HOUSEBOUND
USA, 2000
Instruktion: Mari Kornhauser
DK-titel: Housebound

REVIEW af Mark Sander Svensson [07/05/13]

En agorafobisk kvinde, Marie (Katharina Wressnig), udmatter sin samlever, der ikke forstår hendes sygdom. Helt alene efterlades hun alligevel ikke. Hendes nye lejer fatter snart interesse for hende og lader til at forstå de ting, hun har været igennem. Måske endda en smule for godt... I hvert fald er hans interesse for den voldtægt, der har skabt hendes agorafobi, en smule for intens.

Det første indtryk af Housebound skabes af det visuelle udtryk, der tydeligt er et resultat af et beskedent budget. Filmen er ikke nogen visuelt sprudlende sag, og der er undervejs øjeblikke, hvor den fremstår næsten amatøristisk. Åbningssekvensen bryster sig endnu af, hvad der egentlig bare var en arbejdstitel (Kitchen Priveleges), og billederne er fra tid til anden beskåret mere end almindeligt klodset. Allerede tidligt i filmen er det også svært ikke at bemærke de famlende replikker, der falder igennem, ikke mindst når de forsøger at være morsomme eller skarpe.

Der er i filmen en scene, hvori Marie taler med sin lesbiske veninde, der åbner op for muligheden for, at hende og Marie kunne danne par, indtil hun skuffet konstaterer, at hun egentlig godt ved, at Marie “kan lide penisser”. Der er ingen tvivl om, at det skal være en morsom lille kommentar, og der forsøges også skabt lidt ping-pong, men det kommer lynende hurtigt til at fremstå langt mere akavet end sjovt.

Housebound er ikke uden kvaliteter. Instruktør og manuskriptforfatter Mari Kornhauser formår fra tid til anden at opbygge en smule suspense, men det er ikke nyt eller slående på et niveau, hvor det for alvor kommer ud til seeren og bliver til paranoia. Det lykkes til tider filmen at efterabe et par af horrorens mere ikoniske filmskabere. Der sendes blandt andet et klart nik i retning af Wes Cravens A Nightmare On Elm Street i en kort scene, hvor Marie ser en skikkelse forsøge at presse sig ud af væggen, og zombiemesteren George A. Romeros Day of the Dead sendes også en tanke, da hovedkarakteren på et tidspunkt fastholdes af kropløse hænder.

I den dominerende del af filmens spilletid er det melodramaet i forhold til Maries traume og hendes forhold til sin familie, veninde og lejer der vægtes højest. Disse ting fylder uforholdsvis meget. Havde filmen tidligere turde omfavne sine surrealistiske undertoner, som først sent får lov at udfolde sig i en grad, hvor det bliver interessant, ville den overordnede oplevelse have været langt mere fængende. I stedet ender filmen som en flad oplevelse med enkelte ejendommelige elementer iblandet.

Housebound har ikke været en produktion, der har væltet sig i penge. Så meget er tydeligt, og således virker det som en stærk præmis at fokusere på en kvinde, der er bundet til sit hjem. Desværre er måden, hendes paranoide tilgang til sin fortid såvel som sin nutid behandles på, uinteressant, og flere af filmens mange dialogtunge sekvenser lugter langt væk af at være fyld og er decideret irrelevante for historien. Mari Kornhauser har med denne film skabt en noget kedsommelig thriller, der ender som melodrama med for lidt tyngde.

Anmeldt version: Housebound. Dist.: Nordisk Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 85 min.
Dansk DVD-udgivelse af Mari Kornhausens thriller Housebound (2000).