LORDS OF SALEM, THE
USA, 2012
Instruktion: Rob Zombie

Produktion: Alliance Films
REVIEW af Michael Sørensen [18/09/13]

Eksjunkien Heidi lever et isoleret liv med sin hund i en lille lejlighed i Salem. Hun passer sig selv og fører et nemt og overskueligt liv, hvor eneste lyspunkt er hendes arbejde som rock-DJ ved en lokal radiostation. Her er Heidi kamufleret af de to venner Herman og Herman, hvor hun i treenighed lever et mere livligt liv i æteren end i den virkelige tilværelse. En dag modtager Heidi en gammel trææske med en vinylplade, der angiveligt indeholder musik af bandet The Lords. Den dystre og bizarre lyd sender Heidi ud i flashbacks til hendes dystre fortid - og snart er hun fanget et sted mellem fortid og nutid, der involverer uhyrer, uhygge og uimodståelig narkotika.

Rob Zombie har med denne sin femte film endnu engang etableret sig som en filmmager, der aldrig går på kompromis. Han er nærmest altid garant for en visuel stil, der ikke overlader meget til fantasien, men derimod giver hjernen et overflødighedshorn af tanker og fortolkninger kombineret med en symbolik, der til tider kan virke lige dele frastødende og komisk. Efter et par dygtige, men trods alt gennemsnitlige, remakes har Rob Zombie med denne film valgt at slippe alle hestene løs – og give sit publikum en blanding af visuelle perversioner og et blik ind i sin egen fundamentale religiøse forankring i satanismen, centreret omkring de famøse hekseafbrændinger i Salem, Massachusetts, i 1692. Ikke overraskende har den gale og geniale instruktør sin helt egen version af historien om heksejagten, der i denne film direkte bliver oversat til en slags retssag, hvor den kristne kirke og dens magt over befolkningen må stå skoleret for sit ansvar og handlinger.

Filmen er opdelt i to halvdele, hvor den første former sig som en opbygning af mentalt ubehag og udspiller sig i spændende kameravinkler akkompagneret af tunge lydbilleder. Dette brydes kun af Heidis ophold på radiostationen, hvor filmen på fantastisk vis giver Heidi og publikum et slags åndehul mellem uhyggen og klaustrofobien. Sidstnævnte tager gradvist til igennem filmens første halvleg - som en slags åndelig plastpose, der langsomt føres over publikum, indtil ingen kan trække vejret længere. Her tager anden halvdel over, og Zombie går amok i visuelle billeder af blod og vold kombineret med en stærk symbolik, der med syvtommersøm banker sig ind i baghovedet på sit publikum på en måde, hvor nogle helt sikkert vil stå af – og andre vil elske stilen, udførslen og de mange religiøse billeder, der langt overstiger begrebet undertoner.

Rob Zombie er ikke bange for at bruge løs af inspiration fra genrens allerstørste klassikere, og fans af The Shining, Rosemary’s Baby, Hellraiser og The Exorcist vil helt sikkert smile anerkendende til The Lords of Salem, da den trækker på samme type fortælling og visuelle virkemidler. Der er dog aldrig tale om plagiering, da Rob Zombie er alt for meget af en original til at ikke holde sin egen stil, men man er aldrig i tvivl om hvor inspirationen kommer fra.

Sherri Moon Zombie er en fast ingrediens i sin mands film, men denne gang har han givet hende forsædet – og det udfylder hun på fantastisk vis. Især de sårbare sider af den ellers hårde rock-chick Heidi bliver leveret smukt og overbevisende. I det hele taget er det på filmens karakterer og skuespillersiden, at man skal opleve, hvordan Rob Zombie er ved at modnes som instruktør og forfatter. Her er langt flere forskellige personligheder end i de tidligere film, hvilket giver en langt bedre balance, når ikke alle personer er gennemskuelige og endimensionelle. Kombinerer man dette med dygtige skuespillere som Bruce Davison, Maria Conchita Alonso og selveste E.T.s mor Dee Wallace, så får man en voksen film, der viser at Rob Zombie er klar til at lægge endnu flere lag på sine film, der efterhånden er ved at være obligatoriske for filmfans uanset præferencer for genren. Jeg glæder mig i hvert fald til næste udladning fra Zombies spændende sind.

Anmeldt version: The Lords of Salem. Dist.: iTunes. VOD. Udgivelsesland: USA. Format: Letterbox. Spilletid: 101 min.
Rob Zombie har smidt konen på plakaten i The Lords of Salem