USA, 2011
Instruktion: Tom MatteraDavid Mazzoni
DK-titel: Fields, The
AKA: Polja

Produktion: Expressway Productions / MazWa Productions / Mr. Big Productions
REVIEW af Jane Valeur [10/02/13]

The Fields er en amerikansk “based on true events”-film, der for en gangs skyld ikke er indenfor ”found footage” eller mockumentary-genren. Mattera og Mazzoni (The 4th Dimension) har i stedet forsøgt at bruge filmens bundskrabende budget på en klassisk suspense-opbygning, hvor horrorguldet befinder sig indenfor de sidste 15 minutter. Til gengæld bliver det ikke kedeligt hen ad vejen.

Vi befinder os i en lille by i Pennsylvania i 1973, hvor drengen Steven (Joshua Ormond) og hans familie (Tara Reid, Faust Checho og Cloris Leachman) terroriseres af en ukendt, og uset, fjende. Steven skal tilbringe nogle dage hos sine bedsteforældre, i deres øde træhytte omgivet af en høj majsmark, som bedstemoderen advarer ham om: “If you go into the fields, you die!” Det er selvfølgelig bare noget, hun siger, for at han ikke skal blive væk, men da han alligevel går derud en dag, finder han liget af en ung pige, og så starter en række mystiske hændelser.

Der er tale om lidt af en ‘slowburner’, for som nævnt får filmen først tempo i sit sidste kvartal, men som en hillbilly-horrorfilm skiller The Fields sig helt klart ud. Det er ikke den klassiske fortælling om de urbane unge, der terroriseres af tossede bonderøve, det er måske nærmere Signs på syre. Hele filmen foregår mere eller mindre ud fra Stevens’ barnlige perspektiv, hvor alt er skræmmende og alt tages bogstaveligt. Man er aldrig helt klar over, om de ting, han oplever, er virkelige eller skyldes den uundgåelige paranoia fra bedstemoderens aftenlige TV-horrorfilm og dårligt formulerede advarsler om majsmarker. I virkeligheden vil han bare gerne genforenes med sine forældre, men da de går gennem en ægteskabelig tumult (læs: geværtrusler og alkoholmisbrug), er han fanget ved sine bedsteforældre på ubestemt tid. Der er flere måder at tolke filmen på, måske grundlæggende på en ”sand/usand” måde - er det et barns fantasier, eller en syg, virkelig fortælling?

The Fields har nogle gode chok hen ad vejen, men den er nok mere interessant, end den er uhyggelig, og tager sig god tid med at opbygge sin historie. Skuespillet et godt, på trods af Tara Reid og hendes tydelige lavbudget-paryk. Hvorfor skulle hun have paryk på, når budgettet ikke holder til andet, end hvad der minder om farvet hø? Der er desuden leget med en sideløbende idé omkring Stevens frygt for Charles Manson, og der hentydes flere gange til Manson-sagen med nogle lidt skræmmende hippier, som kommer og går i løbet af filmen. Hvorvidt historien rent faktisk er baseret på noget virkeligt er svært at vurdere. Især fordi dens egen virkelig er så forskruet. I betragtning af det lave budget er den godt skruet sammen og fortjener lidt ros for den stemning, det lykkes at opbygge. Desværre kommer mange nok til at tænde af på dens langsomme suspense, særligt i første del af filmen, hvor man kommer i tvivl om, hvorvidt der overhovedet vil forekomme horrorelementer i filmen. Den kan til tider ligne en stille thriller, men den er overordnet set også en lidt genreblandet cocktail, hvor der pludselig kan komme en klovn ud af en majsmark og lignende. Ros for stemning, ris for en til tider umenneskelig langsom suspense.

Anmeldt version: The Fields. Dist.: ???. VOD. Udgivelsesland: USA. Format: Letterbox. Spilletid: 100 min.
Netflix-cover til "baseret på sande begivenheder"-gyseren The Fields, som byder på langsom suspense og lavbudgetparykker.