NECROMENTIA
USA, 2009
Instruktion: Pearry Reginald Teo
DK-titel: Necromentia

Produktion: Compound B / Eslinger Joyce Entertainment
REVIEW af Mark Sander Svensson [09/02/13]

Det er med at holde tungen lige i munden, når man tages ud på den Clive Barker-inspirerede og dermed både ultravoldelige og syrede historie, Necromentia har at byde på. Ved hjælp af flashbacks, der trinvist går længere tilbage i tiden op til en lille gruppe menneskers død og overgang til helvede, afdækkes det langsomt, hvad der har ledt dem til denne uheldige situation. Fælles for dem er, at de alle har lidt tab, og at det er en stor del af årsagen til, at de er endt i armene på den mystiske og ondskabsfulde leder af helvedes dimension.

Hvis der efter ovenstående lille resume er tvivl om, præcis hvor syret Necromentia til tider kan være, kan jeg blot opfordre til at se filmen. Dette er en film, der indeholder en fed mand iført en grisemaske, der har indsat drop i trynen og danser manisk omkring, mens han med en stemme, der mest af alt minder om Bart fra The Simpsons synger om selvmord. Det er nok en temperamentssag, om man af den grund får større eller mindre lyst til at se den. Det er imidlertid ingen kritik af filmen, at den er absurd, da den ganske tydeligt selv er klar over det og i høj grad dyrker dette aspekt af sin æstetik. I stedet for at være endnu et Saw-rip-off, som jeg indledningsvis frygtede den ville være, har filmen et eget udtryk, der er meget påfaldende og i sig selv gør den seværdig.

Der er en fin balancegang mellem de mange syrede elementer, som får plads og afvikles med tilhørende manisk klipning og håndholdt kamera, og de tættere, mere intense øjeblikke. Helt modsat en film som Olaf Ittenbachs No Reason, der ligeledes præsenterede en mørk vision, men var totalt usammenhængende og så absolut manglede bare et øjebliks ro for, at de visuelle ubehageligheder kunne synke ind under huden på seeren. Det er nu ikke, fordi Necromentia er voldsomt stærk som traditionel gyser, men den fungerer for mig ganske overraskende som fortælling. Til trods for, at filmen et stykke ad vejen kan virke desorienteret og mildest talt forvirrende, er der mening med galskaben, og opbygningen har sin naturlige årsag. Necromentia er en af de sjældne genrefilm, der slutter præcis i det øjeblik, den ikke har mere at fortælle. Her er ikke meget, der virker som fyld, og samtidig er filmen oplagt til et gensyn grundet den ret ekstreme brug af flashbacks.

Filmen lader ikke til at have haft noget enormt budget, men Pearry Teo og hans hold gør med det, hvad de kan. I stedet for, at de vælter sig i CGI, har praktiske effekter tilsyneladende fået lov at fylde mere, og det fungerer rigtig godt. De blodsudgydelser og væsner, der fremvises, er overbevisende, og det er ikke svært at leve sig ind i det dunkle univers, Teo skaber. Timothy Andrew Edwards’ musik til filmen bevæger sig fra det klassisk filmiske til det mere rockede, og i det hele taget fungerer det usandsynligt godt. Selv den syrede lille vise, som den tidligere omtalte gris fremfører, er et pletskud i forhold til den type børnevenlige melodi, der er sigtet efter.

Necromentia er en påmindelse om, at ikke al moderne horror behøver at være kønsløst, mainstream eller fyldt med chokeffekter. At filmen forlanger et tålmodigt publikum, der må være villig til at acceptere en skæv fortælleform, er i mine øjne blot endnu et tegn på, at instruktøren såvel som manuskriptforfatter Stephanie Joyce lader til at have en god sans for mediet og genren. Der er intet stilet over filmen; den er beskidt, rå og trøstesløs i sin fortælling. Den fremviser ikke onde mennesker, der får, hvad de har fortjent, men mere komplicerede skæbner, der ingenlunde er gode, endsige uskyldige, men blot mennesker, der er blevet ødelagt af en evigt mørk verden, der på en og samme tid føles futuristisk og nærværende.

Anmeldt version: Necromentia. Dist.: G2 Pictures. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: England. Format: Letterbox. Spilletid: 83 min.
Engelsk DVD-udgivelse af den Clive Barker-inspirerede Necromentia.