COLONY, THE
Canada, 2013
Instruktion: Jeff Renfroe
DK-titel: The Colony

Produktion: RLJ Entertainment / Alcina Pictures / Item 7 / Mad Samurai Productions / 120db Films / Sierra Pictures
REVIEW af Michael Sørensen [10/09/13]

Istiden kommer! Børn og kvinder først på kælkene! Husk de lange underbukser og mindst to par sokker, for det ser koldt ud. Rigtig koldt endda. Vi befinder os i en ikke så fjern fremtid. En dag begyndte det at sne, og det stoppede aldrig igen. Mennesket er truet på sin eksistens. Dem, der ikke fryser ihjel, bukker under for sult eller underernæring. Protein er ikkeeksisterende, da kun ganske få dyr har overlevet den bidende kulde og den evigt faldende sne. Mennesket har koloniseret sig under jorden. Underjordiske gange og grotter danner grobund for menneskets knappe overlevelse, hvor simple sygdomme kan udrydde kolonier på nul tid. Den unge Sam er en af de overlevende, der kæmper for at holde Koloni 5 kørende. En dag modtager man et nødsignal fra den nærliggende Koloni 7, og Briggs - lederen af Koloni 5 - samler et bjergningshold på tre mand. Sam, Briggs og den unge Graydon drager af sted med spørgsmålet hængende over hovedet: Hvad er der sket med Koloni 7?

Dette er ikke en feel-good movie og lad mig bare være ærlig - det føltes heller ikke særlig rart at se Jeffe Renfroes futuristiske thriller. Filmen er fra første færd rodet og forvirrende skruet sammen. I filmens første scene har man vækket Bill Paxton fra hans karrieres dybe søvn – og smidt ham ud i rollen som den usympatiske Mason, som kynisk henretter en syg mand, der står til at smitte resten af kolonien. Som publikum tænker man, at dette kan blive en interessant film om menneskets kamp mod de rasende elementer og ikke mindst mod sig selv i kampen for overlevelse. Det er Masons karakter en fin bannerfører for, da hans usympatiske person præcis skærer et kirurgisk snit mellem overlevelse og medlidenhed.

Det er måske ikke et særligt originalt tema, men med den rette fortælling kunne der sagtens være kød på ideen. Desværre har Renfroe og de andre forfattere fået forfrysninger i hjernen, for pludselig ændrer filmen fuldkommen karakter og bliver til en post-apokalyptisk Mad Max-klon med sindssyge, kannibalistiske psykopater med sylespidse tænder. Jeg kan ikke huske at have set en film, der ændrede historiens DNA med så få øjeblikkes mellemrum – og hvad værre er, så fungerer det slet ikke. Det virker nærmest latterligt, og forvandlingen fra sci-fi-drama til hjernedød action ødelægger plottet og stiller så mange spørgsmål, at det ville tage bøger på størrelse med tamilsagen at få trådene udredet.

Men hvor historien halter en smule, er effekterne gangbesværede på grænsen til total immobilitet. Den første halvdel af filmen er mørk, dyster, hvid og kold. Her er regnbuerne stoppet i lommen, og paletten er udelukkende i grå nuancer. Det fungerer glimrende, da man forventer en kold og barsk natur, hvor huse, biler og broer er dækket af sne, sne og lidt mere sne. I anden halvdel er der skruet op for blodet og effekterne, der ser håbløst gammeldags ud. Områder bliver udstillet som modeller og er i det hele taget forfærdelige at se på. Der er tale om effekter, der får Asylum-udgivelserne til at ligne en million – og med et plot, der forsvinder i snedriverne, er der intet positivt tilbage.

Udover Paxton har man også genoplivet Laurence Fishburne i rollen som koloniens leder. Han skal ikke lastes for filmens mangler, men ikke engang en hæderlig indsats fra ham eller resten af castet kan redde pointene hjem. Til gengæld skal Renfroe og hans hold af forfrosne forfattere have ros for Dru Viergever i rollen som lederen af de sindssyge kannibaler, der med sylespidse tænder og en stærk fysisk fremtoning gør anden del af filmen udholdelig, om end det kun er knapt. Han kunne være skurk i en hvilken som helst futuristisk thriller, for han er skræmmende og særdeles ubehagelig at se på.

I sidste ende er The Colony en film, der absolut både har potentiale, en fin historie og et glimrende cast. Hvorfor det var nødvendigt at gøre filmen til en middelmådig actionfilm er mig en gåde, men jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke ser flere film om istiden, der ikke indeholder et egern, der desperat prøver at begrave et agern.

Anmeldt version: The Colony. Dist.: iTunes. VOD. Udgivelsesland: Canada. Format: Letterbox. Spilletid: 95 min.
International biografplakat til Jeff Renfroes sci-fi-thriller The Colony (2013).