AWAKENING, THE
England, 2011
Instruktion: Nick Murphy
DK-titel: Awakening, The

REVIEW af Michael Sørensen [02/08/13]

Før Hannibal Hildorf fik frit lejde til at jage spøgelser på Kanal 5, var der rigtige spøgelsesjægere til. De jagtede måske mere sandheden end et egentligt spøgelse, for oftest var spøgelserne skabt af grådige mennesker, der slog plat på folks tab af deres kæreste og udelukkende gik efter penge og berømmelse – ikke ulig den insisterende Hannibal på Kanal 5.

Vi spoler tiden tilbage til London efter 1. verdenskrig. Den unge kvinde Florence afslører fupmagere på rad og række med sine teknologisk avancerede maskiner, sin intuition og snarrådighed. En dag bliver hun tilkaldt til en kostskole, hvor en afdød elev menes at gå igen. Han har skræmt en elev ihjel, og skolen er i alvorlige problemer, da forældrene ikke ønsker at sende deres drenge tilbage til en hjemsøgt skole. Florence kaster sig ud i opgaven med sædvanlig skepsis og målrettethed. Hun er sikker på, at der står forklarlige ting og personer bag, men hun skal snart opdage, at intet er som det ser ud til på den gamle victorianske kostskole.

Nick Murphy debuterer som instruktør med denne lille spøgelseshistorie, der fra start til slut kender sine egne præmisser og grænser. Murphy er tydeligvis bekendt med bølgen af asiatiske gysere fra årtusindskiftet – og han undgår på intelligent vis at falde i spanden med de alt for slidte klichéer for netop denne genre af spøgelsesfilm. Nuvel, der er tale om endnu en film af typen, hvor det overnaturlige har brug for lidt hjælp til at få fred, men her er alligevel små finesser i plottet, der hele tiden holder publikum hen i spænding.

Filmen er smuk om end en tand for grå og nusset af mange dystre filtre, der i store dele af filmen skaber uhygge og uro, men som samtidig virker tungt og træt i deres monotone udtryksform over 107 minutter. Her er ingen farver eller spræl til at adskille de uhyggelige scener fra hinanden, hvilket måske ville have virket bedre, hvis man havde holdt sig til en lang opbygning af uhygge gennem hele filmen. Det gør man imidlertid ikke, for scenerne er bygget op af klimaks/antiklimaks-øjeblikke, der både kommer som små chokeffekter, men også af en generel følelse, der sniger sig ind på sit publikum. Fornemmelsen af, at der er noget galt, noget vi opfatter forkert, fungerer helt fabelagtigt – og selv om jeg (som det geni jeg er) havde gennemskuet slutningen, forstår Murphy at bevare spændingen indtil sidste scene.

Filmens to hovedroller er spillet af Rebecca Hall og Dominic West (The Wire). De er begge dygtige og tager historien helt i mål. Deres indbyrdes kemi fungerer glimrende på skærmen, selv om der til tider er en tand for mange af de lange sigende blikke af den slags, som ville have sendt Nicolas Winding Refn i en til tider minutlang orgasme af fryd.

The Awakening er hverken original eller nytænkende, men det gør ikke det helt store, for filmen er utrolig underholdende. Blandingen af chokeffekter eller udeblivende klimakser er forfriskende, for man ved aldrig helt, hvad der venter bag den næste dør eller det næste hjørne. Her er stemningsfyldt uhygge for alle pengene – og så kan man næsten ikke forlange mere. Med mindre man hellere vil se Hannibal Hildorf på Kanal 5.

Anmeldt version: The Awakening. Dist.: Optimum Releasing. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: England. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 107 min.
Dansk Blu-ray-udgivelse af spøgelsesgyseren The Awakening.