QUEEN KONG
Italien / England / Frankrig / Vesttyskland, 1976
Instruktion: Frank Agrama

Produktion: Dexter Film London / Cine-Art München
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [30/01/13]

Da Dino De Laurentiis under produktionen af sin stort iscenesatte klassikergenindspilning King Kong (1976) fik nys om, at nogle b-films-flejnerter havde tænkt sig at indkassere på ideen – og oven i købet gøre tykt grin med konceptet – formåede han med trusler om bål og brand at afskrække dem fra at distribuere filmen, med det resultat, at Queen Kong forblev stort set uset i årtier. Lige indtil Fred Olen Rays selskab Retromedia samlede den glemte 70’er-parodifilm op og udsendte den på DVD, oven i købet i en glimrende overførsel med flot billedkvalitet og et kommentarspor som ekstramateriale. Det var et lille plaster på såret til folkene bag filmen, som om ikke andet fortjener, at deres værk når ud til det brede (well, smalle) publikum. De kan trøste sig med, at De Laurentiis’ King Kong virkede antikveret allerede, da den havde premiere, mens Queen Kong holder sig glimrende 30+ år efter den premiere, der desværre så godt som udeblev.

Manuskriptet – for så vidt et sådant virkeligt har eksisteret – er et re-run af højdepunkterne fra den originale King Kong (1933), komplet med filmoptagelser i junglen, kampe mellem forhistoriske monstre og det dramatiske møde mellem teknologi og natur blandt New Yorks skyskrabere i finalen. Men der er afgørende forskelle: Monstrene i Queen Kong ligner noget, der er løgn – det er helt i orden, det er meningen – Kong overlever flyvemaskinernes angreb i storbyen, og originalens ikoniske ”scream queen” Fay Wray er skiftet ud med en ”scream king” ved navn Ray Fay (Robert Askwith), som tildeles alle den hjælpeløse filmheltindes traditionelle attributter – inklusiv fjerboa og perlehvide tænder.

Denne kønsmæssige venden tingene på hovedet udgør den røde tråd i Queen Kong, fra navnet på det kvindelige junglefilmholds skib ”Liberated Lady” og til den afsluttende appel til alverdens frigjorte kvinder om at stå sammen mod samfundets (ikke mindst filmbranchens) mandschauvinisme. Den reaktionære fløj får således en subtil hilsen, da Kong tramper på en ”Ronald Reagan Film Festival” på sin vej gennem storbyen.

Samtidig placerer Queen Kong sig dog klokkeklart i den genre, man ville kalde ”sexploitation”. Selvom den er relativt uskyldig sammenlignet med mange af årtiets erotiske komedier, rummer den mange seksuelle gags, og kameraet er i den del af filmen, der foregår i tropisk setting, konstant klinet til jungleamazonernes og kvindefilmholdets bikiniklædte kroppe. Oplagte paralleller til dens ”brand of humor” er The Benny Hill Show (1969-1989) og Carry On-serien (1958-1978), der ebbede ud i 70’erne (bortset fra et forsøg på at revitalisere serien i 1992 med Carry On Columbus). Så selvom Fay Wray er skiftet ud med Ray Fay, er det nu stadigvæk mest for komikkens skyld – og så kan man jo selv vurdere, hvor alvorligt man vil tage frigørelsesparoler som ”burn your bra, burn your panties, call your mum, call your aunties”.

Nøgternt set burde Queen Kong ikke fungere så godt, som den faktisk gør. Vittighederne er af mildest talt svingende kvalitet – det gælder både de verbale og de visuelle – og nogle af dem gentages ad nauseam, jf. de mange variationer over ”Lazanga, where they do the conga”. Det må også indrømmes, at instruktøren Frank Agramas (og Ronald Dobrins) manuskript løber tør for krudt i storbyfinalen, som ikke underholder på samme niveau som filmens første to tredjedele. Ikke desto er det forbistret svært ikke at blive suget ind i dens muntre kaos. Samtlige skuespillere – Rula Lenska som den kvindelige filmproducent Luce Habit, Valerie Leon som nabongaernes amazonedronning og især Robert Askwith i hovedrollen – boltrer sig i manuskriptmaterialets absurditeter og virker, som om de har det forrygende sjovt. ”We came to make a movie… we created a farce!” udbryder Askwith patetisk i et af filmens humoristiske højdepunkter. Absolut et kig værd, og det har man jo altså så – takket være Retromedia – med en 25 års forsinkelse omsider mulighed for. Tag dén, De Laurentiis!

Anmeldt version: Queen Kong. Dist.: Retromedia Entertainment. DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 84 min.
Amerikansk DVD-udgivelse fra Retromedia af Queen Kong, Frank Agramas glemte klassiker-spoof.