ESTRANHO MUNDO DE JOSÉ MOJICA MARINS, O
Brasilien, 2001
Instruktion: Ivan FinottiAndré Barcinski
AKA: Coffin Joe: The Strange World of José Mojica Marins / Damned: The Strange World of José Mojica Marins / The Strange World of José Mojica Marins

Produktion: Praticamente Filmes
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [31/03/13]

Sidste skive i Anchor Bays Coffin Joe Collection-boks byder på The Strange World of José Mojica Marins (2001), en brasiliansk dokumentarfilm af godt en times varighed. Filmentusiasterne og journalisterne André Barcinski og Ivan Finotti gjorde deres til at udbrede kendskabet til Marins' værker i hjemlandet, da de i 1998 var medforfattere på den første biografi om instruktøren, og deres dokumentarfilm satte yderligere spotlight på Brasiliens egen produktive horror-auteur, da den vandt juryens specialpris ved Sundance Film Festival i 2001.

Som dokumentarfilm lader The Strange World of José Mojica Marins lidt tilbage at ønske; den er meget fragmentarisk, får aldrig rigtig introduceret Marins og virker lidt som om, den tager for givet, at man kender Coffin Joe-fænomenet på forhånd. Samtidig fungerer den - netop derfor - rigtig godt som appetitvækker. Man får lyst til at vide mere om denne rablende vanvittige, outrerede filmkunstner, hvis film er blevet forbudt i hjemlandet, som er superheltfan men ikke bryder som om Batman og Robin pga. de seksuelle konnotationer imellem de to, og som tilsyneladende dårligt nok skelner imellem film og virkelighed.

Sidstnævnte tema tages ikke eksplicit op i dokumentarfilmen, men løber alligevel som en rød tråd igennem den - fordi det løber som en rød tråd igennem Marins' karriere. Fra Marins' opvækst i en biograf over brugen af virkelige tarantulaer i den famøse edderkoppescene i This Night I'll Possess Your Corpse (1967) og til den modne Marins' idé om at anvende rigtige øjenoperationsscener - fra hans egen operation! - i et aldrig realiseret horror-filmprojekt ved navn ”Eye at the Gates of Hell” er det grænserne mellem film og virkelighed, der er i fokus.

The Strange World of José Mojica Marins er en fascinerende cocktail af velvalgte klip fra instruktørens lange filmkarriere, avisoverskrifter, interviews, interessante optagelser der går bagom Marins' filmkunst (såsom den fra hans skuespil-workshop, hvor paniske deltagere forestiller sig, at de befinder sig på et styrtende fly) og fremfor alt interviews med Marins selv, der handler om alt mellem himmel og jord. Filmen lægger ikke fingrene imellem og dyrker - ligesom Marins' egne film - en grafisk "in your face"-attitude. Da Marins læser op fra det grinagtige katalog over censurkrav til hans film, vises hver enkelt af de omtalte indstillinger demonstrativt på billedsiden imens.

Det er i samtalerne med Marins (dvs. monologerne, for spørgsmålene er klippet ud), at dokumentarfilmen fænger mest. Den joviale, halvskaldede superheltefan, som på dette tidspunkt er midt i 60'erne og har oplevet interessen for sine film brede sig i 1990’ernes USA, sidder på sin altan i São Paolo og nyder tydeligvis muligheden for at chokere og underholde med at fortælle om et helt livs bindegale oplevelser; som da At Midnight I'll Take Your Soul (1964) blev optaget i ét 96-timers stræk, mens han var høj på amfetamin. Eller da han i 80'erne, pengeløs som altid, gik pornovejen og gav sin karriere dødsstødet med 24 Hours of Explicit Sex (1984), som blev genstand for stor mediebevågenhed pga. en scene med en schæferhund.

Marins sammenlignes ofte med film-auteurs fra andre lande såsom Dario Argento, Russ Meyer og Luis Buñuel, men han ligner ingen af dem. The Strange World of José Mojica Marins efterlader én med et indtryk af en praktisk anlagt, visuelt tænkende filmmand med en forkærlighed for det ekstreme og det popkulturelle. Efter sigende har Marins aldrig rigtigt lært at skrive, men hans visuelle stil er til gengæld original, helt hans egen. Det er ikke svært at forstå, hvorfor han i Brasilien har leveret inspiration til en æstetisk retning (den såkaldte "Mouth of Garbage"), og hvorfor hans fans elsker ham så højt, som de gør. Kender man ikke instruktøren, kan man passende starte med The Strange World of José Mojica Marins, som er en kærlig introduktion, tro mod instruktørens rå attitude og provokationslyst.

Anmeldt version: The Strange World of José Mojica Marins. Dist.: Anchor Bay. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: England. Format: Full screen. Spilletid: 65 min.
Anchor Bays 5 disc-bokssæt The Coffin Joe Collection, som foruden Coffin Joe-filmene også indeholder dokumentaren The Strange World of José Mojica Marins (2001).