TEXAS CHAINSAW 3D
USA, 2013
Instruktion: John Luessenhop
DK-titel: Texas Chainsaw Massacre 3D

Produktion: Lions Gate Films / Mainline Pictures Inc. / Millennium Films / Nu Image Films
REVIEW af Caspar Vang [04/01/13]

Det gælder om at holde tungen lige i munden, hvis man skal have overblik over gyserfilmserien, der åbnede med Tobe Hoopers genremilepæl Motorsavsmassakren (The Texas Chain Saw Massacre, 1974). Hooper selv iscenesatte en opfølger i 1986, Motorsavsmassakren 2 (The Texas Chainsaw Massacre 2), inden Jeff Burr med Motorsavsmassakren III: Leatherface (Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III, 1990) samt medmanuskriptforfatter til originalen, Kim Henkel, med Texas Chainsaw: The Next Generation (The Return of the Texas Chainsaw Massacre, 1994) kørte serien redningsløst af sporet i 90'erne.

Marcus Nispel forsøgte så at genoplive serien med en genindspilning, The Texas Chainsaw Massacre: Motorsavsmassakren (The Texas Chainsaw Massacre, 2003), i starten af nullerne, men efter en ganske effektiv prequel i 2006, The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, hørte man ikke mere til Leatherface og slagterfamilien Sawyer, der har erstattet kvæg med menneskekød i deres bøffer.

Dyb indånding... Nu er serien igen-igen forsøgt revitaliseret med John Luessenhops Texas Chainsaw Massacre 3D. Og hvor passer den så ind i Motorsavsmassakren-universets store, blodige puslespil og efterhånden ret omfattende og strittende mytologi?

Først og fremmest er filmen, trods titlen, ikke en genindspilning af Hoopers original, men en direkte opfølger til begivenhederne i denne film. Altså en direkte sequel til Hoopers 1974-original. Der slås altså en streg over Hoopers egen, sorthumoristisk anlagte Motorsavsmassakren 2, og filmen tager fat straks efter, at teenageren Sally er undsluppet den blodtørstige Jed Sawyer, bedre kendt som Leatherface, der har parteret de fleste i flokken med sin motorsav.

Politiet, med den skydegale borgmester Burt Hartman (Paul Rae) og sherif Hooper (Thom Barry) i spidsen, slår hårdt ned på slagterierne. Sawyer-familien nægter at udlevere Jed, og i det efterfølgende skyderi dræbes de fleste familiemedlemmer, og gården brændes ned. Massakren bliver byens beskidte hemmelighed, og tilsyneladende er det kun spædbarnet Heather, der overlever.

Fast forward til 2012, hvor den næsten voksne Heather (Alexandra Daddario) er på vej til New Orleans med sine venner, da hun uventet får et brev om, at hun har arvet en stor landejendom i Newt, Texas, fra bedstemor Verna (Marilyn Burns, der optræder som en af filmens mange hyldester til Hoopers originaler... andre hardcore-fans vil kunne nikke genkendende til Bill Moseley, Gunnar Hansen og John Dugan). Heather er selvfølgelig chokeret over at opdage, at hun er adoptivbarn, men nysgerrigheden driver hende ad en omvej til Texas, hvor hun håber på at få svar på et par spørgsmål om sit ophav. Heathers ankomst til Newt kradser hurtigt op i byens grimme hemmelighed, og snart brøler motorsaven igen. Spørgsmålet er bare, om Heather er endnu et offer for Leatherfaces motorsav, eller om saven er familie?

Alexandra Daddario er en sympatisk final girl, der overbevisende gennemgår forvandlingen fra skrøbelig og skræmt til hårdhudet og hævngerrig. Adam Marcus' manuskript snor sig ganske snedigt af sted uden at forråde genrens løfte om blodige lemlæstelser og neglebidende forfølgelser med fræsende blodtilsølet motorsav. Det virker faktisk som om, serien er kommet tilbage på rette spor, men desværre kan æstetikken ikke helt følge med Hoopers to oprindelige films kælen for detaljerne. Den beskidte, svedige, støvede og indavlede sydstatsatmosfære er erstattet af nydelige, kunstige kulisser, der overordnet er for pæne til, at filmen kravler ind under huden på samme nådesløse facon, som Hoopers 1974-original gjorde det.

Desværre virker store dele af filmen også overbelyst. Måske er det for at kompensere for det lystab, der sker i publikums briller under 3D-visning af filmen, men i 2D, som Texas Chainsaw Massacre 3D altså også vises i, får det sceneriet til at virke kunstigt og småsterilt. Det er dog næsten til at se gennem fingre med, for Luessenhops tilføjelse til serien er, holdt op mod mange af tidens fantasiløse skrækfilm, som udelukkende fokuserer på væmmeligheder og sadisme, noget så sjældent som en velfortalt splatterfabel, og har man i forvejen forelsket sig i serien og filmmonsteret Leatherfaces blodige eventyr, er der nok ikke nogen vej uden om biografmørket de næste par uger.

Trods minusserne må man altså alt i alt sige, at gyserserien om det amerikanske mareridt med modgangstider, samfundets magtkampe og den lille bys beskidte hemmeligheder kommer ganske effektivt til live i John Luessenhops kringlede og opfindsomme splatterfilm. Desværre kommer filmen ikke helt på højde med Tobe Hoopers original, hvad angår nederdrægtig atmosfære og intens rædsel, men er man i det rette blodtørstige humør til begavet splat ligger filmen pænt over tidens tendens til udelukkende at fokusere på tortur og grusomheder uden at anerkende publikums intelligens.

Anmeldt version: Texas Chainsaw Massacre 3D. Dist.: Scanbox. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 92 min.
Med John Luessenhops Texas Chainsaw Massacre 3D er Motorsavsmassakren-serien nogenlunde tilbage på sporet.