EUROPA REPORT
USA, 2013
Instruktion: Sebastián Cordero
DK-titel: Europa Report

Produktion: Wayfare Entertainment / Misher Films / Start Motion Pictures
REVIEW af Michael Sørensen [10/07/13]

Et privat firma sender seks astronauter ud i rummet for at udforske planeten Europa, der er Jupiters fjerde måne. På planeten har man fundet is i rigelige mængder, og hvad der kunne tyde på spor efter liv under den kolde overflade. Rejsen til Europa vil tage tyve måneder, men efter en tredjedel af turen ryger forbindelsen til Jorden. De seks astronauter må derfor klare resten af turen alene. Seksten måneder senere modtager Jorden et feed fra Europa...

Fra første scene er den der. Den der fornemmelse af klaustrofobi. Den der følelse af, at vi som mennesker er små, ubetydelige parasitter, så snart vi forlader vor planets atmosfære. Nådesløsheden over for vore skrøbelige kroppe, der overhovedet ikke er en match for resten af universet, som med gasser, manglende ilt og en enorm størrelse næsten kun kan blive det nysgerrige menneskes endeligt. Vi er på udebane, og det bliver man mindet om i næsten samtlige scener i Europa Report.

Europa Report er en ”found footage”-film, men her er historien ikke langt ude i skoven (i Maryland) eller en kløvermark af en monsterfest. Truslen fra rummet er rummet i sig selv mere end noget andet – og det virker, hænger ved og griber fat i sit publikum med mere styrke end en norsk trold i vildmarken.

Hvis man tænker 2001: A Space Odyssey eller Moon, så er man godt på vej. Her er nemlig nok historiefortælling i billeder, lyd og atmosfære til, at filmen sagtens kan bide skeer med de bedste science-fiction-film i genren for realistiske fortællinger fra rummet. Filmen er dejligt forskånet for technobabble, som ellers er en faldgrube for genren, der kan gøre film ulidelige (Star Trek, det er dig, jeg stirrer på). Dog trak jeg på smilebåndet af den gentagne brug af ordet V-Tech, der henledte tankerne på en orange spillemaskine med umådelig dårlig grafik.

Billedet er pænt og realistisk, så her er ingen set-designere, der har fået carte blanche til at skabe flader og lysshow i den sædvanlige ”minimalisme møder Tron-stil”, som så mange rumskibe ender med at ligne, når Hollywood går amok. Realismen i den visuelle stil og i historien generelt er i virkeligheden filmens største styrke. Man taber ikke sit publikum, men fokuserer på at holde en tone, en dialog og et plot i et tempo, der hverken virker langtrukkent eller forceret. De niogfirs minutter er derfor også passende – og man længes tilbage til dengang, hvor film maksimalt varede hundrede minutter, så længe at Meryl Streep ikke spillede hovedrollen.

Skuespillet er måske ikke noget særligt, men da filmen er found footage, gør det ikke det helt store. Vi følger personerne som fluen på væggen – og man sidder aldrig med et behov for nødvendigvis at føle for personerne, som i bund og grund passer deres arbejde uden alt for meget følelsesporno i form af menneskehistorier, der alligevel ikke spiller en rolle for filmens historie og plot. Netop plottet bliver fint dækket af, og man formår endda at lukke et par plothuller på ganske raffineret vis i slutningen af filmen.

Europa Report er absolut en god og anbefalingsværdig film. Den er langt fra lige så eftertænksom som Moon, men alligevel formår den at fange og fastholde sit publikum gennem realisme og en spændende historie, der tager udgangspunkt i de udfordringer, som RIGTIGE rumskibe og astronauter står overfor.

Anmeldt version: Europa Report. Dist.: iTunes. VOD. Udgivelsesland: USA. Spilletid: 89 min.
Det kolde rum er overvældende i Europa Report, Sebastián Corderos rumfortælling, som fusionerer realisme med "found footage"-æstetik.