STOKER
USA / England, 2013
Instruktion: Park Chan-wook

REVIEW af Michael Sørensen [18/07/13]

Indias far er død i en bilulykke. Under bisættelsen dukker faderens ellers ukendte bror Charlie op og flytter hurtigt ind hos India og hendes mor. De bor i idylliske og landlige omgivelser, hvor trætoppe og græsplæner strækker sig i proportioner, som var det sat i et Jane Austen-univers. Charlie charmerer sig hurtigt ind på Indias mor, som straks lader sig forblinde af denne smukke og yngre udgave af hendes afdøde mand. India er derimod lidt mere forsigtig, men Charlie viser sig pludselig lidt mere interessant, da folk omkring det store hus på landet begynder at forsvinde.

Chan Wook Park (Oldboy m.fl.) er instruktør på denne fest af visuelt forførende billeder, der gennem hele filmen blander tanker, fantasier og virkelighed sammen i en skøn forening. Filmen er ikke bange for at sætte tempoet ned til uvirkelig ligegyldigt, for derefter at lege med publikums hjerner, der hele tiden udfordres med pirrende scener. Her leges mere med spørgsmålstegn end med udråbstegn, og man bliver konstant bombarderet med oplevelser, der varierer fra en smule skæve til helt igennem underlige. Det er heldigvis intelligent nok skruet sammen til, at man ikke giver op og tænker, at man ikke fatter en bjælde af noget som helst. Billederne og historien lægger op til fortolkninger i så mange lag, at man kunne skrive afhandlinger i bunkevis, men graver man under den ind imellem prætentiøse samling af lange blikke, skæve vinkler og visuelle krumspring, så finder man en hæderlig historie.

Historien er skrevet af Park selv i samarbejde med Wentworth Miller (Ja, HAM!). Den mest interessante del af fortællingen skal findes i personerne og deres ageren med hinanden. Indias skarpe sanser, der bevirker, at hun kan høre og se ting ned i mindste detalje, skaber en intens stemning, der i perioder smager af sublim Hitchcock, men modsat også bliver brugt lidt vel rigeligt som effekt i filmen. Charlie er skruet flot sammen som den utilregnelige person med de glasklare øjne og det påklistrede smil, der ved første øjekast er charmerende for derefter langsomt at krybe ind under huden. De to hovedpersoners ageren indbyrdes er til tider klaustrofobisk med en dynamik, der svinger fra uforløste seksuelle spændinger til apatiske blikke, der fungerer glimrende som virkemiddel i beskrivelsen af India.

Mia Wasikowska som India er den diametrale modsætning til hendes rolle som den farverige Alice i Tim Burtons Wonderland. Hun er grå, brun og afdæmpet, hvilket hun gør forbløffende godt i stort set hele filmen. Nicole Kidman gentager dele af sin rolle fra The Hours – og det gør hun glimrende, selv om Wasikowska og Matthew Goode (Charlie) fylder langt mere, end hun gør.

Stoker er en spændende film, der med sin visuelle stil og et kontrolleret langsommeligt tempo forlanger mere af sit publikum end den gennemsnitlige thriller. Der kræves fuldkommen dedikation til filmens præmisser for at kunne nyde plottet, der folder sig ud med millimeterpræcis kontrol af publikums forståelse af filmen. Derfor vil Stoker nok også dele vandene, hvor man nemt kunne forestille sig, at enkelte ville finde tempoet for langsommeligt og billedsproget for prætentiøst. Jeg var solgt fra første scene og håber, at film som Stoker igen kan bringe den intelligente thriller ud i biograferne og hjem i stuerne.

Anmeldt version: Stoker. Dist.: iTunes. VOD. Udgivelsesland: USA. Format: Letterbox. Spilletid: 98 min.
Filmplakat til Chan-wook Parks forførende og kryptiske Stoker, som er instruktørens første engelsksprogede film i spillefilmslængde.