DELIRIOS DE UM ANORMAL
Brasilien, 1978
Instruktion: José Mojica Marins
AKA: Hallucinations of a Deranged Mind

Produktion: Produções Cinematográficas Zé do Caixão
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [17/07/13]

Med Delirios de um Anormal er jeg langt om længe nået til vejs ende med Anchor Bays The Coffin Joe Collection, som byder på et repræsentativt udvalg af den brasilianske instruktør José Mojica Marins’ produktion. Man kunne have håbet på et brag af en slutning, der kunne måle sig med bokssættets to første film (At Midnight I Will Take Your Soul (1964), Tonight I Will Possess Your Corpse (1967)); men Delirios de um Anormal er en anstrengende affære, der i øvrigt mest består af klip fra Mojicas tidligere film redigeret sammen til én lang chok-montage, som mister sin virkningsfuldhed tidligt i forløbet. Slutningen er ganske vist Marins, når han er mest absurd (og charmerende), men vejen derhen er urimelig hård, og jeg må indrømme, at mine øjne flakkede i retning af afspillerens minuttæller gennem det meste af filmens anden halvleg.

Delirios de um Anormal er vel for Marins, hvad Un gatto nel cervello (aka Cat in the Brain, 1990) senere var for Fulci, nemlig et selvrefererende (og selvfedt) dyk ned i instruktørens egne mareridtsfantasier. Disse inkluderer stadigvæk pisk, kannibalisme, kvinder der bliver afklædt i stop-motion og katolske visioner af helvedes pinsler under Coffin Joes regime.

Fulcis film havde dog en slags plot, mens Delirios… i al fald for første halvdels vedkommende er rent genbrugsmateriale med enkelte rammefortællings-indstillinger optaget til lejligheden. Rammefortællingen vedrører Coffin Joes jagt på den perfekte kvinde, hvilket giver Delirios de um Anormal en meget løselig relation til seriens første par film.

At de forskellige filmklip skal forestille vrangforestillinger i hjernen på en respekteret og kompetent psykiater, som har fået en Coffin Joe-fiksering, giver Marins en undskyldning for at sammenstykke ét langt mareridtshow, som er en pinsel i mere end én forstand. Uden en historie til at kontrollere galskaben har Marins en tendens til at svælge hæmningsløst i chok-effekter og pseudofilosofiske ”statements”. Chokkene er temmelig hule pga. fraværet af personkarakteristik, og de filosofiske udgydelser – well, hvorfor ikke give CJ selv ordet:

”Woman is and always shall be across the barriers of time and the dimensions of the universe the untouched human being from the disgusting glory that emanates from man’s bestiality.”

Selv med den rædderlige oversættelse in mente tvivler jeg på, at det er dybe sandheder, der afsløres her.

Marins spiller selv med i Delirios de um Anormal. Da psykiateren bliver bims og ser Coffin Joe i sine fantasier, foreslår hans kollegaer nemlig at ringe til den famøse filminstruktør. Ideen om at lade landets fremmeste psykiatere tilkalde Coffin Joes alter ego er typisk Marins, som i sine film ynder at fremstille sig selv som ”the go to guy”, når det intellektuelle establishment kommer til kort. Selvom han i filmen udtrykkeligt understreger, at han jo ikke er psykiater, taler replikker som ”yes, you’re always the same researcher of the human mind, Mr Mojica” alligevel deres eget tydelige sprog!

Der er øjeblikke i Delirios de um Anormal, hvor monotonien i mareridtsfantasierne og Marins’ efterhånden velkendte chok-taktikker transcenderes, og hvor filmen rent visuelt formår at trænge igennem med sit budskab om helvede som en mental tilstand. Selv med en spilletid på 83 minutter er den opslidende og repetitiv grænsende til det absurde, men vil måske appellere til Marins’ diehard fans som en slags katalog over instruktørens karriere.

Anmeldt version: Hallucinations of a Deranged Mind. Dist.: Anchor Bay. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: England. Format: Full screen. Spilletid: 83 min.
Anchor Bays 5 disc-bokssæt The Coffin Joe Collection, som foruden en række af Coffin Joe-filmene også indeholder dokumentaren The Strange World of José Mojica Marins (2001).