Udvidet søgning
DEVIL COMMANDS, THE
USA, 1941
Instruktion: Edward Dmytryk

Produktion: Columbia Pictures Corporation
REVIEW af Mikkel Harris Carlsen [06/04/13]

Selvom Boris Karloff blev superskrækstjerne som monstret i Frankenstein (1931) og mumien i The Mummy (1932), blev han først og fremmest typecasted som (mere eller mindre) gal videnskabsmand i utallige genrefilm. En rolle, der unægtelig var mere skræddersyet til hans kultiverede udstråling end rollen som creature. The Devil Commands hører ikke bare til i den bedre ende, men er også en af de allerfineste gysere fra 1940’erne, kun overgået af de bedste fra producer Val Lewton. Og som hos Lewton er dens vellykkethed i høj grad forankret i dens menneskelighed (og melankoli). Først i den rørende ømhed, som Dr. Blair (Karloff) og hans kone udviser over for hinanden i begyndelsen, siden i den desperation, som bliver drivkraften i hans forskning efter konens tragiske død.

Dr. Julian Blair har opfundet et apparat, der ved hjælp af en slags elektroencefalografi kan måle et individuelt mønster fra en persons hjerne. At et centralt element i hans forsøgsudstyr ligner en grotesk dykkerhjelm varsler, at hans forskning på et eller andet tidspunkt vil bevæge sig ud i det monstrøse. Samme aften, som Blair afslører sin opdagelse for en kreds af duperede kollegaer, bliver hans kone Helen dræbt i en trafikulykke. Blair er knust og iler straks efter begravelsen tilbage til laboratoriet for at adsprede tankerne. Men så snart han tænder for apparatet, laver det en udskrift af Helens hjernemønster. Overbevist om at konen forsøger at komme i kontakt med ham fra den anden side, kaster den ulykkelige enkemand sig ud i en række stadig mere dristige eksperimenter i samarbejde med et spiritistisk medie og en laboratorieassistent, Karl, der godt nok ikke er pukkelrygget, men som i det mindste bliver hjerneskadet efter en mislykket test. Da universitetet, som huser laboratoriet, begynder at betvivle hans forstand, isolerer han sig i en afsidesliggende villa på en stormomsust klippe ved havet. To år senere dukker Sheriff Willis op og lufter sin mistanke. Siden Blair og hans assistenter flyttede dertil, er fem lig forsvundet fra den lokale kirkegård. Willis allierer sig med Blairs husholderske (Dorothy Adams, der spillede en lignende rolle i noir-klassikeren Laura (1944)) og overtaler hende til at tage et kig på laboratoriet.

Jeg vil ikke afsløre, hvad Mrs. Marcy finder på loftet, men opfordre læseren til at se det med egne øjne. Scenen er en af den klassiske skrækfilms bedst bevarede hemmeligheder – et øjeblik, der snildt kan måle sig med monstrets entré i Frankenstein, mumiens opvågnen i The Mummy og svømmehalsscenen i Cat People (1942), og det i en film, der er så godt som ukendt. Her rammes den blanding af rædsel og fascination, som er genrens frugtbareste grobund, med en virkning så mageløs, at det ikke virker spor urimeligt at lade stakkels Mrs. Marcy dø af skræk. Da Blair senere opdager, at konen kun giver ”livstegn”, når datteren Anne er i nærheden, tvinger han den komisk føjelige kvinde til at agere prøveklud i den makabre forsøgsopstilling. Hun kigger bare på ham med store, undrende øjne, mens han lukker dykkerhjelmen om hende, uden at stille spørgsmål til rædslerne omkring sig. Nice girl. Heldigvis er vrede landsbyboere med køller på vej ud til huset. Og hvis det skulle fejle, er der jo altid den anden mulighed: At huset simpelthen styrter sammen.

Temaet med isolation og udstødelse fra det gode selskab blev siden virkelighed for instruktøren Edward Dmytryk, da han nægtede at samarbejde med House Committee on Un-American Activities. Først efter en længere tur i spjældet begyndte han at ”name names”, hvilket indlysende nok kastede en uheldig skygge over resten af hans karriere i Hollywood. I hans store output, der bl.a. tæller semi-klassikere som Mytteriet på Caine (The Caine Mutiny, 1954) og De unge løver (The Young Lions, 1958), finder man endnu en mad scientist-movie, nemlig den uforglemmeligt betitlede Kvinde eller gorilla (Captive Wild Woman, 1943) med John Carradine som en dristig endokrinolog, der forvandler en gorilla til labre Acquanetta – ”The Venezuelan Volcano”.


Anmeldt version: The Devil Commands. Dist.: Columbia/TriStar. DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Full screen. Spilletid: 65 min.
Amerikansk region 1-udgivelse af den mindre kendte The Devil Commands med Boris Karloff i hovedrollen.
uncut.dk | 2008 | Layout, tekster og indhold er beskyttet af ophavsretsloven