest personlige værk. Udover at have instrueret filmen har Snyder også skrevet historien og vælger denne gang ikke at basere sin film på noget forlæg.