SCARED TO DEATH
USA, 1947
Instruktion: Christy Cabanne
AKA: Accent on Horror / The Autopsy

Produktion: Golden Gate Pictures
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [17/02/13]

Hvis man tror, at det kun er nutiden, der er belemret med formulariske genrefilm, mangel på filmisk nytænkning og metervareproduktioner, kan man godt tro om igen. For hver én The Spiral Staircase (1945) eller Cat People (1942) blev 1940’ernes filmpublikum mødt med dusinvis af film som Scared to Death (1947): Stive melodramaer, typisk af 65-70 minutters varighed og konstrueret som mekaniske byggeklodser af totaler og halvtotaler. Man finder dem inkluderet i rigt mål i eksempelvis 50 film-lavprisbokssættene Horror Classics og Chilling Classics fra hhv. Treeline Films og Mill Creek Entertainment. I disse billigt producerede ”thrillers”, der mest af alt minder om filmede radiospil, finder man ganske vist ofte en betydelig atmosfære, som for et moderne filmpublikum godt kan virke charmerende; men til gengæld sjældent nogen mærkbar ambition om at bruge billedfladen til andet end statisk gengivelse af talende mænd i jakkesæt. Filmhåndværkere uden tunge kunstneriske prætentioner har sammensvejset disse produktioner, hvis måske mærkeligste karaktertræk er, at det egentlige horror-indhold – og det sparsomme kvantum spænding, filmene indeholder – gerne reserveres til handlingens afsluttende fem minutter, hvor sløjfer mærkeligt nok skal bindes og tråde samles i en rasende fart.

Som ejer af de to førnævnte bokssæt har jeg været igennem alt for mange eksempler på 1940’ernes skabelon-horror. Da jeg gravede InstantVision Ltd.’s engelske DVD-udgivelse af Scared to Death frem fra Blockbusters tilbudskurv, var jeg heller ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg var bedst tjent med at lade den ligge. Men ærlig talt – omslaget ligner noget, mormor har kreeret i Paint på PC-kørekort-kursus, og hvem kan stå for den slags? Af den betragtelige stak DVD’er, jeg hjembragte fra turen, var Scared to Death sågar den første, der røg i afspilleren. Så kvik er jeg, nemlig.

Tre år før Billy Wilder kom på ideen i Sunset Blvd. (1950) lader Scared to Death sin handling blive fortalt af en død kvinde. De mystiske begivenheder, der førte frem til Lauras død, vises således i ét langt flashback, der jævnligt punkteres af små scener med Laura i lighuset; rammefortællingen er mildest talt uelegant håndteret, idet klipningen mellem filmens forskellige tidsplaner tilsyneladende er foregået med økse, og det lille lydlige kneb, som filmen benytter til at signalere skiftet mellem fortid og nutid, bliver hurtigt monotont og repetitivt. Scenerne med Laura på lighuset varer sjældent mere end en fem sekunders tid, og det virker derfor ufrivilligt komisk, at den samme lyd systematisk benyttes både som ”intro” og ”outro” til rammefortællingen.

Stort set hele Lauras fortælling foregår i et lægehus – hun var gift med lægens søn – som befolkes af et karikeret persongalleri: En årvågen stuepige, en detektiv på jagt efter et godt mord (in charge of comic relief), en journalist og hans ikke alt for knøve blondine, en mystisk mandsperson iført blå maske – og så selvfølgelig den ungarske gyserveteran med den besværede udtale og det slikkede hår, Mr Lugosi himself, der her giver den som den kulørte hypnotisør Professor Leonide. Lugosis filmkarriere begyndte i stumfilmæraen, men tog som bekendt for alvor fart med hans besvimelsesfremkaldende tackling af hovedrollen i Dracula (1931); på baggrund af den blev han type-castet til et langt katalog af skurkeroller i de to efterfølgende årtier, som han fortolkede på stort set identisk vis fra film til film. Scared to Death er fra et relativt sent tidspunkt i hans karriere, men dog før samarbejdet med Ed Wood, der kulminerede i ruminvasionsabsurditeten Plan 9 from Outer Space (1959). Om man bryder sig om hans manierede spillestil – eller om man kan se det morsomme i den eller ej – så udgør Lugosi og hans vertikalt udfordrede følgesvend Indigo (Angelo Rossitto), som er genstand for en del politisk ukorrekt dværgekomik, de klart festligste indslag i den ellers solidt kedsommelige Scared to Death. Som forventeligt er billedkvaliteten på InstantVisions DVD nogenlunde lige så imponerende som omslaget.

Anmeldt version: Scared to Death. Dist.: InstantVision. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: England. Format: Full screen.
InstantVisions tvivlsomme DVD-udgivelse af Scared to Death, hvori Bela Lugosi folder sig ud som karismatisk hypnotisør.