SAUNA
Finland / Tjekkiet, 2008
Instruktion: Antti-Jussi Annila
DK-titel: Sauna

REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [31/08/13]

Hvis Andrej Tarkovskij havde lavet horror-film, kunne resultatet meget vel have været noget i retning af Sauna, et historisk gyserdrama som udfolder sig i den russiske vildmark i slutningen af 1500-tallet. Efter en lang og blodig krig mellem Sverige og Rusland, som har sat spor og traumer i sindene på begge sider, skriver vi 1595, og de to lande har sluttet en skrøbelig fred. To kommissioner skal rejse op igennem det territorium, der senere blev til Finland, og markere grænsen imellem landene – men den ene, som det fortælles i den visuelt overlegne prolog, nåede aldrig frem. Og de lange blodstriber, der på landkortet markerer kommissionens rejse op igennem vildmarken, giver et hint om, at noget måske ikke gik helt efter planen.

I centrum af handlingen står brødrene Knut og Eerik – den sidste en regelret, desillusioneret soldat med mange liv på samvittigheden, den første en ung akademiker, som med kommissionens opgave har fået sin chance for at gøre karriere. Tidligt i filmen får vi et eksempel på Eeriks paranoia, da han myrder den bonde, hos hvem brødrene logerer – under påskud af, at bonden skjulte en økse. Måske for at beskytte hende mod Eeriks utilregnelighed, måske for at gemme hende til sig selv låser Knut bondens unge datter inde i en kælder. Han overlader til Eerik at lukke hende ud, men finder senere ud af, at broren aldrig gjorde det – og plages derefter af skyldproblemer, som manifesterer sig i spøgelser, underlige mosebyer ingen har hørt om, og ikke mindst en betonblok af en sauna fuld af syner og rensende kræfter. Eller hvad er det nu lige, saunaen er fuld af?

Tarkovskij spøger konstant i Saunas blodige handling, som også rummer en snert af Bergmans Jomfrukilden (Jungfrukällan, 1960) – både på billedsiden, som er naturlyrisk og presser de finske landskaber for hver en dråbe melankoli, de indeholder, og i temaerne skyld og syndsforladelse – repræsenteret af standardsymbolerne blod og vand. Drømmezonen fra Vandringsmanden (Stalker, 1979) finder en slags pendant i den metafysiske landsby situeret midt i en mose, som brødrene ankommer til, og som meget sigende er befolket af det antal eksistenser, Eerik har på samvittigheden.

I den sidste halve times tid er det, som om filmen mister sit fokus på den enkle symbolske historie og i stedet skruer op for mystikknappen. Eller måske består det forvirrende i noget andet, nemlig at filmen digter videre på historien uden egentlig at tilføje noget nyt, efter at den har leveret pointen, og man som publikum derfor egentlig forventer, at filmen vil slutte.

Planet Pulp giver således Sauna en del – synes jeg – ufortjent hårde ord med på vejen og vurderer, at afslutningens usammenhængende mystificeringsstrategi var årsag til, at filmen blev nomineret til Nordisk Råds Filmpris i 2009 – som den i øvrigt tabte til von Triers Antichrist (… hvilket sidstnævnte faktum til gengæld efter min mening siger en del om filmprisuddelingskulturens vilkår). Jeg oplevede slet ikke på samme måde Saunas lidt rodede konklusion som et irritationsmoment, måske fordi filmen uomtvisteligt er så stemningsmæssigt gennemført, suverænt fotograferet og velspillet, som den er. Fra det indledende billede af fossende vand, der farves rødt til lyden af et minimalistisk ambient-score, og til rulleteksterne var jeg aldeles solgt.

Uden at det skal lyde som en undskyldning – for en sådan har Sauna slet ikke brug for – så er kvaliteten af nordisk horror ikke just imponerende. Og Sauna er noget af det bedste, jeg kan mindes at have set på den front.

Anmeldt version: Sauna. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 79 min.
Another World Entertainment har udsendt Antti-Jussi Annilas kritikerroste horrorfilm Sauna herhjemme. Udover diverse fraklip og trailers indeholder skiven også et tilbagelænet 15 minutters bag kulisserne-program, der udmærker sig ved ikke at være en værre gang rygklapperi.