BAG OF BONES
USA, 2011
Instruktion: Mick Garris

REVIEW af Michael Sørensen [17/07/13]

Mike Noonan er en succesrig forfatter, der lever et tilbagetrukket liv med konen Mattie. Under en ”meet and greet” i en boghandel bliver Mattie kørt ned, og Mikes liv ramler sammen. Han flytter til parrets hus på landet, som han aldrig rigtig har haft tid til at besøge. Det har været Matties projekt, når han har fordybet sig i sit forfatterskab – og han skal snart opdage, at huset, den idylliske by og dennes befolkning er fuld af uhyggelige hemmeligheder.

Det er gysermesteren Stephen King, der står bag historie og manus til denne miniserie. Forlægget var for mig Kings comeback tilbage i 1998, hvor han havde haft nogle magre år. Serien følger bogens plot med ganske få undladelser og afstikkere. Man bliver med sikker hånd ført gennem en spøgelseshistorie, der som historie ikke fejler noget – men udførelsen lader til gengæld lidt tilbage at ønske.

Det er nemlig klassisk King til miniserie, som vi kan huske fra formatets storhedstid tilbage i VHSens guldalder. Her var det romanerne IT og The Stand, der var bannerførere for muligheden for at skabe uhygge baseret på Kings historier. Der manglede muligvis blod og indvolde, men det begrænsede antal af succesrige filmatiseringer af Kings allerbedste romaner gav alligevel miniserierne en slags særstatus blandt de af os, der bevægede sig i skyggerne i videobutikkernes ellers funklende lys.

Nu har kalenderen imidlertid sneget sig frem til 2013 – og uhygge, blod, gore og splat er ikke længere bandlyst fra tv-seernes sarte øjne. Vi er blevet langt mere hårdføre, og amerikanske kabelkanaler har flyttet grænserne milevidt. Derfor er ABCs Bag of Bones skrøbeligt udført, da forsigtigheden appellerer til laveste fællesnævner og derfor diskvalificerer fans af gysergenren, der simpelthen ikke får nok visuel stimulation for pengene. Der bliver dog skabt uhygge, men den når aldrig rigtig til et niveau, hvor man tilnærmelsesvis bliver urolig. Her er der satset på de sikre heste, der ikke vil få den gennemsnitlige amerikaner op af stolen. Et par chokeffekter skaber ingen gyser (vel, Mama?), og det er det tætteste, Bag of Bones kommer på at trænge igennem til seeren.

Det hjælper ikke på sagen, at man fejlcaster Pierce Brosnan i hovedrollen som Mike Noonan. Brosnan er sikkert en glimrende skuespiller, men han virker ikke i Bag of Bones, hvor man igennem de 154 minutter ofte tænker, at projektet kun har været endnu en lønseddel til Remington Bond. Der er faktisk gode præstationer i Bag of Bones, og selvom man må tænke, at jeg naturligvis må mene Jason Priestley i rollen som Noonans agent, så er jeg langt mere begejstret for William Schallert, der i rollen som den klamme, gamle og lettere sindssyge Max Devore efterlader en rislen ned af ryggen-fornemmelse gennem hele filmen.

Alt i alt er Bag of Bones en fin historie, der til tider er ganske underholdende, men stadig er alt for vanilje til andre end pre-teens og folk med pacemakers. Den er gudskelov hverken langsommelig eller kedelig fortalt, så den kan stadig anbefales, hvis man mangler lidt popcorn til hjerne og nerver, der ikke kræver det store af sit publikum.

Anmeldt version: Bag of Bones. Dist.: Netflix. VOD. Udgivelsesland: USA. Spilletid: 154 min.
Engelsk DVD-udgivelse af Bag of Bones, som har historie og manuskript af Stephen King.