DOPPELGANGER
USA, 1993
Instruktion: Avi Nesher
DK-titel: Dobbeltgængeren
AKA: Doppelganger: The Evil Within

REVIEW af Mark Sander Svensson [27/05/13]

Forfatteren Patrick (George Newbern) får en ny roommate: Den sælsomme Holly (Drew Barrymore), som ret hurtigt begynder at opføre sig på en særpræget måde. Hun afslører for Patrick, at hun har en dobbeltgænger. Det leder ham til at spørge yderligere ind til hendes historie, hvilket viser sig at være et farligt projekt.

Når coveret til den film, du skal til at sætte i afspilleren, bruger plads på at fortælle om sin hovedrolleindehavers narkotikamisbrug, får man hurtigt mistanke om, at der ikke her er tale om en solid filmisk oplevelse. At Barrymore har haft alvorlige problemer at slås med burde for så vidt være ligegyldigt for filmen og føles som noget frygteligt sladderbladsindhold at smide på bagsiden af et dvd-cover.

Sagen er, at Drew Barrymore har bevist, at hun er en dygtig skuespillerinde. Hendes gennembrud som Gertie i Steven Spielbergs E. T. - The Extra Terrestrial var en fin præstation for hendes unge alder, og siden har hun i film som den R-ratede komedie Going the Distance gjort sig godt foran kameraet og vist, at hun har kapaciteten til at levere både humor og drama. I Doppelganger får Barrymore rig mulighed for at vise sine evner, idet hendes karakter, som titlen indikerer, har en slet skjult mørk side. Desværre fremstår hun her noget hakkende i sine leveringer, og dobbeltgængerens ubehagelige tendenser bliver mere akavede end uhyggelige.

Sidstnævnte problematik kan i lige så høj grad skyldes, at filmen selv fortælles i et rodet tempo, der ikke bidrager til at bygge drama op. Omkring en times tid inde i filmen samles nogle af stumperne af den grundlæggende præmis sammen, og det forsøges at få dramaet på ret køl, hvilket er det nærmeste, filmen kommer på at blive engagerende. Doppelganger vil i sin tredje akt forøge mystikken, den har bygget op, og det forsøger den at gøre ved at øge vægten på thrillerklichéer. Atter engang er filmens virkemidler udnyttet på en uheldig facon. Det bemærkes i musikken, som ofte er alt for bombastisk til, at billederne og historien kan følge med.

Ari Neshers film virker på mange måder amatøristisk. Måden der trækkes på henholdsvis klassisk og overnaturligt gys a la Psycho og Carrie lugter langt væk af en instruktør, der har mere travlt med at forsøge at eftergøre sine forbilleder, end at skabe en sammenhængende endsige interessant fortælling. Derudover er slutningen noget af det mest usammenhængende og mildest talt fjollede, jeg i mit liv har bevidnet. Dens totale mangel på sammenhæng med resten af filmen er næsten Edward D. Wood Jr. værdig. I det hele taget er den herre ret fin at sammenligne med her, fordi Nesher ligesom Wood vil en frygtelig masse ting og ikke rigtig hænger sig i små detaljer som at give seeren en overordnet fornemmelse af, hvad hans film i det hele taget handler om.

Det føles som en typisk anmelderfrase at konstatere, at der naturligvis er øjeblikke i nærværende film, der ikke separat set er ringe - den slags er der mange af i Doppelganger, selvom de er mikroskopiske: Et tordenskrald ved en gammel villa, der skaber mindelser om klassiske Universal-gysere eller et lille glimt af Hollys ubehagelige far, der sender tankerne tilbage til den mesterlige Maniac. Fælles for disse øjeblikke er, at deres kvalitet ikke ligger i filmens kontekst men i, hvad de til forveksling kunne minde om. Det betyder, at man lige så vel kan sætte en af disse andre og bedre film i afspilleren, som man kan begive sig med Avi Nesher ud på en rejse, der er langt mere rodet og væsentligt mindre stemnings- og fortællingsmæssigt givende end førnævnte.

Anmeldt version: The Evil Within. Dist.: On Air. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 104 min.
Dansk DVD-udgivelse af Avi "She" Neshers dobbeltgængergyser med Drew Barrymore i hovedrollen.