WARD, THE
USA, 2010
Instruktion: John Carpenter
DK-titel: Ward, The
AKA: John Carpenter's The Ward

REVIEW af Jane Valeur [29/05/13]

The Ward er horrormesteren John Carpenters første spillelængdefilm siden Ghosts of Mars (2001). Selvom den aldrende instruktør har gang i en del horrorprojekter for tiden, i form af blandt andet soundtracks og screenplays, indtager han i dag sjældent pladsen i instruktørstolen.

Efter et lovende samarbejde med de forholdsvis uerfarne horrornørder Michael og Shawn Rasmussen (fra Boston, ikke Danmark) er resultatet så blevet den psykologiske horrorfilm The Ward med en af Hollywoods nyeste scream-queens, Amber Heard (The Stepfather, Zombieland, All the Boys Love Mandy Lane) i hovedrollen.

Filmen foregår i 1960erne, hvor Kristen (Heard) bliver indlagt på en psykiatrisk hospital efter at have sat ild til et hus af uvisse årsager. Under sit ophold gør hun sig bekendt med de øvrige indlagte. Fem kvinder i hendes alder, der alle bærer på en hemmelighed om en af hospitalets tidligere patienter: en kvinde ved navn Alice, som vender tilbage i form af en zombielignende skikkelse, der hjemsøger og terroriserer de indlagte.

Hvis ordene “psykiatrisk hospital”, “hukommelsestab” og “mystisk seriemorder” har indgået i nogle de horrorfilm du tidligere har set, så har du nok set denne film før. Den er nemlig afsindig - næsten pinefuldt - forudsigelig, og den eneste person, der virker overrasket over dens såkaldte twist-ending, er tilsyneladende hovedpersonen selv.

Til gengæld er det en vellavet film, og det er rart at være i selskab med Carpenter igen. Filmen har masser af Girl, Interrupted-60’er charme, komplet med vinyl-dansescene og gamle sort/hvid TV-serier og sygeplejersker med hornbriller. Det er også tydeligt en genre, som Heard er tilpas i. Hvor er det bare ærgerligt, at det lige skulle finde sted på et sindssygehospital - blot ordet alene giver handlingen væk!

Ved et uheldigt tilfælde udkom The Ward også samme år som Scorseses horror-noir-film Shutter Island, som også finder sted på et psykiatrisk hospital i slutningen af 1950erne med en hovedperson, som prøver at opklare et mysterium, der til sidst udfolder sig i et stort plottwist. Shutter Island er dog så flot, ren og fyldt med hjemsøgende scener, så vi tilgiver den for dens forudsigelighed. Det er tydeligt, at der står en stor instruktør bag. Ikke så underligt, at The Ward druknede i denne skygge for et par år tilbage.

På trods af forudsigelighed har The Ward dog stadig et par skræmmende øjeblikke, og den lurende fare over de hjælpeløse indlagte piger er også ubehagelig, selvom det næppe er udtrykket, som Carpenter og Rasmussen-brødrene har stræbt efter. Carpenter er også kendt for sin mesterlige musik-manipulering, men dette er der desværre alt for lidt af i denne film, og soundtracket lyder en smule trivielt frem for selvstændigt. Det er uden tvivl ikke en af hans bedste film. Måske end ikke i en top-ti, men man kan kun håbe, at hans kommende projekter giver bedre resultater, samt et seriøst comeback fra hans side.

Anmeldt version: The Ward. Dist.: Midget Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 90 min.
Dansk DVD-udgivelse fra Midget Entertainment af John Carpenters første film i fuld spillefilmslængde siden Ghosts of Mars (2001).