Udvidet søgning
LOOPER
USA / Kina, 2012
Instruktion: Rian Johnson
DK-titel: Looper

REVIEW af Caspar Vang [05/08/13]

Det er ikke svært at se, hvorfor både kritikere og biografgængere er blevet så betagede af Rian Johnsons aparte sci-fi-genrehybrid, der vovet fusionerer tidsrejsefortællingens paradokser og splatterfilmens morbide voldsfascination med gangsterfilmenes kulsorte, paranoide samvittighed. Det er nemlig altid spændende med værker, som udfordrer genreprædikaterne og ikke til punkt og prikke følger de spilleregler eller skabeloner, de fleste af mainstreamens genrefilm er fanget af.

Johnsons Looper (2012) introducerer telekinese, et grusomt, fremtidigt mafiaregime og tidsrejsebegrebet i en fortælling, som bærer tankerne hen mod Andrew Niccols stemningsmæssigt beslægtede tidsrøverhistorie In Time (2011). En futuristisk fabel, der ligeledes havde masser af ideer, men mærkbart kæmpede med at komme i dybden med stoffet og derfor aldrig nåede helt ind til følelserne. På samme måde er det mængden af snørklede indfald og idérigdommen, der giver Looper fremdrift og er altafgørende for, om vi betages af den noget ujævnt fortalte fremtidsfabel. Det er oplagt at indvende, at filmen mangler den afgørende kunstneriske helstøbthed og sammenhængskraft, der havde resulteret i en vaskeægte genreklassiker, men samtidig er der nok spændende ideer og vilje til at gøre tingene anderledes smidt ind i cocktailen til at skabe to timers solid fremtidsunderholdning af den begavede slags.

Centrum i fortællingen er den uhyre talentfulde Joseph Gordon-Levitt (sminket til ukendelighed) i hovedrollen som tidsrejselejemorderen Joe. Vi befinder os i Kansas i 2044, hvor Joe lever det hurtige liv med stoffer og piger, mens han drømmer om at spare nok sølv sammen til at rejse til Frankrig. Som looper er Joes levebrød at likvidere kriminelle fra fremtiden, hvor tidsrejse er opfundet, men forbudt. Et enkelt job, men en gang imellem hænder det, at et offer slipper væk, fordi fremtidens mafia er så paranoid, at de sender de ældre udgaver af looperne tilbage til fortiden, hvor de likvideres af deres yngre selv.

Da det lykkes for Joes ældre selv (Bruce Willis) at slippe væk fra likvideringen, går der ikke længe, før der er koks i tidsregnskabet. Den yngre Joe er ikke kun opsat på at redde sin egen røv ved at få den ældre ryddet af vejen, han har nemlig moralske skrupler over sin profession og beslutter sig for at gøre en forskel. Den ældre Joe er nemlig opsat på at ændre tidens gang og vil dræbe det barn, der ude i fremtiden bliver til den grusomme mafialeder The Rainmaker.

Idérigdommen får lov at blomstre undervejs, mens Rian Johnson mærkbart kæmper med at forene den selvhøjtidelige, indadskuende stemning og setuppets umiddelbare appel hos action-segmentet. Loopers egentlige dynamik opstår i scenerne mellem den yngre og den ældre Joe, der begge er plagede af dårlig samvittighed og hver især tror på, at deres grusomme handlinger rummer retfærdighed.


Anmeldt version: Looper. Dist.: United International Pictures. 35mm. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 118 min.
Biografplakat til tidsrejse-actionfilmen Looper (2012), som også er udsendt på DVD og Blu-Ray af Midget Entertainment.
uncut.dk | 2008 | Layout, tekster og indhold er beskyttet af ophavsretsloven