Italien / Frankrig, 1976
Instruktion: Pier Paolo Pasolini
DK-titel: Salò eller de 120 dage i Sodoma
AKA: Salo ou les 120 journées de Sodome / Salo, or The 120 Days of Sodom

Produktion: Produzioni Europee Associati (PEA) / Les Productions Artistes Associés
REVIEW af Mark Sander Svensson [02/08/13]

“I er her for vores fornøjelses skyld,” siger den ene af mændene nær filmens begyndelse. “Forvent intet godt her som frihed eller idiotisk medlidenhed.” Meget kan man sige om de fire fascister, der er så centrale i Salò, men de holder ord - ingen tvivl om det.

Salò er baseret på bogen De 120 dage i Sodoma af Marquis de Sade og omhandler i instruktør Pier Paolo Pasolinis version fire fascister, der har udvalgt en gruppe unge mænd og kvinder som ofre for en række ekstreme seksuelle lege. Orgier, fækalier og ydmygelse er på toppen af ønskelisten for de fire forstyrrede herrer, som får deres vilje med magt og ved at afpresse ofrene for hemmeligheder om hverandre.

Det er en del af filmens legende, at Pasolini blev dræbt kort efter at have færdiggjort den, således at det, vi her betragter, er instruktørens svanesang. Lars von Trier er blandt de folk, som har arbejdet for at skabe opmærksomhed om Salò, som han var med til at få genopsat i danske biografer i 90erne. Von Triers egen Antichrist vakte opsigt, da en hidsig journalist forlangte en forklaring på, hvorfor instruktøren dog havde lavet den film. Det samme spørgsmål er det ikke svært at forestille sig, at nogle publikummer vil stille om Pasolinis film, og der findes massevis af hidsige anmeldelser, der svælger over, hvor ulækker og formålsløs, de finder Salò.

Ligesom med forlægget, der ligeledes er stærkt grafisk formuleret og har været forbudt flere gange efter dets udgivelse, kan man spørge, om det er nødvendigt med alle disse ubehageligheder for at påpege menneskeligt fordærv og samfundsmæssigt forfald. Svaret er, at Pasolini har lavet en fuldstændig nådesløs film, som vil gøre et indtryk på snart sagt hvem som helst, der ser den, hvilket kombineret med de filmiske kvaliteter, der er at finde her, gør oplevelsen absolut valid. At det derudover er en del af instruktørens pointe at gøre publikum meddelagtige i ubehagelighederne, som filmen byder på, forstærkes kun af, at Salò er blevet så berygtet, som den er.

Salò kunne ganske nemt have endt som simpel eksploitativ snavs, men hvad der gør forskellen, er filmens instruktør Pier Paolo Pasolini. Til trods for, at den er berygtet for sine ubehagelige og grænseoverskridende scener, er Pasolinis film præget af et artistisk udtryk, der gør den til mere end bare et stykke chokerende filmisk historie. Pasolini vælger ofte at holde sig på afstand af begivenhederne, og selvom det ville være for meget at sige, at instruktøren nøjes med at antyde den liderlighed, hor og vold, der fylder så meget i handlingen, vælger han i høj grad at fungere som observatør frem for at komme helt tæt på.

Salò er en grum filmoplevelse; det er der ikke den mindste tvivl om. Den lever op til sit omdømme som en film, der vil chokere også et moderne publikum, og som for mange sandsynligvis vil blive for meget. Ikke desto mindre er filmen ikke uden pointe og har flere nøglescener, der gør dette fuldstændig tydeligt grundet instruktionen. Filmens sidste minutter udspiller sig set gennem en teaterkikkert, da en af fascisterne sultent belurer kulminationen af de ydmygelser, de har udsat deres ofre for, i en scene, der blot bliver mere grusom af at være frataget skrig og bønner om nåde.

Pier Paolo Pasolinis film er en konstatering af den ondskab, som mennesker kan repræsentere, og som han visualiserer uden forbehold men med en klar kunstnerisk vision, som gør filmen til en ubarmhjertig og hård måde at benytte to timer på, men ikke en intellektuelt eller emotionelt gold en af slagsen.

Anmeldt version: Salò. Dist.: Criterion Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Letterbox. Spilletid: 112 min.
Pasolinis Salò, baseret på de Sades De 120 dage i Sodoma, er ikke oplagt materiale til en hyggefilmaften. Her på dansk DVD fra Criterion Film.